Principper
Urbansskolens bestyrelse beslutter de principper, der skal gælde for Danmarksgade skole, Præstegårdsskolen, Rørkjær Skole og Specialundervisningscenteret Urban.
Formål
Skolens elever skal have de bedste muligheder for at udvikle sig fagligt og socialt gennem optimal udnyttelse af den enkelte lærer og pædagogs kompetencer.
Mål
Arbejdets fordeling blandt det pædagogiske personale skal fremme den mest hensigtsmæssige udnyttelse af personalets kompetencer, ift. at sikre progression i børnenes faglige og sociale udvikling.
Personalets muligheder for at samarbejde om elevernes udvikling skal tilgodeses.
Muligheden for at skabe sammenhæng og mening i personalets arbejde tilgodeses.
Skolens ansvar
Skolen skal sikre, at der skal opnås den bedste udnyttelse af den enkelte lærers/pædagogs kvalifikationer – såvel faglige som menneskelige.
Skolen skal sikre, at det pædagogiske personale indgår i fag- og klasseteams, der har de nødvendige kompetencer til at sikre børnenes faglige, personlige og sociale udvikling.
Skolen skal sikre, at der arbejdes hen imod 2020 målsætningen om 95% dækning med undervisningskompetence i alle fag.
Skolen skal sikre, at erfaringer og kompetencer hos den enkelte udnyttes på en måde der fremmer opgaveløsningen.
Skolen skal sikre, at der for personalet er åbenhed og gennemsigtighed i processerne omkring fag og opgavefordeling.
Forældrenes ansvar
Forældrene bakker op om skolen bakker op om skolens prioriteringer ift. valg af personale.
Elevens ansvar
Eleven deltager aktivt og interesseret uanfægtet af prioriteringer ift. valg af personale.
De formelle rammer
Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer, herunder Esbjerg Kommunes Læringsstrategi og øvrige politikker og strategier for området, samt Folkeskoleloven.
Evaluering
Principperne evalueres i skolebestyrelsen hvert efterår.
Behandlet i skolebestyrelsen maj 2016.
Formål
Elever skal sikres mulighed for, i særlige tilfælde, at kunne opfylde deres undervisningspligt ved deltagelse i musikskole eller eliteidrætsudøvelse.
Mål
At understøtte og maksimere den enkelte elevs udvikling, læring og trivsel.
Musikskole
Der kan indgås samarbejde med musikskolen om afvikling af holdbaserede musikskoleaktiviteter som en del af den understøttende undervisning. I disse tilfælde, vil deltagelsen i aktiviteterne være vederlagsfrit (udgifter afholdt af skolen), og tælle som afvikling af undervisningspligt.
Eliteidræt
Enkelte elever kan afvikle dele af deres undervisningspligt ved deltagelse i eliteidrætsaktiviteter i skoletiden. Forud for dette skal ske konkret ansøgning og vurdering af den enkelte elevs lærings- og trivselssituation, jf. Esbjerg Kommunes retningslinjer på området.
De formelle rammer
Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer, herunder Esbjerg Kommunes Læringsstrategi og øvrige politikker og strategier for området, samt Folkeskoleloven.
Evaluering
Principperne evalueres i skolebestyrelsen hvert efterår.
Behandlet i skolebestyrelsen maj 2016.
Formål
Urbanskolens fritidstilbud er omfattet af skolens overordnede målsætning, værdier og øvrige principper. Fritidstilbuddet skal være et attraktivt og målrettet tilbud med fokus på at skabe en tryg, meningsfuld og varieret dag for barnet/den unge og styrke den alsidige, sociale og personlige udvikling.
Mål
At få skabt et fritidstilbud, der komplimentere skoledelen og er med til at understøtte barnets trivsel og hermed øge evnen til læring.
Der arbejdes målrettet med:
- At Fritidstilbuddet tilbyder aktiviteter, der balancerer hensynet til den samlede gruppe og det enkelte barns behov.
- En anerkendende tilgang til barnet/den unge med fokus på og kendskab til den enkelte.
- Relations dannelser på tværs for at skabe positive netværk omkring barnet / den unge.
- Aktiviteter der matcher barnets / den unges faktuelle behov og ønsker.
- Medbestemmelse, med henblik på at kunne skabe et fritidstilbud der inddrager barnet / den unge og giver dem en forståelse af effekten af reel medindflydelse og inddragelse.
