Skolestart
Opgave:
Overlevering fra dagtilbud til skole
Indsats tilrettelægges ud fra dagtilbuds handleplan i Hjernen og hjertet
Faglige opmærksomhedspunkter (Kilde Socialstyrelsens hjemmeside):
Forsinket sprogudvikling
Forsinket taleudvikling
Barnet bruger i lang tid enkeltord i stedet for sætninger.
Barnet har svært ved at få styr på udtalen af ord med flere konsonanter fx strømpe, længst.
Barnet har vanskeligt ved at benævne ord.
Vanskeligheder ved at rime og remse, huske sangtekster og følge længere beskeder.
Barnet viser ringe interesse for bøger og bogstaver fx i eget navn.
Ordblindhed eller læsevanskeligheder i familien
Faglige anbefalinger:
I forbindelse med SMART skolestart etableres der et samarbejde mellem dagtilbud og skole om overlevering af dagtilbuds sprogarbejde.
På Egekratskolen betyder det, at:
Der laves en overlevering af børn, hvor der i børnehaven har været iværksat en udvidet indsat i forhold til sproglig opmærksomhed.
Her er fokus på faglighed, tale/høre-undervisning, ordblindhed i familien m.m.
Læsevejleder deltager i overleveringen.
0. - 1. klasse
Opgave:
Obligatorisk sprogvurdering
Senest september 0. kl
Ministeriets sprogvurdering modul i Hjernen og hjertet
Handleplan for elever i risiko, Hjernen og hjertet.
PLM med elevens lærere, hvor sprogvurderingen indgår
Faglige opmærksomhedspunkter (Kilde Socialstyrelsens hjemmeside):
Ordblindhed i familien
Vanskeligheder med at:
- rime (at forstå at to ord er i lydfamilie med hinanden selvom de ikke ligner hinanden i betydning (fx måtte, potte)
- huske bogstaver og tal
Forsinket ekspressivt sprog.
- opdele ord i mindre dele og arbejde med lydene i et ord. Fx hvordan ordet lur vil lyde, hvis man fjerner det første l
- huske ord.
- lære alfabetet og oversætte bogstavet til lyd og bogstavfølger til ord.
- genkende (hurtigt) hyppige ord i læsning og med stavning
Svært ved at huske navnene på retninger (højre, venstre) og abstrakte begreber som ugedage og måneders navne.
Faglige anbefalinger:
Evt. 5 års sprogscreening i førskolen hvorfra data indgår i planlægning af klassesammensætningen.
Den obligatoriske sprogvurdering er standardiseret til august -september i 0. kl. med henblik på planlægning af undervisningen i 0. kl.
Inddragelse af skolens ressourceperson i læsning i samarbejde med P & U’s læringskonsulenter ved indførelse og implementering af ny sprogvurdering.
På Egekratskolen betyder det, at:
Der tages sprogvurdering. Børnehaveklasselederen gennemfører.
Vi anvender ministeriets sprogvurdering.
Herefter oprettes der fokuspunkter i Hjernen og Hjertet omkring den fremadrettede arbejdsindsats.
Der arbejdes med Alkalær, hvor fokus er på lydene.
Herudover arbejdes der med dialogisk oplæsning, fokus på skrivedelen og læseforståelse.
Dansklæreren har hovedansvaret for indsats og opfølgning i klasseteamet. Alle lærere er forpligtet på at undervise i faglig læsning i deres fag.
Slutning af 2. klasse eller start 3. klasse
Opgave:
DVO - screening
DVO - screening af alle
Elever i risiko – Re-test i slutningen af 3. klasse. Handleplan i Hjernen og hjertet
Faglige opmærksomhedspunkter (Kilde Socialstyrelsens hjemmeside):
Faglige udfordringer
Manglende børnestavning
Usikker lyd-bogstav
Vanskeligheder med at stave
Læser meget langsomt og upræcist
Faglige anbefalinger:
Tidlige risikotegn i indskolingen adresseres med en individuelt fokuseret, systematisk og struktureret indsats med tydelige læringsmål omkring sproglige forudsætninger, læsefærdigheder og strategier. Undervisningen kan foregå i perioder på hold med 1-5 elever. Ud fra denne overordnede ramme udarbejdes en handleplan på skolen
På Egekratskolen betyder det, at:
DVO-screening af alle elever, tages af dansklærerne.
”Læseskub” for elever i ordblinde-risikogruppen.
Der oprettes fokuspunkter i Hjernen og Hjertet omkring den fremadrettede arbejdsindsats.
Der afholdes klasselæsekonference efter nationale test. Læsevejleder indkalder.
Dansklæreren har hovedansvaret for indsats og opfølgning i klasseteamet. Alle lærere er forpligtet på at undervise i faglig læsning i deres fag.
3. klasse (slutningen):
Opgave:
National ordblindetest
På de elever der har vist tidlige risikotegn, og har modtaget særligt tilrettelagt forløb i indskolingen.
Testen tages tidligst i slutningen af 3. kl.
