Undervisningsministeriet har udsendt en bekendtgørelse nr. 665 af 20 juni 2009 om krav til indholdet af mål- og indholdsbeskrivelser for folkeskolens skolefritidsordninger.
Med Mål- og indholdsbeskrivelse for Vadehavsskolen, ønsker Vadehavsskolen at fremme udviklingen af sammenhæng og samarbejde mellem SFO, Skole, Fritids- og Ungdomsklub og forældre om barnets trivsel og læring.
Hensigten er, at Vadehavsskolens Mål- og indholdsbeskrivelse understøtter Esbjerg Kommunes Børn- og Ungepolitik om at skabe sammenhæng og helhed for børn og unge, hvor barnet og den unge skal være i fokus i alle indsatser.
Vadehavsskolen medvirker til at give samtlige børn muligheder for et aktivt læringsliv.
I kraft af den nye organisering af Skoler og Klubber i Esbjerg Kommune, som trådte i kraft pr. 1. august 2015, forstærkes mulighederne for et helhedssyn på barnet.
SFO og Fritids-Ungdomsklub skal sammen med Skolen medvirke til en rummelig folkeskole, der aktivt fremmer det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og livsduelighed ud fra perspektivet om barnets hele skoleliv.
SFO/Klub på Vadehavsskolen er en integreret del af skolen, hvor lærere og pædagoger samarbejder om børnenes trivsel og læring med udgangspunkt i at udnytte de forskellige faglige indgangsvinkler og kompetenceområder.
Esbjerg Kommunes Børn- og Ungepolitik har fastlagt fem tværpolitiske temaer:
Inklusion af børn i almensystemet
Udsatte børn og unge i sociale fællesskaber
Forældresamarbejde
Samspillet mellem Esbjerg Kommune og de frivillige organisationer
Læring og Science
De ovenstående temaer vil være retningsgivere for arbejdet i SFO og Fritids-Ungdomsklub på Vadehavsskolen.
Der tilbydes SFO for børn i børnehaveklasse 1., 2., og 3. klasse samt førskolebørn.
Førskolebørn begynder i SFO den 1. april.
Konkrette mål- og indholdsbeskrivelser:
Målet for arbejdet er beskrevet i forhold til områderne:
- Trivsel og fællesskab
- Krop og bevægelse
- Helhed og overgange
- Læring og Science
Børnene vil opleve, at deres hverdag tager udgangspunkt i de fire beskrevne områder.