"Det har bl.a. betydet at vi kan have en ekstra voksen i klasserne. Nogle gange samler vi små hold til store hold, så der dermed er flere voksne til rådighed i undervisningen og andre gange prioriteres en ekstra voksen til bestemte undervisningstimer. Vi har også med frihedsforsøget kunne introducere nye fag, som giver børn greb om verden. Vi har nemlig afprøvet andre fag og former og kan se, at alene det at lade det være op til børns ønsker og interesser og de voksnes ønsker og interesser for en god og motiverende skoledag, kaster nogle vildt spændende undervisningstimer og læringsrum af sig. Det vi har fokus på, er at lære børn, at de kan så meget, og at alle kan noget og får strategier og værktøjer til at kunne klare sig i den verden, de skal blive voksne i.
Vi har også lavet god skole ved, at vælge pædagogiske og didaktiske tilgange og metoder, som understøtter det, vi gerne vil have til at virke for at børnene udvikler sig, lærer og trives. Lærene kan i dag arbejde mere frigjort og med færre afbrydelser fra enten dagsordner eller eksterne politisk formulerede krav."