- Det forebyggende arbejde i samarbejde med SSP
- At skabe en glidende overgang fra SFO til klub, med fokus på børn med særlige udfordringer & behov.
- Forældresamarbejdet med fokus på et forebyggende, fremadrettet og tillidsskabende afsæt.'
- Dannelsesbegrebet ind i en helhedsorienteret indsats.
- Tværs og temasamarbejdet.
Fritidslederen skal i samarbejde med den fritidspædagogiske leder sikre, at fritidstilbuddets mål og indsatser er tilgængelige for forældrene.
Skolens ansvar
Skolens ansvar er:
- At sikre at fritidstilbuddet er placeret i rammer, der skaber udgangspunkt for trivsel & leg & læring.
- At klub tilbuddet matcher de faktuelle behov de unge efterspørger & afsøger.
- At mål & indsatser komplimentere hinanden i en fritidskontekst.
- At dannelses og inklusionsbegrebet er omdrejningspunktet for det pædagogiske arbejde.
- At der skabes mulighed for målrettet samarbejde lærer og pædagog imellem.
- At sikre at traditioner afholdes og fejres ( jul & fastelavn ).
Samarbejdet mellem skole og fritid
Pædagog og lærer skal i samarbejde sikre et optimalt læringsmiljø og udvikling af barnets trivsel.
Det er Urbans overbevisning af et udvidet samarbejde pædagog og lærer imellem øger trivslen for børn med særlige udfordringer.
Pædagogerne og lærerne samarbejder i årgangsteams. Pædagogerne kan efter behov deltage i skole/hjem-samtaler, klasserådsmøder og forældremøder.
Forældrenes ansvar
Forældrene har ansvaret for:
- At hente og bringe på forsvarlig vis. Ligeledes er det forældrene som har det overordnede ansvar for at barnet sendes til andre fritidsaktiviteter i SFO/klub-åbningstiden. Personalet skal/kan dog være behjælpelige med at sende barnet til den oplyste tid.
At søge dialog med personalet / ledelsen, hvis der opstår behov for drøftelse af den pædagogiske linje eller hvis barnet mistrives
Fritidsdelen ( SFO & fritidsklub )er forpligtiget på at opretholde jævnligt kontakt til hjemmet. Er barnet ikke i SFO/klub over en længere periode, tages der kontakt til hjemmet.
De formelle rammer
Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer, herunder Esbjerg Kommunes Læringsstrategi og øvrige politikker og strategier for området, samt Folkeskoleloven.
Evaluering
Principperne evalueres i skolebestyrelsen hvert efterår.
Behandlet i skolebestyrelsen maj 2016.
Formål
Formålet med lejrskoler, ekskursioner og andre fællesarrangementer er, at give eleverne mulighed for personlige erfaringer og fælles oplevelser gennem et socialt og et fagligt indhold, som de ikke får i en normal undervisning.
Mål
- At skabe og udbygge de sociale relationer i klassen.
- At opnå en mere varieret undervisning og understøtte elevernes læring.
- At understøtte skolens fællesskab.
- At give eleverne personlige erfaringer og fælles oplevelser.
Hvis aktiviteten er en integreret del af undervisningen, er der mødepligt. For elever, der fritages for deltagelse i en lejrskole eller i ekskursioner, etableres der som udgangspunkt ikke anden undervisning.
Forældreovernatninger
Formålet er, at elever eller forældre får mulighed for at danne sociale relationer, med henblik på at forbedre samarbejdet i klassen og på årgangen. Skolebestyrelsen opfordrer til at der arrangeres forældrearrangementer, hvor lærere og forældre deltager i skoletiden, og forældrene deltager efter skoletidens ophør.
Lejrskoler
Lejrskoler og skolerejser har til formål, at fremme elevernes muligheder for, at arbejde på tværs af fagene og, at tilgodese de sociale relationer eleverne imellem. Lejrskoler tilrettelægges, så der er et fagligt indhold og en målsætning, så man kan sikre, at eleverne får en lærerig oplevelse samtidig med, at man får styrket det sociale sammenhold. Der afholdes lejrskoler på Urbanskolen på følgende årgange:
6. årgang: Afvikles et obligatorisk lejrskoleophold af 5 dages varighed på Rendbjerg Feriekoloni, såfremt skolen tildeles kolonien.
