Antimobbestrategi
På Fortunaskolen tolerer vi ikke mobning af nogen form. Mobning er et fælles problem, som vi kun kan løse og forebygge i fællesskab - skole, forældre og elever.
Denne antimobbestrategi er vores fælles fundament for indsatsen mod mobning.
Hvad er mobning og mobbelignende situationer
Mobning er handlinger, der holder en eller flere elever uden for fællesskabet, bevidst eller ubevidst. Mobning opstår i fællesskaber som mangler noget positiv at samles om, og foregår ved forskellige typer handlinger, der markerer hvem, der holdes udenfor. Mobning udspringer af utrygge kulturer, der opstår i sociale sammenhænge, man ikke kan trække sig fra. I skolen eller på uddannelsessteder kan mobning være den fællesskabsform, der skaber sammenhængskraft. Vi er sammen om at udstøde andre fra fællesskabet. Årsagen til, at der foregår mobning eller mobbelignende situationer skal typisk findes i den manglende tolerance i fællesskabet og ikke ved at se på, hvad, der bliver mobbet med eller hvem, der bliver mobbet. At forstå mobning handler derfor om mere end at udpege et offer og en mobber. Det handler om at få øje på gruppens mønstre – at se på elevernes indbyrdes samspil og positioner. Mobning er et gruppefænomen, og bekæmpelse af mobning i skolen og på uddannelsessteder handler i høj grad om at ændre kollektive dynamikker mellem eleverne. Mobning handler altså ikke om svage elever, men om elever, som bliver gjort svage i et fællesskab (DCUM.dk)
Der er ifølge Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) særligt 8 tegn, som kan være udtryk for, at der i et fællesskab er mobning eller mobbelignende situationer, herunder:
- Drilleri, der ikke længere er for sjov.
Drilleri er en form for adfærdssprog mellem mennesker. Det er typisk enkeltstående, tilfældige og spontane situationer, i modsætning til mobning, som er en systematisk udstødelse. Drilleri kan også være generende, men i modsætning til mobning fører drillerier ikke til at nogen bliver ekskluderet fra fællesskabet. Situationer med drilleri kan se uskyldige ud, så det er vigtigt, at den voksne er nysgerrig på, om der er en særlig forhistorie til det, der foregår.
- Konflikter, der ikke længere kan løses.
Mobning og konflikter har forskellige mønstre og løsningsstrategier. I konflikter er der et positivt udviklingspotentiale, hvor parterne er ligeværdige og kan motiveres til at finde en løsning. Mobning er ofte personfikseret og fører til at en eller flere personer bliver ekskluderet fra fællesskabet.
- Udstødelseshandlinger, der bliver systematiske.
Mobning er gentagne udstødelseshandlinger i en gruppe, hvor udstødelsen af andre bliver en del af et mønster. Udstødelseshandlingerne er ofte i form af eksklusion eller ydmygelse. Eksklusionen kan både gå ud over de samme hele tiden og det kan skifte, hvem det går ud over. Det kan være tegn på mobning eller lignende.
- Utryghed i fællesskabet.
Mobning udspringer ofte af utrygge fællesskaber. Et utrygt fællesskab kan opstå når eleverne ikke har noget positivt at samles om. Derfor holder man i højere grad øje med hinanden, og hvis en person træder ved siden af, er der en risiko for, man bliver nedgjort.
- Lav tolerancetærskel i fællesskabet.
Fællesskabets tolerancetærskel er ofte afgørende for, om der finder mobning sted. Børn og unge træder ind i fællesskaberne med forskellige forudsætninger, og i et mobbefællesskab er der typisk en lav tolerancetærskel i forhold til forskelle. Det er altså ikke en persons handlinger, adfærd eller personlighed som er årsagen til mobning, men i stedet fællesskabets lave tolerance over for forskelligheder.
- Manglende empati
Angsten for at blive ekskluderet fra fællesskabet kan blive styrende for den enkelte, og ligefrem føre til at empati for andre tilsidesættes. Mobbemønstre udspringer således ikke af bevidst ondskabsfuldhed, men skyldes ofte en overlevelsesstrategi, hvor ønsket om at blive accepteret i gruppen fylder mere end medlidenhed med den der bliver mobbet.
- Magtubalance i fællesskabet.