Testperioden er i henhold til standardisering marts – juni
Handleplan i Hjernen og Hjertet
Faglige opmærksomhedspunkter (Kilde Socialstyrelsens hjemmeside):
Fortsat faglige udfordringer -
usikker afkodning og vanskeligheder med alderssvarende skriftsprog.
Vanskeligheder med at:
- formulere sig skriftligt.
- tilegne sig fremmedsprog.
Nederlagsfølelse og evt. sociale problemer.
Faglige anbefalinger:
Ordblindetesten er tiltænkt elever, som udover de primære læsevanskeligheder er kognitivt og funktionelt aldersvarende. Link til ordblindetest.nu/vejledning: supplerende test og iagttagelser.
Testvejleder skal være læsevejleder eller have tilsvarende kompetencer.
På Egekratskolen betyder det, at:
De elever, der var udfordret i DVO-testen, re-testes.
Elever i forsat afkodningsvanskeligheder testes med den nationale ordblindetest af læsevejleder.
”Læseskub” for elever i ordblinde-risikogruppen.
Der arbejdes med forskellige læsestrategier, f.eks. VAKS.
Der oprettes fokuspunkter i Hjernen og Hjertet omkring den fremadrettede arbejdsindsats.
Dansklæreren har hovedansvaret for indsats og opfølgning i klasseteamet. Alle lærere er forpligtet på at undervise i faglig læsning i deres fag.
4. - 6. klasse
Opgave:
Opfølgning på Nationale test
Afdækning af om der er tale om ordblindhed for de elever der ved de nationale obligatoriske test i læsning (i delprøven afkodning), i 4. og 6. årgang i kategorierne ”mangelfuld præstation” eller i ”ikke tilstrækkelig præstation.
Der kan anbefales en individuel afdækning passende for alderstrinnet. Ved begrundet mistanke om ordblindhed anvendes den nationale ordblindetest.
Handleplan i Hjernen og Hjertet
Faglige opmærksomhedspunkter (Kilde Socialstyrelsens hjemmeside):
Fra mellemtrinnet og frem forventes det at eleverne i folkeskolen kan tilegne sig viden via læsning.
Børn med ordblindhed bliver udfordret i særlig grad af dette spring i omgivelsernes forventning til læsefærdighed, ligesom de igen bliver udfordret ved skift i uddannelsesniveau. Derfor kan ordblindheden vise sig relativt sent eller man kan få vanskelighederne ”igen”.
Kendetegnende er typisk stavevanskeligheder, højt tidsforbrug i læsning, som medfører manglende læseforståelse samt vanskeligheder med at lære fremmedsprog.
Faglige anbefalinger:
Elever med resultatet ordblindhed skal tilbydes fokuseret læse-staveundervisning med tydelige læringsmål i forhold til elevens aktuelle potentiale.
Se ministeriets kommende undervisningsvejledning i forbindelse med ordblindetest). Undervisningen kan foregå i perioder på hold med 1-5 elever.
Der tilbydes relevant kvalificerende it-teknologi og der gives undervisning i anvendelsen til eleven og elevens forældre samt elevens lærere i alle fag. Eleven og elevens lærere tilmeldes NOTA. Skolen er forpligtet til at stille en egnet pc/tablet til rådighed for eleven for at kvalificere den manglende afkodning.
Elever i store læse- skrivevanskeligheder og/eller med resultatet usikker fonologisk kodning skal tilbydes passende træning af de manglende færdigheder og kan tilbydes læse-skriveteknologi og kan efter faglig vurdering indmeldes i NOTA.
På Egekratskolen betyder det, at:
Der tilbydes AppWriter kursus til elever i ordblindevanskeligheder.
De tilmeldes NOTA.
Forældre og elever tilbydes sammen kursus i AppWriter.
Der afholdes klasselæsekonference efter nationale test. Her bruges Beregneren. Læsevejleder indkalder.
”Læseskub” for elever i ordblinde-risikogruppen.
Der arbejdes videre med relevante læseforståelsesstrategier.
Alle nye elever på Egekratskolen, hvor der er bekymring for ordblindevanskeligheder, afdækkes individuelt af læsevejleder.
Der oprettes fokuspunkter i Hjernen og Hjertet omkring den fremadrettede arbejdsindsats.
Dansklæreren har hovedansvaret for indsats og opfølgning i klasseteamet. Alle lærere er forpligtet på at undervise i faglig læsning i deres fag.
Øvrige tiltag
Skolelederen skal sikre, at skolens pædagogiske personale har den nødvendige viden i forhold til undervisning af elever i ordblindevanskeligheder, således eleverne understøttes i alle fag.
Skolelederen kan rekvirere faglig støtte fra medarbejderne i Pædagogik & Undervisning.
Skolelederen skal sikre, at elever i konstaterede ordblindevanskeligheder får den nødvendige It-understøttelse (IT-rygsæk).
Der igangsættes et pilotprojekt på én skole, der afprøver Ordblinderisikotesten. Ordblinderisikotesten anvendes efter vejledningen til alle elever i april- juni i 0. kl eller august-september i 1. kl og december – februar i 1. klasse og april – juni 1. klasse (Se vejledningen)