8. årgang: Afvikles et lejrskoleophold på 3 dages varighed.
Betaling i forbindelse med lejrskoler foretages i henhold til styrelsesvedtægten.
Ekskursioner
Formålet med ekskursioner er, at give eleverne mulighed for personlige erfaringer og fælles oplevelser, som de ikke har mulighed for, at få i den normale undervisning på skolen.
Ekskursioner er en del af undervisningen på alle årgange.
Dele af undervisningen kan organiseres som ekskursioner, der kan strække sig fra en enkelt lektion til hele dagen. Ekskursioner er en integreret del af undervisningen, hvor forberedelsen og opfølgningen foregår i undervisningen og eleverne har mødepligt.
Fælles arrangementer
Formålet med fælles arrangementer er at skabe åbenhed og samvær både indadtil blandt elever og lærere og udadtil blandt forældre og lokalsamfund. Dette kan ske gennem faglige, praktiske, musiske, fysiske og sociale aktiviteter som afspejler den tid og den kultur skolen er en del af.
På Urbanskolen afholdes fællesarrangementer så:
- Der skabes mulighed for nye relationer på tværs af årgange og afdelinger.
- Elever og forældre får mulighed for, at opleve at de er en del af skolens helhed.
- Eleverne får mod til, at stå frem i større forsamlinger.
- Elever og forældre føler medansvar for deres skole.
- Der skabes/bevares fælles traditioner på skolen.
- Elever og forældre får kendskab til nærmiljøet.
- Elever og forældre skaber kontakter til lokale klubber, foreninger, erhvervsliv m.m.
De formelle rammer
Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer, herunder Esbjerg Kommunes Læringsstrategi og øvrige politikker og strategier for området, samt Folkeskoleloven.
Evaluering
Principperne evalueres i skolebestyrelsen hvert efterår.
Behandlet i skolebestyrelsen maj 2016.
Formål
Skolen og forældrene tager et fælles ansvar for elevens faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling, så alle elever trives og bliver så dygtige, de kan.
Mål
Samarbejdet mellem skole og hjem skal opleves som ligeværdig, anerkendende, åben og respektfuld af alle parter. Skolen og forældrene ses som rollemodeller for eleverne og det forventes, at der ikke tales negativt om skolen i elevers påhør.
At skabe et forpligtende samarbejde mellem skole og hjem, så vi sikrer fælles fodslag og hurtige problemløsninger.
Det skal være let for forældre at orientere sig om elevens skoledag via skoleintra og hjemmesiden.
Skole-hjem-samarbejdet skal være med til at sikre, at faglige og trivselsmæssige problemer opdages i tide samt at alle elever udfordres, så de bliver så dygtige, som muligt via individuelle faglige og sociale mål.
Skole-hjem-samarbejdet skal sikre, at forældrene informeres om, hvordan de støtter eleven i at opnå de faglige og sociale mål bedst muligt.
Skole-hjem-samtaler understøttes af elevplanen, trivselsundersøgelser samt anden form for skriftligt materiale.
Gennem fælles forældremøder skabes en kultur, hvor der forventningsafstemmes mellem forældre, skolen og eleven. Dette for at styrke det generelle forældresamarbejde og løfte elevernes trivsel og faglighed.
Skolens ansvar
Skolen sikrer, at alle forældre får besked om, hvem de skal kontakte i forskellige situationer.
Skoleintra anvendes til skriftlige beskeder. Det er skolens ansvar at sikre god kontakt med forældrene.
Skolen informerer forældrene hurtigst muligt, hvis der opstår faglige eller trivselsmæssige problemer med eleven.
Skolen behandler bekymringer fra forældrene hurtigst muligt.
Skolen sikrer forebyggelse af mobning for både børn og voksne og har ansvaret for at gribe ind, hvis det alligevel forekommer, og løse konflikten.
Skolen inviterer til skole-hjem-samtaler, fællesmøder samt forældremøder i tilpas god tid.
Skole-hjem-samtaler tilstræbes at afholdes på hverdage inden kl. 17, mens fællesmøder og forældremøder tilstræbes at lægges efter kl. 18.
Skolen inviterer til skole-hjem-samtaler samt forældremøde mindst 1 gang årligt. På forældremøderne vælges der klasseforældreråd til virke for klassens sociale fællesskab og som kontaktforældre til skolen og skolebestyrelsen.
