Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

Friheden giver valgfagene mere plads i skoleskemaet

På Vittenbergskolen Vadehav har alle elever i 5.-9. klasse fire timer om ugen med valgfag, og det skaber motivation og trivsel i skoledagen. Som en del af de obligatoriske valgfag i 7. og 8. klasse har skolen endda fået godkendt et nyt fag.

Valgfag. Alene ordet fortæller, at det er fag, man selv vælger. Altså noget man har lyst til at arbejde med. Et godt udgangspunkt for at skabe motivation og trivsel i skoledagen. Sådan er tilgangen på Vittenbergskolen Vadehav, der bl.a. bruger frihedsforsøget til at give valgfagene mere plads i skoleskemaet. Skolen har lavet den understøttende undervisning om til valgfagstimer, og med to gange to skoletimer om ugen fylder valgfagene faktisk dobbelt så meget som normalt. Oveni kommer særlige fagdage, hvor der er valgfag på skemaet hele dagen, så der er tid til at tage på tur eller fordybe sig ekstra i emnerne.

Ekstra fag godkendt til prøve

I 7. og 8. klasse er håndværk og design, madkundskab, billedkunst og musik obligatoriske valgfag, som eleverne afslutter med en prøve. Oveni har skolen som en del af frihedsforsøget udviklet og fået godkendt faget Idræt & Partnerskaber som et af de obligatoriske valgfag.

”Vi syntes, at der manglede noget bevægelse, og eleverne efterspurgte også mere idræt, så det ville vi gerne have med i fagrækken. I samarbejde med lokale idrætsforeninger får eleverne lov at afprøve mange forskellige sportsgrene,” siger Anna Kirstine Villadsen, pædagogisk leder på Vittenbergskolen.

Elever har indflydelse

På Vittenbergskolen oplever idrætslærer, Lars Kviesgaard, at eleverne selv byder ind med gode ideer til valgfaget, som også giver bedre plads til succes for de elever, der måske er stærke til noget andet end de mere boglige fag.  

”Der er selvfølgelig nogle emner, som vi skal igennem, når det er et prøvefag, men derudover har eleverne stor indflydelse på, hvad vi laver. Vi oplever stor opbakning og fleksibilitet fra foreningslivet, som også ser faget som en gevinst, fordi de får introduceret netop deres sportsgren for eleverne. Måske giver det dem mod på selv at blive aktive eller give en hånd med som trænere,” forklarer Lars Kviesgaard.

I det nye valgfag får eleverne lov at prøve sportsgrenene af i de rigtige rammer. I stedet for altid at være hjemme i skolens hal er det nemlig meget sjovere f.eks. at spille golf på en rigtig golfbane eller prøve kampsport med det rigtige udstyr på. Evalueringen viser da også, at eleverne er glade for faget.

”Det er spændende at prøve en masse forskellige foreningstilbud i lokalområdet, og valgfagsidræt er klart de sjoveste timer på skemaet,” siger Halfdan Peters fra 8. klasse.

Frie valgfag

For eleverne i 7. og 8. klasse fylder de obligatoriske valgfag halvdelen af ugens valgfagstimer, mens de i den anden blok kan vælge mellem en række andre valgfag for et halvt år ad gangen. Det gælder også eleverne i 9. klasse, der har afsluttet de obligatoriske valgfag, og derfor har frie valgfag to gange om ugen. Ordningen er endda udvidet til 5. og 6. klasse, så eleverne her har fornøjelsen af lige så mange timers frie valgfag som udskolingen. De frie valgfag er forskellig for årgangene, men på skemaet er f.eks. friluftsliv, Nak & Æd, science, boldspil, drama og job and future. Det er lærerne selv, der byder ind med valgfag ud fra deres kompetencer og interesser, og der bliver holdt en basar, hvor eleverne kigger nærmere på fagene, før de vælger.

”Man kan virkelig mærke på lærerne, at de brænder for valgfagene, og de er meget motiverede for at skabe en god og anderledes undervisning. Jeg har valgfag to gange om ugen, men ville ønske, at vi kunne have det endnu mere,” siger Nanna Jørgensen fra 8. klasse.

Begejstring over hele linjen

Som skolens pædagogiske leder er Anna Kirstine Villadsen glad for, at frihedsforsøget har åbnet nye døre for valgfagene.

”Vi kunne ikke have gjort det uden friheden, fordi det har givet os fleksibiliteten til at sætte skemaet sammen på en anden måde. Det vigtigste er, at vi ser muligheder frem for begrænsninger, og over hele linjen mærker vi tydeligt begejstringen for valgfagene. De tænder motivationen for både elever og lærere,” siger Anna Kirstine Villadsen, der håber, at skolen må fortsætte arbejdet med valgfagene efter de tre års frihedsforsøg.

Hvordan er valgfagene på Vittenberg fordelt?

På Vittenbergskolens klassetrin er valgfagene fordelt således:

5.-6. + 9. klasse: 2x2 timer om ugen med frie valgfag, der vælges for et halvt år ad gangen.

7.-8. klasse: 2 timer om ugen med obligatoriske valgfag, der vælges for to år og afsluttes med prøve. 2 timer om ugen med frie valgfag, der vælges for et halvt år ad gangen.

'); }