Mobning opstår ofte i en magtubalance, hvor det er socialt accepteret, at en eller flere personer er mindre værd end andre.
- Ensomme elever i fællesskabet.
Ensomhed kan skabe grobund for mobning. I klasser eller på årgange, hvor flere oplever ensomhed, forekommer der oftere mobning end i sunde og inkluderende fællesskaber (DCUM.dk).
Hvornår skal vi gribe ind?
Alle elever har ret til en god og tryg skolegang i et fællesskab med andre børn. Det er noget vi på Fortunaskolen tager meget seriøst. Det betyder, at vi hele tiden har fokus på at opbygge stærke børnefællesskaber med tryghed og tolerance.
Mobning og utrygge fællesskaber er et komplekst fænomen, og det kan være vanskeligt at vurdere, hvornår en situation skal håndteres efter undervisningsmiljølovens regler. Et vigtigt pejlemærke er, at skolen skal handle allerede når det sociale samspil i en gruppe er presset og utrygt.
Børn har forskellige grænser for, hvornår de kan føle sig krænket og forfulgt. Det er vigtigt, at være opmærksom på denne spændvidde uden hverken at overdramatisere eller bagatellisere. Selv om der eksisterer definitioner på mobning, skal de aldrig bremse for, at man som voksen anerkender et barns oplevelse og følelser (DCUM.dk).
Sådan håndterer vi henvendelser eller mistanke om mobning eller mobbelignende situationer
Hvis en elev, en forælder eller en fagprofessionel ytrer bekymring for mobning eller lignende igangsættes følgende procedure.
- Den pædagogiske leder vurderer om der skal sættes akut ind.
- Skolen har 10 skoledage til at undersøge sagen, afdække miljøet i klassen/konteksten og vurdere om der er tale om mobning eller lignende.
- Hvis skolen vurderer, at der ikke er tale om mobning eller lignende, skal vi løse problemerne, men kan gøre det på den måde vi finder hensigtsmæssig.
- Hvis skolen vurderer, at der er tale om mobning eller lignende igangsættes nedenstående procedure.
- Skolen skal orientere forældrene om afgørelsen og samtidig orientere og vejlede forældrene i forhold til deres muligheder for at klage over afgørelsen til Den nationale klageinstans mod mobning.
Procedure i forbindelse med mobning eller lignende:
- Teamet og skolens ledelse igangsætter med udgangspunkt i afdækningen relevante tiltag, disse beskrives i udviklingsplaner og fokuspunkter i H&H.
- Forældrene orienteres om tiltagene.
- Tiltagene evalueres og justeres løbende, indtil at skolen vurderer, at der ikke længere er mobning eller lignende.
- Forældrene orienteres løbende og afslutningsvis.
Den nationale klageinstans mod mobning
Ifølge undervisningsmiljøloven kan en elev eller dennes forældre klage til Klageinstans mod mobning, hvis skolen eller uddannelsesstedet ikke gør tilstrækkeligt for at forhindre mobning generelt, eller for at standse konkrete mobbesituationer på skolen. Ex. Hvis:
- Skolen ikke reagerer på en henvendelse vedr. mobning inden for 10 skoledage.
- Skolen ikke har en forebyggende antimobbestrategi.
- Skolen ikke udarbejder eller gennemfører en handleplan på baggrund af en henvendelse, eller hvis handleplanen ikke er tilstrækkelig til at standse mobningen.
- Skolen ikke foretager midlertidige foranstaltninger for at standse mobningen.
- Skolen ikke har informeret forældrene om handleplanen (udviklingsplaner og fokuspunkter i H&H) for at stoppe mobningen.
- Hvis skolen vurderer, at der ikke er tale om mobning og man er uenig heri.
Man skal være forældremyndighedsindehaver eller værge for at kunne klage, og barnet skal stadig være elev på skolen. Man kan klage både mundtligt og skriftligt til enten en lærer, pædagog eller skoleledelsen. Hvis enighed ikke kan opnås, skal skolen sende klagen videre til forvaltningschefen, der behandler klagen. Hvis forvaltningschefen ikke kan opnå enighed sendes klagen videre til Den Nationale Klageinstans mod Mobning.