Skolen vurderer løbende, om skolen har brug for ekstra skole-hjem-samtaler for en elev.
Forældrenes ansvar
Forældre kontakter primært skolens ansatte via Skoleintra.
Forældre sørger for, at eleven møder til tiden, er veloplagt og velforberedt.
Forældre orienterer skolen, hvis der opstår væsentlige forhold i familien, som har betydning for elevens hverdag.
Forældre orienteres og inddrages i arbejdet med at stoppe mobning, hvis dette forekommer.
Forældre forbereder sig sammen med eleven til skole-hjem-samtalen efter anvisninger fra skolen.
Mindst en forældre deltager i skole-hjem-samtalen. Det forventes, at forældre prioriterer skole-hjem samarbejdet højt.
Forældre kan tage initiativ til en ekstra skole-hjem-samtale, hvis de vurderer, at der er behov for en sådan. Skolen skal i så fald vurdere dette.
Forældre tager kontakt til skolens medarbejdere, såfremt der opstår problemer med elevens skolegang. Kan der ikke opnås en fælles løsning med medarbejderne, tages kontakt til afdelingslederen og dernæst til skolelederen.
Forældre kan rette henvendelse til skolebestyrelsen, hvis de oplever at de principper, ordensregler og trivselsreglementer, som bestyrelsen har fastsat, ikke overholdes.
Forældre der oplever konflikter mellem deres barn og et andet barn, kontakter barnets forældre med henblik på en løsning af konflikten. Medarbejdere på skolen orienteres, hvis det vurderes at hjælpe til løsningen.
Elevens ansvar
Eleven møder til tiden og er forberedt.
Eleven deltager aktivt i undervisningen og skole-hjem-samtalerne.
Eleven gør sig umage med at opnå de opstillede mål for faglig og social udvikling.
Eleven taler respektfuldt overfor de andre elever og medarbejdere på skolen.
Eleven prøver at løse konflikter fredeligt.
De formelle rammer
Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer, herunder Esbjerg Kommunes Læringsstrategi og øvrige politikker og strategier for området, samt Folkeskoleloven.
Evaluering
Principperne evalueres i skolebestyrelsen hvert efterår.
Behandlet i skolebestyrelsen maj 2016.
Formål
Orientering af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen skal sikre forældrene løbende og fyldestgørende orientering om deres barns faglige, sociale og trivselsmæssige udvikling.
Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen skal være med til at sikre forældrene et grundlag for at bidrage til deres barns læring og trivsel i samarbejde med skolens personale.
Mål
Der skal løbende foretages en alsidig evaluering af elevens udbytte af undervisningen mhp. elevens faglige, sociale og trivselsmæssige udvikling.
Orienteringen skal hjælpe skolen og forældrene til sammen at forebygge og løse faglige, sociale og trivselsmæssige problematikker.
Elevplan (EDUCA) og Trivselsundersøgelserne er en væsentlig del af orientering af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen. Sammen giver de forældrene og eleven et fyldestgørende billede af elevens faglige udbytte, sociale kompetencer og trivsel.
Elevplanen er med til at sikre, at alle elever udfordres i forhold til deres niveau.
Elevplanen danner grundlag for skole-hjem-samtalen og indeholder evt. aftaler mellem skolen og forældrene om elevens udvikling.
Den faglige elevplan udarbejdes i EDUCA, og opdateres løbende hen over skoleåret, i takt med gennemførelse og evaluering af årsplanens undervisning. For indfasning, se skolens implementeringsplan for EDUCA
Skolens ansvar
Skolen tilstræber at give forældrene en løbende og fyldestgørende viden om elevens udvikling i alle fag hvert år.
Skolen tilstræber at give forældrene viden om, hvordan de i hjemmet kan støtte deres barns læring.
Skolen tilstræber at udarbejde løbende opdatering af elevplanerne.
Skolen tilstræber, at elevplanerne giver et fyldestgørende billede af den enkelte elevs faglige udbytte og trivsel samt af de konkrete mål, der sættes for elevens udvikling.
Skolen tilstræber, at indholdet i elevplanen bl.a. bygger på samtaler med eleven.
Elevplaner er elektronisk tilgængelige, og kan tilgås af forældrene løbende.
