Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

Minister blev klogere på frihedens forandringer i Praksis

Da børne- og undervisningsminister, Mattias Tesfaye, besøgte Vittenbergskolen Vadehav, blev han både budt på bålmad og et spændende kig ind i maskinrummet for Vittenbergskolens arbejde med frihedsforsøget.

Lugten af røg, lyden af flammernes knitren og smagen af bålstegt and. Det var noget af det første, der mødte børne- og undervisningsminister, Mattias Tesfaye, da han lagde vejen forbi Vittenbergskolen Vadehav i Ribe i selskab med blandt andre folketingsmedlemmerne Anni Mathiesen og Anders Kronborg. Anledning til besøget var frihedsforsøget, der har sat Esbjergs folkeskoler fri i tre år, og ministeren ville gerne blive klogere på forandringerne i praksis. Det blev han på Vittenbergskolen, der havde hejst flaget og sat alle sejl til for ikke bare at fortælle ministeren om skolens arbejde med frihedsforsøget, men også vise ham det.

Valgfag gør folkeskolen mere spændende

Skolen bruger nemlig friheden til at give mere plads til valgfagene, så alle elever fra 5.-9. klasse har valgfag 2x2 timer om ugen. Derfor var den første del af ministerens besøg en rundtur i tre forskellige valgfag, og første stop var altså Nak & Æd, hvor der var tændt op i bålet. Mattias Tesfaye fik en smagsprøve på både pandebrød og bålstegt and, som eleverne vel at mærke selv var med på jagt for at nedlægge i efteråret.

Da ministeren spurgte eleverne, om valgfagene gør folkeskolen mere spændende, var svaret et klart ja.

”Det er dejligt at komme ud i den friske luft og lave noget andet end at sidde inde,” forklarede en flok drenge.

Fra bivuakker til yoga

Selv om ministeren var optaget af både partering af and og gode fortællinger om bivuakker, rævejagt og fiskeri, måtte han videre i programmet. Besøget bød nemlig også på et oplæg om valgfaget Job & Future, hvor eleverne får udvidet deres kendskab til de mange muligheder inden for uddannelse og job. Herefter gik turen ind i gymnastiksalen, hvor eleverne i valgfaget Idræt & Partnerskaber var i fuld gang med en yogatime. Så mens de mere eller mindre smidigt øvede sig på kriger, hund og solhilsen fortalte lærer Lars Kviesgaard om faget, der er en udvidelse af de obligatoriske valgfag i 8. og 9. klasse.

Hvad skal der ske efter frihedsforsøget?

Dagens besøg sluttede af med en god snak, hvor repræsentanter fra både skole, byråd og forvaltning fortalte om, hvad friheden betyder for netop deres praksis og faglighed. At ingen kunne forestille sig at vende tilbage til tiden før friheden, kunne ministeren ikke være i tvivl om, og han vidste da også godt, hvilket spørgsmål alle havde på læberne: Hvad skal der ske efter frihedsforsøgets tre år?

”Vi arbejder selvfølgelig med, hvordan vi kommer videre, og i mellemtiden er det selvfølgelig vigtigt for os at komme ud at opleve frihedsforsøget i praksis, så vi ved hvordan virkeligheden er. Både over for kommunalbestyrelserne og skolerne har vi et politisk ansvar, og vi skal nok vende tilbage, når vi ved, hvad vi vil. Vi er også bevidste om, at det skal ske, så I kan nå at planlægge efter det,” lød det fra ministeren, der efter en lille fodboldsnak med en flok elever og en god forsinkelse i sit program, sagde farvel til Vittenbergskolen.

'); }