Det vigtigste redskab i forebyggelsen af mobning er at opbygge stærke fællesskaber. På Fortunaskolen arbejder vi med fem greb.
- Udviklingsplaner i Hjernen og Hjertet for alle klasser
På Fortunaskolen udarbejder alle klasseteams en udviklingsplan i Hjernen & Hjertet med henblik på at skabe stærke børnefællesskaber og deltagelsesmuligheder for alle børn. I udviklingsplanen beskrives det bl.a., hvordan man vil ”holde øje” med de 8 tegn på mobning. Udviklingsplanen udarbejdes forud for skoleåret og deles med forældrene. Udviklingsplanen evalueres minimum 2 gange årligt.
På Fortunaskolen laver vi hvert år i perioden 1. januar til 1. marts TOPI vurderinger. Formålet hermed er, at sikre en systematisk opfølgning og tidlig indsats for alle elever på skolen.
- De nationale trivselsmålinger
På Fortunaskolen følger vi systematisk op på de nationale trivselsmålinger. Vi gennemgår data og sætter på baggrund heraf tiltag i gang på skolen.
- Digital antimobbestrategi
På Fortunaskolen har vi en digital antimobbestrategi. For de fleste børn og voksne er den digitale verden en helt integreret del af hverdagen, men når det kommer til mobning adskiller digital mobning sig særligt på 4 parametre:
Anonymitet: Meget af den digitale mobning foregår anonymt, man ved ofte ikke hvem og hvor mange der er indblandet, hvilket giver ekstra meget usikkerhed.
Stopper ikke: Digital mobning foregår et sted, hvor børnene opholder sig meget og hvor de ikke kan undslippe. Hvis man slukker telefonen eller computeren dukker beskederne op når man tænder igen og det giver en følelse af, ikke at kunne undslippe.
Eksponering: Den digitale mobning foregår et offentligt sted, hvor ”alle” kan læse med og det kan forstærke usikkerheden og følelsen af ydmygelse og at miste kontrol.
Flydende roller: I digitale konflikter er rollerne ofte flydende. Mobning avler mobning og dermed er det ofte de samme børn som mobber og bliver mobbet (DCUM.dk)
På Fortunaskolen arbejder vi sammen med forældrene og eleverne om at opbygge en god digital kultur. Vi arbejder i den forbindelse med:
- Et tæt samarbejde mellem skole, hjem og andre relevante aktører
- At styrke elevernes digitale dannelse
- Rådgive forældre med udgangspunkt i DCUM’s råd til forældre omhandlende digital mobning herunder: Give retningslinjer, vise interesse, være i stand til at hjælpe og være en god rollemodel (DCUM.dk)
- Lokale strategier for arbejdet med stærke fællesskaber
På Fortunaskolens fem afdelinger er der udarbejdet lokale strategier for, hvordan man foruden ovenstående vil arbejde med stærke fællesskaber, herunder klassefællesskaber, forældrefællesskaber, fælles arrangementer på skolen, fritid osv. I de lokale strategier er der ligeledes en beskrivelse af, hvordan skolen arbejder med den digitale antimobbestrategi. De lokale strategier evalueres en gang om året. Nedenfor kan du læse de lokale strategier.
Antimobbestrategi, den forebyggende indsats - stærke fællesskaber på Bakkevejens skole
At arbejde med stærke fællesskaber er en fælles opgave for alle på skolen. Der arbejdes med udviklingsplaner for alle klasser og alle klassens lærere og/eller pædagoger er ansvarlige for at arbejde med udgangspunkt i udviklingsplanerne og deltage i evalueringen heraf.
Vi har fokus på klasserumsledelse
Klasserumsledelse og ledelse af fællesskabet generelt. Det er den fagprofessionelle der har ansvaret. Vi arbejder ex. med:
- Legeaftaler til frikvarteret
- Evaluering af frikvarterer.
- Pladser i klassen.
- Opsætning af klasserummet.
- Makkerarbejde.
- Taletidskort.
- Faste grupper – undgå situationer, hvor eleverne skal vælge hinanden.
- Tage godt imod nye elever.
- Accept af hinanden.
- Trivselsdage kommende 7. klasser.
- Klasseregler med elevinddragelse.
- Italesættelse ex. i forhold til sprogbrug.
- Italesættelse af forskelligheder.
