Ramme for ordblindindsats i Esbjerg Kommune
Esbjergs Kommunes ”Ramme for ordblindeindsats” beskriver de minimumstiltag, den enkelte skole skal gøre i forhold til at afdække og understøtte elever med ordblindevanskeligheder.
Den enkelte skole skal ud fra rammen udarbejde en plan for indsatsen på skolen. Planen skal være tilgængelig på skolens hjemmeside.
De grundlæggende værdier i ”Ramme for ordblindeindsats” bygger på Esbjerg Kommunes børne- og ungesyn, der er fastsat i Børn & Ungepolitikken.
”Den internationale dysleksiforening (International Dyslexia Association, IDA) definerer ordblindhed på følgende måde:
”Dysleksi er en specifik indlæringsvanskelighed, som har et neurobiologisk grundlag. Dysleksi består i vanskeligheder med at tilegne sig sikker og flydende ordafkodning, stavefærdighed og færdighed i at udnytte skriftens alfabetiske princip (lydprincip). Disse vanskeligheder skyldes typisk problemer med opfattelse og hukommelse for sproglyde, som normalt ikke kan forklares af andre kognitive vanskeligheder eller mangelfuld undervisning. Dysleksi kan føre til vanskeligheder med læseforståelse og til færre læseerfaringer, som kan begrænse tilegnelsen af ordforråd og baggrundsviden” (The International Dyslexia Association, Ordblindhed i grundskolen, Ministeriet for børn, undervisning go ligestilling, side 20)
Jo før problemerne erkendes og opdages, desto bedre resultater kan der opnås. Selv om det er sværere for ordblinde at lære at læse, så kan det lykkes, men det kræver en væsentlig større indsats og mere støtte.
Ordlindevanskeligheder eller dysleksi findes hos alle typer af børn, og for det enkelte barn er det en udfordring, der er til stede i alle skolens fag. Derfor skal skolens indsats også være målrettet alle fag, og den kompenserende indsats, der skal iværksættes, skal løftes af alle undervisere, der er omkring eleven. Skolen skal have en særlig opmærksomhed på, at manglende trivsel hos en elev kan være tegn på faglige udfordringer, der skyldes ordblindevanskeligheder.
Skolen skal udvise en særlig opmærksomhed på, hvorledes der kan arbejdes med læseunderstøttende it-programmer, og at elever med dysleksi generelt har behov for at kunne tilgå tekster digitalt – dette skal den enkelte underviser tage hensyn til i undervisningens tilrettelæggelse.
Hver enkelt skole skal ud fra nedenstående oversigt lave en plan for skolens ordblindeindsats. Planen skal ligge offentlig tilgængelig på skolens hjemmeside. I planen skal det fremgå, hvorledes skolen arbejder med IT- understøttende redskaber og sikrer, at ordblindeindsatsen sker i alle fag. Planen revideres en gang årligt i forbindelse med skoleårets start.
Tidspunkt
|
Opgave
|
Faglige opmærksomheds-punkter
|
I Darum Børneby betyder det, at…. (indsats/ansvarlig)
|
Skolestart
|
Overlevering fra dagtilbud til skole
Indsats tilrettelægges ud fra dagtilbuds handleplan i Hjernen og hjertet
|
Forsinket sprogudvikling
Forsinket taleudvikling
Barnet bruger i lang tid enkeltord i stedet for sætninger.
Barnet har svært ved at få styr på udtalen af ord med flere konsonanter fx strømpe, længst.
Barnet har vanskeligt ved at benævne ord.
Vanskeligheder ved at rime og remse, huske sangtekster og følge længere beskeder.
Barnet viser ringe interesse for bøger og bogstaver fx i eget navn.
Ordblindhed eller læsevanskeligheder i familien
|
Følgende aktiviteter og redskaber anvendes:
- Der er sprogvisitter mellem pædagoger i børnehaven og 0. kl.
- Tæt samarbejde med talepædagog.
- ”Hop om bord med lyd og ord” er obligatorisk uv-materiale i 0. kl.
- Motorisk screening (MUGI) i førskolen – motorikundervisning af børn med motorisk udfordringer.
Test og dokumentation:
- ”Sproglig udvikling”, Hogrefe
- ”Sprogvurdering”, DPF
- Der indskrives i Hjernen og Hjertet
|
0.– 1. klasse
|
Obligatorisk sprogvurdering
Senest september 0. kl
Ministeriets sprogvurdering modul i Hjernen og hjertet
Handleplan for elever i risiko, Hjernen og hjertet.
PLM med elevens lærere, hvor sprogvurderingen indgår
|
Ordblindhed i familien
Vanskeligheder med at:
- rime (at forstå at to ord er i lydfamilie med hinanden selvom de ikke ligner hinanden i betydning (fx måtte, potte)
- huske bogstaver og tal
Forsinket ekspressivt sprog.
- opdele ord i mindre dele og arbejde med lydene i et ord. Fx hvordan ordet lur vil lyde, hvis man fjerner det første l
- huske ord.
- lære alfabetet og oversætte bogstavet til lyd og bogstavfølger til ord.
- genkende (hurtigt) hyppige ord i læsning og med stavning
Svært ved at huske navnene på retninger (højre, venstre) og abstrakte begreber som ugedage og måneders navne.
|
LUS (læseudviklingsskema) efter behov
|
Slutning af 0. klasse/starten af 1. klasse, midten af 1. klasse eller slutningen af 1. klasse.
|
Risikotest for ordblindhed
Testen er individuel og skal teste alle elever i en klasse med første trin jf. politisk beslutning.