Forældrenes ansvar
Forældrene forventes at have en løbende dialog med deres barn om barnets mål og udbytte af undervisningen.
Forældrene forventes at følge op på indgåede aftaler om, hvordan de skal støtte deres barns læring.
Forældrene forventes at holde sig orienteret om indholdet i elevplanen.
Forældrene vurderer i samarbejde med lærerne, hvorvidt eleven skal med til skole/hjem samtalen.
De formelle rammer
Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer, herunder Esbjerg Kommunes Læringsstrategi og øvrige politikker og strategier for området, samt Folkeskoleloven.
Evaluering
Principperne evalueres i skolebestyrelsen hvert efterår.
Behandlet i skolebestyrelsen maj 2016.
Formål
Undervisningens organisering skal skabe rammer, der sikrer hver enkelt elev bedst mulig læring, dannelse og trivsel.
Mål
Mest mulig læring og trivsel for den enkelte elev.
Elevernes placering i klasser.
Skolen tilstræber, at der på klassetrinnet dannes klasser med ligelig fordeling af eleverne i forhold til køn, sociale, faglige og trivselsmæssige hensyn.
Skolens samarbejde med de institutioner, der afleverer børn til skolen, og danner sig indtryk af børnene med henblik på den bedst mulige klassedannelse, og jf. principperne i SMART skolestart.
Skolen tilstræber at orientere og/eller høre skolebestyrelsen og forældrene så tidligt som muligt, hvis elevtallet eller pædagogiske eller faglige forhold nødvendiggør nye klassedannelser.
Holddannelse
Skolen tilstræber at bruge holddannelse på tværs af klasser og klassetrin, når det kan fremme undervisningsdifferentiering, elevernes motivation og fællesskabet på skolen.
Skolen tilstræber at bruge holddannelse til særlige faglige udviklingsforløb for alle elever.
Skolen tilstræber, at elevernes synspunkter inddrages i holddannelsen, og at grundlaget for holdplaceringen er tydelig for den enkelte elev.
Elevernes undervisningstimetal
Skolen følger Esbjerg Kommunes principper om vejledende undervisningstimetal.
Skoledagens længde
Skoledagens længde følger princippet om, at elevernes skoleuge i indskoling, mellemtrin og udskoling, skal være på henholdsvis 30, 33 og 35 timer.
Undervisningen tilstræbes placeret med udgangspunkt i følgende; indskolingen 8.00-14.00, mellemtrinnet 8.00-14.30 og udskolingen 8.00-15.00.
Skemalægning
Skemalægningen har som mål at sikre eleverne en både sammenhængende og varieret skoledag.
Skoledagen planlægges under hensyntagen til elevernes behov for pauser og tid til at spise.
Skolen tilstræber, at der ved skemalægningen tages hensyn til det enkelte klasseteams muligheder for samarbejde og holddannelse på tværs af årgangen.
Skolen tilstræber, at der ved skemalægningen tages hensyn til muligheden for at arbejde med tværgående og fælles indsatser i løbet af skoledagen.
Skolen tilstræber, at skemaet og evt. skemaændringer er kendt af elever, forældre, skolens medarbejdere, ledelse og relevante samarbejdspartnere.
Skolens ledelse sikrer, at der er foreligger klare faglige prioriteringer forud for den konkrete skemalægningsproces.
Vikardækning
Skolen tilstræber et højt fagligt niveau i undervisningen ved vikardækning.
Skolen tilstræber, at vikardækningen så vidt muligt foretages af en lærer, eleverne kender i forvejen, subsidiært af fast tilknyttede, læreruddannede vikarer.
Skolen tilstræber en vedvarende og sammenhængende vikardækning ved en undervisers længerevarende fravær.
Skolen tilstræber, at den fraværende lærer i videst muligt omfang bidrager til kvalificering af den vikarierende lærers undervisning, og dermed sammenhæng til klassens årsplan.
Skolen tilstræber et højt niveau af orientering til elever og forældre ved en undervisers længere eller gentagne fravær.
Undervisningsdifferentiering
Skolen tilstræber, at undervisningen tilrettelægges med hensyntagen til de enkelte elevers faglige og personlige forudsætninger.
Faglig fordybelse og understøttende undervisning
Skolen tilstræber at integrere faglig fordybelse i både den fagdelte og den understøttende undervisning.
