Én dag om ugen kan 7.-9. klasses elever på Rørkjær Skole Urban gå på en tonede linje. Resten af skoleugen forløber helt som den plejer i sin almindelige klasse.
Emneuger
To til tre gange om året kører vi projekter på linjerne. Den ene af ugerne slutter med et aftenarrangement, hvor vi inviterer forældrene ind på skolen til fremvisning, hygge og måske fællesspisning.
Hvilke fag er det så?
Alle tonede linjer vil arbejde meget tværfagligt. Verden omkring os er ikke delt op i fag, så det vil vores linjer heller ikke være. Ofte giver interesse for helheden nemlig en motivation til at forstå detaljerne. Eksempelvis: Hvis man får røde knopper af at skemaet viser fysik/kemi, er der nok nogle linjer, man ville være betænkelig
ved, hvis der stod, at fysik/kemi var en stor del af linjen. Det ville være en skam, for hvis man interesserer sig for klima, kan det være, at man pludselig indser, at atomers opbygning faktisk er helt vildt interessant, fordi det er vigtigt at vide noget om for at kunne forstå, hvordan man løser udfordringerne med klimaet.
Sammensætning af elever
De tonede linjer vil være på tværs af 7., 8. og 9. klasse. Vi har været i dialog med flere skoler, der har haft stor succes med at lave valghold på tværs af årgangene. Det giver et meget bedre sammenhold og fællesskab og færre grupperinger og konflikter. Vi mener derfor, at det er værd at prøve af – ikke mindst efter corona, hvor klasserne skulle lukke sig om sig selv.
Valg af toning
I løbet af maj skal man ønske to tonede linjer og prioritere dem. Det er ikke sikkert, at man vil få sin førsteprioritet. Hvis man får sin andenprioritet i det kommende skoleår, har man dog førsteret på sin førsteprioritet året efter. Man kan ikke vælge den samme linje to år i træk.
Lidt med småt
Vi kan ikke garantere, at alle tonede linjer bliver oprettet. Hvis for få elever ønsker en linje, risikerer den at udgå helt eller blive sammenkædet med en anden. Og hvis rigtig mange ønsker én linje, kunne vi godt overveje at oprette to hold.