Velfærdsforsøg frisætning af skolerne i Esbjerg Kommune
På Fortunaskolen vil vores mål med Velfærdsforsøget være, at vi med Folkeskolens formålsparagraf, som vores pejlemærke, via fokus på dannelse, samarbejdet og elevernes forskellige måder at lærer på, laver en skole hvor alle elever får mest muligt med fra deres folkeskoleforløb. Vi vil øge trivslen blandt elever, fagprofessionelle samt ledelsen, gennem tillid, dialog og medinddragelse.
Velfærdforsøget giver mulighed for at gøre tingene på andre måder, da vi frisættes fra en stor del af folkeskoleloven og de kommunale politikker.
På Fortunaskolen vil bestyrelsen med udgangspunkt i folkeskolens formålsparagraf, frisætnings mulighederne og de kommunale hegnspæle, have fokus på nedenstående i den 3 årige forsøgsperiode. Hvilket vil komme til udtryk i skolens principper og retningslinjer.
Lejrskoler:
Undervisning: ekskursioner, ture i nærområdet og kommunen prioriteres.
Skolen som kultur bærer med involvering af lokalsamfundet gennem styrkelse af samarbejdet med det lokale
Skole-hjem samarbejdet, kommunikation i forhold til elevens udbytte af skoledagen,
Vi har fem forskellige skoler under Fortunaskolen,
Elev inddragelse og elev demokrati øget fokus på elevrådsarbejdet.
Kreativitet som en naturlig del af skoledagen (valgfag og entreprenørskab)
Bæredygtighed, Digitalisering, FNs verdensmål, UNICEFs børns rettigheder (Børnekonventionen) er en naturligdel af Fortunaskolen.
Folkeskolens formåls paragraf
§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
§ 2. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for folkeskolen, jf. dog § 20, stk. 3, § 44 og § 45, stk. 2, 2. pkt. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at alle børn i kommunen sikres ret til vederlagsfri undervisning i folkeskolen. Stk. 2. Den enkelte skoles leder har inden for rammerne af lovgivningen og kommunalbestyrelsens og skolebestyrelsens beslutninger ansvaret for undervisningens kvalitet i henhold til folkeskolens formål, jf. § 1, og fastlægger undervisningens organisering og tilrettelæggelse. Stk. 3. Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål.
Kilde: Folkeskoleloven
Velfærdsforsøget udmøntes i følgende principper
Princip for Aktiviteter ud af huset
Formål
På Fortunaskolen
- ser vi det som essentielt, at der i al undervisning inddrages aktiviteter uden for klasserummet
- vil vi, ved at bruge ekskursioner og lejrskoler som en målrettet og naturlig del af undervisningen, give eleverne ekstraordinære oplevelser af såvel faglig som social karakter
- skal eleverne årligt opleve en ekskursion eller lejrskole
- vægter vi at give eleverne mulighed for at tilegne sig læring i praksis og gerne tværfagligt, f.eks. ved at møde andre unge eller kulturer eller ved at besøge virksomheder
- skal eleverne i relevant omfang inddrages i tilrettelæggelsen af ekskursioner og lejrskoler.
Ekskursioner kan afholdes på alle klassetrin og i forhold til alle fag.
Lejrskoler afvikles på følgende klassetrin: 6. klasse og 9. klasse
Udmøntning: Skolens ledelse udarbejder retningslinjer for udmøntning af princippet.
Princip for Åben skole
Formål
På Fortunaskolen
- skal det omgivende samfund inddrages i undervisningen med henblik på at højne den faglige kvalitet, elevernes trivsel og motivation, dette kan gøres ved at inddrage af erhvervs-, foreningsliv, andre lokale interessenter samt ungdomsuddannelserne.
- skal den åbne skole bidrage til at styrke den lokale sammenhængskraft.
- skal skolen og forældrene i samarbejde tage ansvar for det enkelte barns og klassens faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling, så alle elever trives og bliver så dygtige de kan.
- opleves samarbejdet mellem skole og hjem af alle parter som anerkendende, åbent, engageret og respektfuldt.
- skal information til hjemmet sikre, at forældrene holdes orienteret om deres barns faglige og trivselsmæssige udvikling samt skolens, afdelingens og klassens dagligdag.
- skal der kommunikere tydeligt, tilstrækkeligt og rettidigt til forældrene i en hensigtsmæssig form.
Udmøntning: Skolens ledelse udarbejder retningslinjer for udmøntning af princippet, samt informations og kommunikations strategi gældende for Fortunaskolen.
Princip for forskellighed på de 5 skoler
Formål
På Fortunaskolen
- skal vores fem afdelingers forskellighed ses som en styrke.
- vil vi gå i forskellige retning og afprøve forskellige ting. Vi vil dele viden om successer og det som ikke fungerer, således vi kan lærer af hinanden.
- vil vi styrke den lokale kultur således alle føler det er deres skole og bidrager positivt til udviklingen af den lokale skole.
- vil vi i forsøgsperioden arbejde med grundtanken, at de bedste undervisnings- og læringsaktiviteter skabes af de pædagogiske medarbejdere, derfor kræves der stor inddragelse i hele forsøgsperioden, med respekt for forskelligheden på de 5 afdelinger.
Udmøntning: Skolens ledelse udarbejder retningslinjer for evaluering
Princip for På Skolen
Formål:
På Fortunaskolen vil vi arbejde målrette på, at alt det vi gør tager udgangspunkt i elevernes trivsel og læring. Det gør vi ved at:
- Øge og styrke elevernes motivation og dannelse.
- Alle elever er en del af et fællesskab, hvor de har lyst til at lære, være og bevæge sig.
- Styrke elevernes kompetencer gennem forskellige læringsmetoder, med udgangspunkt i elevernes hverdag og omverden.
- Digitaliseringen bliver en naturlig og relevant del af skoledagen.
- Øge fokus på elevinddragelse og elev demokrati ved bl.a. at give elevrådet en mere central rolle på skolen.
- Kreativitet og entreprenørskab bliver en naturlig del af de læringsaktiviteter som eleverne præsenteres for.
- Inddrage aktuelle politiske dagsordner, det kunne være FNs verdensmål, UNICEFs børns rettigheder, bæredygtighed og lign.
Udmøntning: Skolens ledelse udarbejder retningslinjer for udmøntning af princippet.