Elever med lav score på første trin, testes også på andet trin. Elever med lav score på andet trin, testes også på tredje trin.
|
Alle elever skal testes i 0./1. klasse. Testene som udføres senere kan gennemføres blandt andet på baggrund af:
- Lav score på de traditionelle test/screeningsredskaber af bogstavkendskab.
- Fonologisk opmærksomhed og tidlige læsefærdigheder, som nogle skoler allerede anvender.
- Dansklærerens observationer af elevernes vanskeligheder med den læseforberedende undervisning i bogstaver og lyde og/eller selve den tidlige læseundervisning.
|
Risikotest for ordblinde i Hjernen og Hjertet i slutningen af 0. klasse, midten af 1. klasse og i slutningen af 1. klasse.
Vi tester alle elever i Darum Børneby ud fra ovenstående, og ikke blot elever, som er under mistanke.
|
Slutning af 2. kl. eller start 3. kl.
|
DVO-screening
DVO - screening af alle.
For elever i risiko laves individuel DVO-test.
Handleplan i Hjernen og hjertet
|
Faglige udfordringer
Manglende børnestavning
Usikker lyd-bogstav
Vanskeligheder med at stave
Læser meget langsomt og upræcist
|
Følgende aktiviteter og redskaber anvendes:
- Læseløft efter behov
- Tæt samarbejde med talepædagog
- Alle elever introduceres til App-writer
- VAKS-kurser efter behov
- Supplerende læseundervisning
Test og dokumentation:
- ”skriftsproglig udvikling”, Hogrefe (har erstattet den nationale test under frisættelsen)
- DVO i august i 3. kl. – der etableres læseløft for svage læsere efterfølgende (hvis ikke den er udarbejdet i slutningen af 2. klasse)
- LUS
-
- Der indskrives i Hjernen og Hjertet
|
3. klasse (slutningen)
|
National ordblindetest
På de elever der har vist tidlige risikotegn, og har modtaget særligt tilrettelagt forløb i indskolingen.
Testen tages tidligst i slutningen af 3. kl.
Testperioden er i henhold til standardisering marts – juni
Handleplan i Hjernen og Hjertet
|
Fortsat faglige udfordringer -
usikker afkodning og vanskeligheder med alderssvarende skriftsprog.
Vanskeligheder med at:
- formulere sig skriftligt.
- tilegne sig fremmedsprog.
Nederlagsfølelse og evt. sociale problemer.
|
På baggrund af ovenstående indsatser i 0.-3. kl. og efter individuel vurdering af eleverne i 3. kl. laves der ordblindetest.
I tilfælde af ordblindhed tilbydes ordblinde pitstop af Esbjerg kommune
Handleplan i Hjernen og Hjertet
|
4-6 kl.
|
Opfølgning på Nationale test
Afdækning af om der er tale om ordblindhed for de elever der ved de nationale obligatoriske test i læsning (i delprøven afkodning), i 4. og 6. årgang i kategorierne ”mangelfuld præstation” eller i ”ikke tilstrækkelig præstation.
Der kan anbefales en individuel afdækning passende for alderstrinnet.
Ved begrundet mistanke om ordblindhed anvendes den nationale ordblindetest.
Handleplan i Hjernen og Hjertet
|
Fra mellemtrinnet og frem forventes det at eleverne i folkeskolen kan tilegne sig viden via læsning.
Børn med ordblindhed bliver udfordret i særlig grad af dette spring i omgivelsernes forventning til læsefærdighed, ligesom de igen bliver udfordret ved skift i uddannelsesniveau. Derfor kan ordblindheden vise sig relativt sent eller man kan få vanskelighederne ”igen”.
Kendetegnende er typisk stavevanskeligheder, højt tidsforbrug i læsning, som medfører manglende læseforståelse samt vanskeligheder med at lære fremmedsprog.
|
Vi er frisatte for obligatorisk af anvende Nationale Test under Velfærdsforsøget.
|
4. – 6. klasse
|
Faglige opmærksomhedspunkter
Fra mellemtrinnet og frem forventes det at eleverne i folkeskolen kan tilegne sig viden via læsning.
Børn med ordblindhed bliver udfordret i særlig grad af dette spring i omgivelsernes forventning til læsefærdighed, ligesom de igen bliver udfordret ved skift i uddannelsesniveau. Derfor kan ordblindheden vise sig relativt sent eller man kan få vanskelighederne ”igen”.
Kendetegnende er typisk stavevanskeligheder, højt tidsforbrug i læsning, som medfører manglende læseforståelse samt vanskeligheder med at lære fremmedsprog.
|
|
Følgende aktiviteter og redskaber anvendes:
- Individuelle forløb ift. specifikke vanskeligheder
- VAKS
- Supplerende læseundervisning
- IT-støtte med App-writer
- Klassekonference v. dansklærer og læseresurse
- NOTA.dk
I tilfælde af ordblindhed tilbydes ordblinde pitstop af Esbjerg kommune
Test og dokumentation:
- ”Skriftsproglig udvikling”, Hogrefe
-
-
- LUS
Handleplan udarbejdes i Hjernen og Hjertet
|
Revideret august/september 2023 af Tanja Gotsæd Olsen, læsevejleder og Henrik Fribæk, skoleleder Darum Børneby