Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

Ny skoledag giver ro og sammenhæng på Linje S

På Ådalskolens Linje S har 1. klasse kun få faste fag på skemaet og arbejder ellers med emner og projekter. Den nye skoledag giver bedre mening for børnene – og mindre administrativ spildtid for de voksne.

Det er tirsdag, og på skemaet i 1. klasse på Ådalskolen Bohrs Linje S er der…. ja faktisk ikke noget fag i sådan traditionel forstand. Altså eleverne er godt i gang med at øve bogstaver, og på tavlen myldrer det med d’er, som de tre drenge i den lille gruppe koncentreret skriver med kridt.

”D som diamant, d som Danmark, d som dør,” siger de med meget tydelige d-lyde.

Frihed åbner nye døre

Efter sommerferien har velfærdsaftalens frihed åbnet nye døre for skoledagen. I 1. klasse på Linje S, som samler skolens specialpædagogiske grupper, betyder det, at dansk og matematik er de eneste faste fag i ugens løb. Ellers arbejder klassens syv elever i små hold med projekter, hvor fagene bliver inddraget og sat sammen sådan, som det giver bedst mening for emnet og allervigtigst for eleverne. Klassens lærer Johanne Bargisen oplever nemlig, at netop elever med fx ADHD eller autisme er lettere at fange, når de kan koble undervisningen til noget konkret.

For tiden er udgangspunktet bondegården, og i undervisningen ser klassen bl.a. små film og bruger skoletjenestens tilbud. Fx skal de på tur til det økologiske formidlingssted Midtgård, og når eleverne er tilbage på skolen, er det lettere for dem at tegne, skrive eller regne ud fra noget, de har oplevet i virkeligheden.

Læringen kommer først

Også fleksibiliteten er blevet større, når undervisningen skal tilrettelægges. Hvor det før måske i højere grad var læringsmålene, der kom til at definere undervisningen, er det for Johanne Bargisen nu blevet lettere at lade læringen komme først og få målene lagt ind der, hvor de passer bedst.

”I stedet for at presse undervisningen ned i bestemte systemer og planer, kan jeg nu lave mit eget system, der giver mening for mine elever og læringen her hos os. Jeg bruger mindre tid på administrativt arbejde, og der er mindre spildtid. Derfor har vi også følelsen af, at der er mere tid til fx at løfte samarbejdet med forældrene og invitere dem mere ind i børnenes hverdag på skolen”, forklarer Johanne Bargisen.

Mere ro og sammenhæng

I klasselokalet har drengene godt styr på d’erne, og skoledagen skrider stille fremad. Det er nemlig også en af gevinsterne ved det nye skema. Der er mere ro og sammenhæng. Om lidt er det tid til madpakker, og faktisk er de tre drenge så optagede af deres bogstaver, at de ikke engang har opdaget, at frikvarteret nærmer sig.

Læs mere om Bohrskolens initiativer i frikommuneforsøget

Læs mere her
'); }