- Fokus på det digitale spøgelse.
Vi har fokus på fælles aktiviteter og fælles oplevelser
Vi arbejder ex. med:
- Opmærksomhed på at skabe fællesskaber både som forebyggelse og som en del af løsningen.
- Arbejde med klassekultur.
- Klassemøder.
- Ice-breakers.
- De 24 styrker.
- Trivsel og fællesskab som emne i UUV.
- Fri for mobberi.
- Sir Lancelot.
- Materiale fra Børnetelefonen.
- Spil.
- Samtaler.
Vi har fokus på konflikthåndtering
Vi arbejder ex. med:
- Konflikttrappen.
- Ikke voldelig kommunikation - ulve og giraf sprog.
- Bombekursus.
- Aktørperspektiver - Taler med eleverne om deres oplevelser og konflikter.
- Hjælper med redskaber til at løse konflikter.
Vi har fokus på trivsel og fællesskaber på skolen…
Vi arbejder ex. med:
- Legegrupper også på tværs af klasser og hold.
- Aktiviteter, hvor både elever og lærere deltager.
- Iagttager elevernes indbyrdes relationer under gårdvagt og beskriver observationer og hændelser med henblik på særlige indsatser.
- Venskabsklasser.
- Legepatrulje.
- MOT i udskolingen.
- Holddeling på årgangene.
- Venskabsdag.
- Sociale arrangementer på tværs af årgange.
- Pausevagter, pausevagterne går med gule veste i indskoling og mellemtrin.
- Fokus på, at elever i førskolen integreres bl.a. via fælles 10-pause.
Vi har fokus på forældrenes rolle
Fællesskaber om børn skaber fællesskaber mellem børn…
Vi arbejder ex. med:
- Forældreråd.
- Stort fokus på forældresamarbejde.
- Forældremøder.
- Forældrerådsarrangementer.
- Informerer forældrene om klassens trivsel og udvikling.
- Opfordrer til et socialt liv ved siden af skolen eksempelvis sport og andre fritidsaktiviteter og legeaftaler.
- Fokus på et samarbejde som er præget af tillid og åbenhed.
Vi har fokus på digital dannelse og trivsel
- Et tæt samarbejde mellem skole, hjem og andre relevante aktører
- Styrke elevernes digitale dannelse. Alle klasseteams fra 3.-9. klasser beskriver i deres udviklingsplan, hvordan de arbejder med digital dannelse.
- At rådgive forældre med udgangspunkt i DCUM’s råd til forældre omhandlende digital mobning. Vi inviterer alle forældre ind til oplæg med SSP i starten af 4. klasse og igen i overgangen mellem 6.-7. klasse, hvor forældrene rådgives i og får mulighed for at drøfte, hvordan man som forældre kan: give retningslinjer, vise interesse, være i stand til at hjælpe og være en god rollemodel.
- At rådgive forældre ved at sikre, at alle forældre modtager Fortunas forældre folder – Vejledning, hvordan kan du hjælpe dit barn digitalt.
Vi har fokus på den fagprofessionelle kultur
Vi arbejder ex. med:
- Professionel relationskompetence, Lærer-elev, elev-lærer.
- Forståelse for de enkelte elevers styrker, udfordringer og behov og tage udgangspunkt heri.
- Inddrage eksterne samarbejdspartnere bl.a. SSP og pædagogisk enhed.
- Fælles ansvar i teamet omkring klassen.
- Faglig støtte til hinanden.
Den forebyggende antimobbestrategi evalueres en gang årligt.
Forebyggelse mod mobning på Nordre skole
Mobning er en praksis, der opstår i negative børnefællesskaber, hvor det fælles formål er at mobbe. Mobning kan medføre langvarige negative konsekvenser for dem der er ofre. Derfor er det vigtigt for Nordre Skole at fokusere på at forebygge mobning. Vi arbejder forebyggende på forskellige måder.
Målet med det forebyggende arbejde er, at skabe rammer for et trygt og godt lære- og værested. Et sted hvor vi taler pænt til hinanden samt accepterer og respekterer hinandens grænser. Vi arbejder for, at alle tager ansvar for fællesskabet og trivslen, så det enkelte individ har størst mulig chance for, at udvikle sig fagligt og socialt.