Skolen tilstræber, at den faglig fordybelse, og den understøttende undervisning i det hele taget, støtter eleverne bedst muligt i at realisere deres læringsmål.
Skolen tilstræber, at faglig fordybelse og den understøttende undervisning understøtter elevernes sociale kompetencer, tiltro til egne evner og motivation for at gå i skole.
Skolen tilstræber, at der er klare mål og definitioner for den understøttende undervisning, herunder tydelige krav til indholdet, samt at dette synliggøres i skemaet.
Skolen tilstræber, at faglig fordybelse i videst muligt omfang forestås af klassens faglærere.
Elevernes hjemmeaktiviteter
Skolen tilstræber at involvere hjemmene i elevernes læring med opgaver og ideer til hjemmeaktiviteter, der understøtter den faglige læring.
Skolen tilstræber, at elevernes hjemmeaktiviteter er motiverende, inddrager forældrene og anskueliggør for forældrene, hvad eleverne lærer i skolen.
Skolen tilstræber, at eleverne kan nå størstedelen af træning, repetition og fordybelse i timerne til faglig fordybelse. Arbejde hjemme i forbindelse med læsning og afleveringer skal derimod forventes.
Motion og bevægelse
Skolen tilstræber, at motion og bevægelse inddrages hver dag i både den understøttende og fagdelte undervisning.
Skolen tilstræber, at motion og bevægelse i undervisningen dels understøtter den faglige læring, dels højner elevernes fysiske aktivitetsniveau og dels bidrager til den varierede og afvekslende skoledag.
Valgfag i udskolingen
Skolen tilstræber, at udbuddet af valgfag er alsidigt og tilgodeser, at eleverne udfordres både fagligt og kreativt.
Skolen tilstræber at samarbejde med fx foreningsliv, ungdomsskoler og evt. øvrige folkeskoler om udbuddet af valgfag.
Skolen tilstræber at tage eleverne med på råd, når skolens udbud af valgfag bestemmes.
Skolen tilstræber, at afviklingen af valgfag i en vis udstrækning sker på tværs af skolens afdelinger, og på den måde bidrager til elevenes oplevelse af fællesskab på tværs af afdelingerne.
Supplerende undervisning og specialundervisning
Skolen tilstræber, at social, trivselsmæssig og fagfaglig støtte til enkeltelever eller grupper af elever, primært gives som støtte ind i normalundervisningen, og at udskillelsen af enkelt elever fra klasse/hold-undervisningen reduceres til et minimum.
Skolen tilstræber at samarbejde med forældrene og eleven om tilrettelæggelsen af den supplerende undervisning og specialundervisningen.
Skolen tilstræber at have den fornødne specialpædagogiske kompetence i personalegruppen til at specialundervisning kan gives på skolen til de elever, der fortsat er knyttet til en almindelig klasse.
Skolen tilstræber, at den samlede undervisningstid for elever, der får supplerende undervisning eller specialundervisning, ikke overstiger det fastsatte loft for den højeste samlede undervisningstid.
Dansk som andetsprog
I lighed med princippet for den almindelige supplerende undervisning, sikrer skolen, at organiseringen af undervisningen i dansk som andetsprog så vidt muligt tager udgangspunkt i klasseundervisningen.
Skolen sikrer, at den samlede undervisningstid for elever, der modtager undervisning i dansk som andetsprog, ikke overstiger det fastsatte loft for den højeste samlede undervisningstid.
De formelle rammer
Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer, herunder Esbjerg Kommunes Læringsstrategi og øvrige politikker og strategier for området, samt Folkeskoleloven.
Evaluering
Principperne evalueres i skolebestyrelsen hvert efterår.
Behandlet i skolebestyrelsen maj 2016.
Formål
Lektier er en integreret og understøttende del af undervisningen og bruges til at sikre det højst mulige faglige og dannelsesmæssige læringsudbytte hos eleverne.
Forskningen viser, at elevernes læring (også) i forbindelse med lektier, knytter sig til elevens refleksion over, og motivation for, opgaven - ikke til mængden af lektier og ikke til omfanget af tid anvendt på lektier.
Det er derfor arten af elevernes arbejde derhjemme, der er interessant, og det er samspillet mellem undervisningen i skolen og elevernes refleksion over denne, der er formålet med skolens anvendelse af lektier.
