Formål
Formålet med dette princip er at medvirke til at sikre den bedst mulige skolegang for den enkelte elev ved at finde og udøve den rette balance mellem differentierede læring individuelt eller på hold og læring i klassefællesskabet.
Mål
- At alle fungerer bedst muligt faglig og socialt, såvel sammen som hver for sig. Det skaberdet bedste fundament for læring og trivsel.
- At skolen søger muligheden for - og benytter sig af - holddannelser, hvor det giver mening og er praktisk muligt.
Skolens ansvar
Det er skolens ansvar konstant at søge den bedst mulige lærings- og trivselssituation for
eleverne, hvilket naturligt, som én mulighed blandt andre, også kan indebære brug af
holddannelser. Konvertering af ”understøttende undervisning” til tovoksen-timer med to kvalificerede voksne har ressourcemæssigt klart forbedret muligheden for dette.
Holddannelser kan både forekomme på initiativ fra ledelsen i form af en ekstra ressourcetildeling og fra lærere/pædagoger, hvis de skønner, at ressourcen er til stede og holddannelse jf. ovenstående giver bedst mening pædagogisk/didaktisk.
Forældrenes ansvar
Det er forældrenes ansvar at bakke op om ledelsens, lærernes og/eller pædagogernes valgte organisering herunder fx klasseundervisning, holddannelser eller individuelle arbejdsformer og hvis dette føles forkert, bør man som forælder rette sin ”undren” til rette vedkommende på en ordentlig og hensynsfuld måde.
Elevens ansvar
Det er, som for forældrene, også elevernes ansvar at bakke op om ledelsens, lærernes og/eller pædagogernes valgte organisering herunder fx klasseundervisning, holddannelser eller individuelle arbejdsformer og hvis dette føles forkert, bør man som elev rette sin ”undren” til rette vedkommende på en ordentlig og hensynsfuld måde og/eller dele den med sine forældre.
De formelle rammer
Dette princip ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper som af Folkeskoleloven og kommunens mål og rammer.
/November 2017.