I følgende afsnit, vil du møde et skema, hvori der er beskrevet hvordan Nordre Skole arbejder forebyggende mod mobning.
Forebyggende aktiviteter
Eksempler på forebyggende indsatser mod mobning - Gennem undervisning
- Benyttelse af kendt materiale såsom: Børns vilkår, Mary fonden, Quik, Dropmob, Redbarnet, uge sex og klasserådslagning
- Klassemøder med henblik på kultur, fællesskabsdannelse og klasseværdier, såsom: Sprog, socialt
- Styrke fællesskabet gennem ture og oplevelser samt skabe en rummelig klassekultur, hvor der er plads til alle
- Massage og mindfulness
- Bombekursus – En narrativ fortælling der tager udgangspunkt i vredeshåndtering.
- Legeaftaler – For at sikre alle har nogen at lege med
- Vi arbejder med ro i timerne – Små stemmer
- Bruger sociale historier i forbindelse med konflikthåndtering.
- Faste makker og faste grupper
- Klasseværdier som udarbejdes i klassen.
- Én ugentlig lektion hvor der arbejdes med trivsel
- Skarpt fokus på, at elever ikke tager hjem med uløste konflikter.
- Den gode stol – Børn skal sige noget positivt om eleven i den gode stol. Læreransvaret er så, at skabe et rum hvor de positive kommentarer kan få lov at udfolde sig.
- Vi arbejder med co-operative learning – Dette er projektorienteret læring hvor eleverne arbejder i små grupper med et fælles formål.
- Lektioner hvor fagligheden bliver lagt til side og erstattes med leg og andre aktiviteter.
- Lærebestemte pladser til eleverne – Her er der fokus på grupper og bordopstillinger.
- Særlige tiltag/aftaler med elever der har andre behov – eksempelvis afskærmning, piktogram skemaer, pausekort mm.
- Holddeling/fagdage på tværs af årgangene
Eksempler på forebyggende indsatser mod mobning – i frikvarterer
- Gårdvagter – med henblik på opsyn og konflikthåndering
- Indregård – Tilbud for sårbare børn samt børn der har behov for, at blive styrket socialt.
- ’’Rastepladsen’’ et tilbud for 9. årgang
- Arrangerede aktiviteter i gymnastiklen eksempelvis turneringer.
- Årgangsopdelte pauser
På nogle årgange har man indført ’’helle’’ i eget klasselokale så man ikke skal forholde sig til andre end sine klassekammerater.
Eksempler på forebyggende indsatser mod mobning –I SFO og klub
- Legeaftaler – Vi ringer hjem for at etablere legeaftaler med henblik på, at styrke børnenes legefællesskaber.
- Fra kl. 13.00-13.15 er der spisero i SFO. Her sikres at alle har nogen at lege med.
- Ture ud af huset – eksempelvis. Til spejderne.
- Traditionsaktiviteter – Markedsdag, julefest/julefrokost, Storelegedag, Nørdnat, overnatning, og sommerferieture.
- Skemaplanlægning af aktiviteter – Dette er for, at sikre positive børnefællesskaber.
- Førskole - Dette med henblik på en god skolestart
.
Maddag i klubben hver tirsdag fra kl. 17.00-20.00.
Eksempler på forebyggende indsatser mod mobning – samarbejde med forældre
- Vi vejleder og råder forældre til at støtte op om klassen samt, at bidrage til forældremøder og arrangementer.
- Vi opfordrer til dannelse af forældreråd med henblik på sociale aktiviteter og legeaftaler.
- Vi arbejder hele tiden på, at styrke samarbejdet telefonisk, forældremøder og via AULA.
- På Nordre ligger vi vægt på at informere forældre om, at tale anerkendende og inkluderende omkring andre børn og voksne med henblik på at acceptere menneskers forskelligheder.
- Fyraftensmøder
- SSP-arrangementer med forældre
- Deltager i forældrerådsaktiviteter
Vi arbejder med digital dannelse og trivsel:
- I et tæt samarbejde mellem skole, hjem og andre relevante aktører
- Vi styrker elevernes digitale dannelse. Alle klasseteams fra 3.-9. klasse beskriver i deres udviklingsplan, hvordan de arbejder med digital dannelse.