Mål
- Alle elever bliver så dygtige som muligt.
- Eleverne lærer at disponere over egen tid og udvikle selvstændighed.
- At optimere skole-hjemsamarbejdet så forældrene får indblik i elevernes læring.
- Understøtte elevernes nysgerrighed og motivation for at opnå ny læring.
Skolens ansvar
Skolen tilstræber, at elevernes hjemmeaktiviteter er motiverende, inddrager forældrene og anskueliggør for forældrene, hvad eleverne lærer i skolen.
Skolen tilstræber, at eleverne kan nå størstedelen af træning, repetition og fordybelse i timerne til faglig fordybelse. Der må dog påregnes arbejde hjemme bl.a. i forbindelse med 20 minutters daglig læsning og - afleveringer. Specielt i udskolingen må der påregnes hjemmearbejde og afleveringer.
Med den forkortede skoledag i 4., 5. Og 6. Klasse, må de pågældende årgange ligeledes forvente, at ikke alle lektier altid kan nås inden for rammerne af skoledagen.
Arbejdet med lektier er en integreret del af aktiviteterne i skolen, og kan således indgå i den faglige undervisning, den understøttende undervisning samt evt. i fritidsdelen. Der afsættes ikke decideret tid i skemaet til lektiecafe eller lignende.
Klasseteamet beslutter og koordinerer afleveringer, så alle afleveringer ikke ligger i samme uge. Mængden af dag til dag lektier mindskes mest muligt og der arbejdes efter at give eleverne rimelige tidsfrister til lektierne, så de har mulighed for at planlægge og prioritere deres tid.
Der skal med afsæt i tydelige aftaler for den enkelte klasse, skabes samlet og tydeligt overblik over elevernes lektier – fx i ugeplanen i Intra. Dette drøftes altid på forældremødet.
Klasseteamet koordinerer anvendelsen af lektier, så opgavemængden er passende og forventningerne til eleverne altid er tydelige. Det er altid faglærerens ansvar, at lektierne svarer til elevens niveau, og at forventningerne til eleven er rimelige, og svarende til elevernes kompetencer og niveau.
Lektier kan have mange former, og der kan både være tale om generelle forventninger til en samlet klasse, og /eller om individuelt tilpassede forventninger og opgaver. Ansvaret for dette er altid lærerens.
Forældrenes ansvar
Forældrene sørger for at skabe gode rammer for lektielæsningen, så eleven opnår størst mulig udbytte af lektierne.
Forældrene er ansvarlige for at følge med i elevens faglige udvikling bl.a. ved at opfordre eleverne til at tage deres bøger med hjem engang imellem.
Forældrene er medansvarlige for at lære eleven, hvordan man optimerer tiden i timerne, så man når de fleste lektier i skoletiden.
Forældrene er ansvarlige for at tage kontakt til læreren, hvis lektierne bliver en daglig negativ oplevelse eller hvis sværhedsgraden ikke passer til eleven.
Elevens ansvar
At arbejde koncentreret i undervisningen
Lave lektierne til tiden
Skabe eget overblik over aktuelle lektier
Vær opsøgende i forhold til spørgsmål om lektierne
Gå i dialog med lærere og forældre ved behov
Samarbejdet om lektierne
Hvis en elev gentagne gange ikke får lavet sine lektier, har alle omkring situationen - lærere, forældre og eleven selv - et ansvar for at afdække årsagen til dette, og for at genetablere gode arbejdsvaner for eleven. Her er det vigtigt, at arbejde rettidigt, opsøgende og nysgerrigt, og i tiltro til, at alle elever som udgangspunkt ønsker at leve op til skolens forventninger.
De formelle rammer
Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer, herunder Esbjerg Kommunes Læringsstrategi og øvrige politikker og strategier for området, samt Folkeskoleloven.
Evaluering
Principperne evalueres i skolebestyrelsen hvert efterår.
Behandlet i skolebestyrelsen juni 2017.
Formålet med specialforanstaltningen er at fremme udviklingen hos elever med gennemgribende fysiske og psykiske funktionsnedsættelser i overensstemmelse med de retningslinjer, der er angivet i Folkeskolens formålsbeskrivelse, samt Esbjerg Kommunes politiker og strategier for området.
