Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

Rørkjær Skole

Rørkjær Skole er en del af KulturProfilskolerne i Esbjerg, hvor vi bl.a. benytter de mange kulturinstitutioner i midtbyen og har et tæt samarbejde med Esbjerg Kulturskole omkring KulturTalentklasserne i 7. – 9. klasse. 
Rørkjær Skole er placeret i Østerbyen, vi er tæt på midtbyens faciliteter og i vi har god plads udenfor i skønne grønne omgivelser. 
Rørkjær Skole har fokus på fællesskaber, vi tror på at #altidtæller og arbejder på at skabe en idé- og lærerig skole med fokus på at være #bedstsammen.

Rørkjær Skole er placeret i Østerbyen i Esbjerg og har ca. 540 elever fordelt på 25 klasser. Vi balancerer mellem at have 2-3 klasser på 0. – 6. årgang, i 7. – 9. klasse har vi ofte 3-4 klasser, da vi her har oprettet KulturTalentklasser. Eleverne i 0. – 3. klasse kan tilmeldes skolens SFO og 4. – 6. klasse kan tilmeldes Klub Rørkjær, der er placeret overfor skolen ved Rørkjærhallen. 

Medskabere af morgendagens samfund

På Rørkjær Skole er det vores ambition at skabe mest mulig kvalitet i læringen, trivslen og dannelsen for hvert enkelt barn. Vi har det sjovt, mens vi går i skole, og vi har tydelige mål. Vi mener det alvorligt, når vi hver dag arbejder på at uddanne og danne børnene til at være medskabere af morgendagens samfund, kultur og demokrati. Vores værdier er fællesskab, kvalitet, entusiasme og kreativitet, og det er vigtigt for os at styrke børnenes lyst til at lære og troen på deres egne muligheder og potentialer.

Tænke stort og prøve nyt

Hos os er kultur et omdrejningspunkt for elevernes læring og udvikling. Vi er en KulturProfilskole, det betyder, at børnene oplever at tage del i undersøgende og skabende processer i kulturens verden. Vi bruger byens rum og kulturinstitutioner i hverdagen, og vi lægger vægt på at have en kreativ tilgang til undervisningen og skabe plads til fælles kulturoplevelser. På vores skole tør vi tænke stort og prøve nyt.

Det er på Rørkjær Skole, at Esbjerg Kommunes Kulturtalentklasser holder til. Her kan elever i 7.-9. klasse kombinere skolegang og kunstnerisk udfoldelse på højt niveau inden for musik, teater, billedkunst eller dans.

Levende skole med stærk forankring

Rørkjær Skole blev bygget i 1932, og den er en af byens ældste skoler. Skolen er selvfølgelig blevet bygget om og udvidet gennem årene, men har alligevel bevaret sin charme og historie. Skolen ligger midt i et trygt boligområde, og vi har kort afstand til byens centrum, havnen og grønne områder. Derfor har vi mange muligheder for at gøre undervisningen nærværende og levende. Vi har gode faciliteter inde og ude, og vi har fx en multibane, legepladser, samlingssal og en stor hal, som vi bruger til aktiviteter og idræt.

Vores skole er stærkt forankret i lokalsamfundet i Østerbyen, vi har ofte fornøjelsen af at følge søskendeflokke og de samme familier gennem flere generationer.

Skolens ledelse

Læs mere om skolens ledelse, og find kontaktoplysninger.

Klik her for at læse mere om skolens ledelse

Skolebestyrelsen

Læs mere om skolebestyrelsens medlemmer, og hvad de arbejder med.

Klik her for at læse mere om skolebestyrelsen

Politikker og strategier

Læs mere om skolens politikker og strategier.

Klik her for at læse mere

SFO og klub

På Rørkjær Skole har vi en SFO og en klub.

Se mere om vores SFO og klub

Profilklasser og toninger

Rørkjær Skole har bred vifte af linjer at vælge imellem for alle elever i 7. - 9. klasse. Vi er kulturprofilskole og har også en Cavling-linje for journalistspirer.

Profilklasser og toninger

Ferie- og fridage

Skoleåret har ca. 200 skoledage. Hvert år bliver der vedtaget en ny ferieplan. Ferieplanen for skoleåret er fælles for alle folkeskoler i Esbjerg Kommune.

Se hvornår dit barn har ferie

Køb frokosten i skolecaféen

Åbningstider
Caféen har åbent i spisefrikvarteret. 

Hvad serverer vi?
Blandet udvalg som supplement til madpakken.

Hvordan betaler du?
Du kan betale med kontanter og mobilepay.

Fremtidens folkeskole

Folkeskolen sættes fri

I de kommende tre år sætter Esbjerg Kommune folkeskolen fri. Regeringen har givet vores skoler frie hænder til at gå nye veje. Vi bruger muligheden til at afprøve nye initiativer, der kan gøre vores skoler endnu bedre. 

På den måde er vi med til at sætte retningen for fremtidens folkeskole.