- Vi rådgiver forældre med udgangspunkt i DCUM’s råd til forældre omhandlende digital mobning. Vi inviterer alle forældre ind til oplæg med SSP i starten af 4. klasse og igen i overgangen mellem 6.- og 7. klasse, hvor forældrene rådgives i og får mulighed for at drøfte, hvordan man som forældre kan: give retningslinjer, vise interesse, være i stand til at hjælpe og være en god rollemodel.
- At rådgive forældre ved at sikre, at alle forældre modtager Fortunas forældre folder – Vejledning, hvordan kan du hjælpe dit barn digitalt.
Den forebyggende lokale antimobbestrategi evalueres en gang årligt.
Lokal strategi mod mobning
Vejrup skole 2023
Vi tror på inkluderende fællesskaber, hvor forældre, elever og ansatte sammen skaber en positiv og tryg kultur. Som grobund for denne ambition har vi tilbagevendende begivenheder som:
- Studieuger
- Morgensang – Åben morgensang
- Skolefest
- Juleafslutning
- Spilledag
- Fastelavn
- DBU-dag
- Håndboldkaravanen
- Badminton-dag
- Bedsteforældre-dag
- KREA-samarbejde
- Sommerafslutning
Vi ønsker at vedligeholde og udbygge en positiv tilgang til hinanden, derfor er sparing om pædagogiske og didaktiske ideer en fast del af vores hverdag. Eksempler på dette kunne være:
- Holddeling
- Legeaftaler
- Yoga
- Massage
- Selvværd
- Morgenrunde
- Regler og kultur
- Konfliktløsning
- Fælleslege
- Børnemøder
- Klassefester
Vi ønsker at inspirere hinanden og udvikle vores skole, derfor er der i fremtiden ønsker om følgende pædagogiske indsatser:
- Store/Lille Ven
- Computerhjælper
- Grill for skolen
- Læsevenner
- SSP med forældre
- Grill for hele skolen
- Vidensdeling
- Fælles klassearrangementer
Vi har fokus på digital dannelse og trivsel
- I et tæt samarbejde mellem skole, hjem og andre relevante aktører
- Vi styrker elevernes digitale dannelse. Alle klasseteams fra 3.-6. klasse beskriver i deres udviklingsplan, hvordan de arbejder med digital dannelse.
- Vi rådgiver forældre med udgangspunkt i DCUM’s råd til forældre omhandlende digital mobning. Vi inviterer alle forældre ind til oplæg med SSP i starten af 4. klasse, hvor forældrene rådgives i og får mulighed for at drøfte, hvordan man som forældre kan: give retningslinjer, vise interesse, være i stand til at hjælpe og være en god rollemodel.
- At rådgive forældre ved at sikre, at alle forældre modtager Fortunas forældre folder – Vejledning, hvordan kan du hjælpe dit barn digitalt
Lokal strategi mod mobning
Gørding skole 2023
Vi har fokus på trivsel og fællesskaber i klassen…
Vi arbejder bl.a. med:
Trivselsforløb i udskolingen
Hjernevenner
Klassemøder
Venskabsklasser
Ugentlig trivselstime i alle klasser
Oplevelser ud af huset
Kendte voksne i klassen
Legeaftaler før pauser
Pause evalueringer
Sociale aktiviteter
Fejrer fødselsdage
Klasseregler
Fællesskabslege
Massagehistorier
Vi har fokus på trivsel og fællesskaber på skolen…
Vi arbejder bl.a. med:
Samarbejde på tværs af klasser og årgange
Legepatrulje
Venskabsklasser
Fælles studieuge
Fagdage
Frikvarterer med turneringer på tværs
Interesse fællesskaber
Besøg på skolen af Børns vilkår
Løsningshjulet
Aktiviteter i pauserne
Store elever laver undervisning for de små
De små handler ved de store i boden
Fælles sociale aktiviteter i faserne
Elevrådet
Besøg af børnemobilen
SSP
Vi har fokus på forældrenes rolle - Fællesskaber om børn skaber fællesskaber mellem børn…
Vi arbejder bl.a. med:
Åben klasse
Forældrearrangementer/møder
informations aftener
Forældreråd
Forældrenetværks arrangementer
Parat til smart skolestart (førskole)
Vi har fokus på fælles arrangementer…
Vi arbejder bl.a. med:
Skolefest
Fastelavn
Motionsdag
Juleklip
Fællesskabsdage arrangeret af elevrådet.