At tilbyde eleverne et miljø, hvor der er mulighed for særlig undervisningsdifferentiering og individuelle undervisningsplaner, som med udgangspunkt i den enkelte elevs kompetencer og potentialer forholder sig til elevens læring, tryghed, trivsel samt fysiske udvikling.
Undervisningen kan være ikke-fagdelt eller fagdelt afhængig af den enkelte elevs behov. Der udarbejdes løbende planer for undervisningen, indeholdende såvel fagfaglige samt sociale mål og delmål for den enkelte elevs udvikling.
Princip for Urban C
De nedskrevne principper på Urbanskolen følges så vidt muligt også på Urban C. Nedenstående skal ses som et supplement til disse.
Personalet på Urban C er sammensat bredt. Der er ansat lærere, tale/hørelærere, pædagoger, pædagogmedhjælpere, fysioterapeuter og ergoterapeut. Alle indgår i de faglige teams på skolen.
Fritid
Urban C tilbyder pasning før og efter skoletid som andre skoler. Center Fritidsordnings Ordning (CFO).
Aktiviteterne tilpasses børnenes behov, og der tilstræbes at børnene – på deres niveau – er med til at vælge de aktiviteter, der tilbydes.
Der er busordning hjem fra CFO på faste tidspunkter. Forældre kan selv hente efter ønske.
Der er kørsel til skole med bus hver morgen på fast tidspunkt. Såfremt der er behov for pasning før kl. 7.30, skal forældre selv forestå kørsel.
Arbejdsfordeling blandt personale
Urban C arbejder på få-lærer-princippet for at sikre kontinuitet for børnene.
Urban C tilstræber, at det samme personale følger børnene i 0.-6. klasse.
Urban C er bredt sammensat i faggrupper, som har hvert deres speciale, men som kan dække hinandens områder ved støtte og guidning.
Det er personalets ansvar at støtte og sikre gode relationer og motivation i undervisningen.
Princip for lejrskoler
Den obligatoriske lejrskole er placeret på 6. årgang, denne planlægges efter elevernes formåen og individuelle pædagogiske hensyn med op til 4 overnatninger.
Endvidere tilstræbes der en overnatning for U-gruppen (udskolingen) hvert andet år.
Der er obligatorisk egenbetaling til forplejning på lejrskole med 50 kr. pr. døgn.
Der forventes ikke forældredeltagelse i lejrskolerne.
Samarbejdet mellem skole/hjem
På Urban C arbejdes der med elektroniske elevplaner.
Der udarbejdes trivselsundersøgelser ud fra elevernes formåen og individuelle hensyn. Som ved daginstitutionsområdet udarbejder personalet trivselsundersøgelserne for eleverne og der arbejdes med de individuelle mål ud fra dette. Forældrene delagtiggøres ved skole/hjemsamtaler.
Skolen forventer at forældrene involverer sig i elevernes læring og trivsel.
Urban C anbefaler etablering af forældreråd i de enkelte klasser.
Ved problemer/konflikter er proceduren at forældrene kontakter klassens personale eller skolens ledelse. Skolen tager derefter hånd om situationen.
Der forventes, at forældrene støtter op omkring børnenes skolegang således, at de er klar til dagen og møder velforberedte op. Herunder tænkes der bl.a. på at tasken er pakket, er raske og giver besked, når børnene er fraværende.
Skole/hjem-samtaler tilbydes 2 gange årligt samt efter behov.
Undervisningens organisering:
Urban C tilstræber klassedeling efter alder, men med fokus på særlige pædagogiske hensyn. Der er tæt overlevering ved ny klassedeling eller personaleskift.
Der er tæt samarbejde i afdelingerne (I=indskoling, M=mellemtrin, U=udskoling og A=autismeklasser) for øget indlæring og social trivsel.
Der tilstræbes, at der er kendte/trygge voksne omkring børnene i dagligdagen.
Vikarkorps består af forskellige faggrupper, og der lægges vægt på uddannelse af faste vikarer.
Undervisningen planlægges med hensyntagen til de enkelte elevers faglige og personlige forudsætninger. Undervisning og lektier tilrettelægges individuelt.
Der er ikke mulighed for valgfag/tonede linjer på Urban C, men der vægtes periodevis temaundervisning for dækning af forskellige fag og interesser.
Læringsmål er ikke kun på det fagfaglige, men også på sociale og trivselsmål.
Behandlet i skolebestyrelsen januar 2018.