Sportskaravaner
Vi har fokus på de fagprofessionelle…
Vi arbejder bl.a. med:
En anerkende tilgang til alle børn
Viden og kompetence i forhold til konflikthåndtering
Rolige voksne, som tager ansvar og er opmærksom på dynamikker.
Forventningsafstemning på voksenplan.
Vi har fokus på kulturen…
Vi arbejder bl.a. med:
Hvor alle medarbejdere, ledere, forældre og elever er rummelige og hvor forskellighed er en naturlighed og en styrke for fællesskabet.
Anerkendende tilgang til hinanden
Italesætte forskellighed
Fælles menneske og børnesyn
Fokus på hvordan der tales med og om hinanden, voksne og børn imellem.
Den forebyggende antimobbestrategi evalueres en gang årligt.
Vi har fokus på digital dannelse og trivsel
På Gørdingskole arbejder vi sammen med forældrene og eleverne om at opbygge en god digital kultur. Vi arbejder i den forbindelse med:
- Et tæt samarbejde mellem skole, hjem og andre relevante aktører
- Vi styrker elevernes digitale dannelse. Alle klasseteams fra 3.-9. klasse beskriver i deres udviklingsplan, hvordan de arbejder med digital dannelse.
- Vi rådgiver forældre med udgangspunkt i DCUM’s råd til forældre omhandlende digital mobning. Vi inviterer alle forældre ind til oplæg med SSP i starten af 4. klasse og igen i overgangen mellem 6. og 7. klasse, hvor forældrene rådgives i og får mulighed for at, drøfte hvordan man som forældre kan: give retningslinjer, vise interesse, være i stand til at hjælpe og være en god rollemodel.
- At rådgive forældre ved at sikre, at alle forældre modtager Fortunas forældre folder – Vejledning, hvordan kan du hjælpe dit barn digitalt.
Lokal strategi mod mobning
Egekrat skole 2023
Klasserumsledelse
Ex.
- Forventningsbaseret klasserumsledelse
- Fokus på struktur
- Fokus på opbygning af læringsrummet
Teamsamarbejde
- Fællesskaber om børn skaber fællesskaber mellem børn
- Samarbejde på tværs med andre faggrupper ex. sundhedsplejersken og Pædagogisk Enhed
Forældresamarbejde
Ex.
- Klasserådslagning
- SSP
- Forældreråd
- Samarbejde med Pædagogisk Enhed
- Fokus på forældrenes rolle ind i fællesskabet ex. ved at opfordre til legeaftaler og god kommunikation.
Konflikthåndtering
Ex.
- Elevmægling
- Udvikle elevernes egen kompetencer til at kunne løse konfliktfyldte situationer
- Legepatrulje
- Frikvartersaftaler og evaluering
Trivselstiltag
Ex.
- Drobmob
- Fri for mobberi
- Fokus på empati, forskellighed og tolerance
- Krap
- Stjerner og hjerter – fokus på de gode ting ved hinanden
- Play agents
Fællesskaber i og omkring skolen
- Fællesskaber på tværs af årgange
- Faste traditioner i form af ex. Egestrup, fredag i uge 41 cykelrally
- Udeskole
Digital dannelse og trivsel
- Vi har et tæt samarbejde mellem skole, hjem og andre relevante aktører
- Vi styrker elevernes digitale dannelse. Alle klasseteams fra 3.-6. klasse beskriver i deres udviklingsplan, hvordan de arbejder med digital dannelse.
- Vi rådgiver forældre med udgangspunkt i DCUM’s råd til forældre omhandlende digital mobning. Vi inviterer alle forældre ind til oplæg med SSP i starten af 4.klasse, hvor forældrene rådgives i og får mulighed for at drøfte, hvordan man som forældre kan: give retningslinjer, vise interesse, være i stand til at hjælpe og være en god rollemodel.
- At rådgive forældre ved at sikre, at alle forældre modtager Fortunas forældre folder – Vejledning, hvordan kan du hjælpe dit barn digitalt
Man kan altid søge sparring hos ressourceteamet.
Den forebyggende antimobbestrategi evalueres en gang om året.