Dette værdiregelsæt og antimobbestrategi tager sit afsæt i DCUM’s skabelon til udarbejdelse af disse. Vadehavsskolen har gennem flere år haft forskellige dokumenter med beskrivelser af bl.a. værdier, børnesyn, antimobbestrategi mv. I dette værk findes nu en opdateret og gældende samling af det, Vadehavsskolen anser som de daglige værktøjer til at arbejde med værdierne samt både forebyggelse og håndtering af mobning.
Vadehavsskolens 3 værdier er:
LÆRING – LIVSDUELIGHED – MEDBORGERSKAB
Værdierne anviser, hvad der er vigtigt for os som skole at arbejde med omkring børn og unge.
Vadehavsskolens børnesyn er:
- Børn gør det bedste, hvis de kan
- Adfærd er invitationer
- Sprog skaber virkelighed
Vores børnesyn sætter retning for vores tilgang til børn og unge i hverdagen.
Indholdsfortegnelse
Vision. 3
Vadehavsskolens kerneværdier 3
Kerneværdier i praksis 4
Trivsels- og ordensregler 6
Værdiregelsæt: synlighed og forankring. 7
Antimobbestrategi 8
Formål 8
Målsætninger 8
Definition af mobning. 8
Forebyggelse af mobning. 8-9
Forebyggelse af digital mobning. 10
Håndtering af mobning. 11
Vi tror på, at alle mennesker har de bedste betingelser for at udvikle sig og lære i bæredygtige fællesskaber. Derfor skal Vadehavsskolen være fællesskabets skole
- der hvor potentialet er synligt og udvikler sig
Vi arbejder med kerneværdierne læring, livsduelighed og medborgerskab som rettesnor, og målet er at skabe rammerne for trygge og udviklende børnefællesskaber, hvor den enkelte elev kan udvikle sig både fagligt og personligt.
Vi arbejder desuden for, at eleverne udvikler sig i samspil med den tid, vi lever i og gøres i stand til at mestre den fremtid, de bliver en del af.
Vore 3 kerneværdier for høj trivsel og god adfærd samt vores forståelse af betydningen af værdierne, og hvad de skal fremme.
LÆRING
- Skolens kerneopgave
- Skabe et inspirerende, differentieret og varieret læringsmiljø
- Fagligt som socialt fokus
- Personlig og faglig udvikling
LIVSDUELIGHED
- Sociale relationer og kompetencer
- Deltage aktivt i forpligtende fællesskaber og vise initiativ
- Selvværd og tillid til egne evner
- Værktøjskasse med mange kompetencer
- Liv, glæde og omsorg
MEDBORGERSKAB
- Demokratisk dannelse
- Socialt engagement
- Ansvar for mere end sig selv
- Fællesskabet frem for individet
- Anerkendelse af mangfoldighed
Herunder en beskrivelse af de forskellige værdiers mål og endvidere, hvordan de forskellige aktører i skolen kan operationalisere hver enkelt af dem. Dette skal ses som støtteværktøj til skolens dagligdag, hvor det er tydeligt, hvem der har ansvaret for hvad under hver kerneværdi.
LÆRING
Læring er grundlaget for skolens virke og målsætning. For at læring kan finde sted, skal der være inspirerende og bæredygtigt læringsmiljø, varieret og differentieret læring. Der skal være fagligt OG socialt fokus, således at både den personlige og faglige udvikling får næring og udvikler sig.
Ledelse
- Sætter retning for det pædagogiske arbejde og sikrer balance mellem drift og pædagogik
- Inspirerer og motiverer professionelle læringsfællesskaber
Personale
- Er ansvarlige og tryghedsskabende relationsbærere
- Samarbejder om børnenes læring
- Understøtter barnets læseudvikling i samarbejde med forældrene
- Tilpasser læringsmiljøer efter børnegruppe og sigter mod lige deltagelsesmuligheder
- Arbejder med motiverende og inspirerende læringsmiljøer
- Arbejder med bevidste metodevalg
Elever
- Udviser respekt
- Deltager aktivt
- Forpligter sig i samarbejdet
Forældre
- Sørger for at barnets basale behov er dækket
- Samarbejder loyalt med skolen om barnets læringsudvikling
- Støtter aktivt op om barnets læseudvikling
LIVSDUELIGHED
Livsduelighed handler om at blive og være i stand til at tage vare på sig selv og andre, at mestre de sociale relationer og kompetencer og deltage aktivt i forpligtende fællesskaber. Det er målet, at alle børn skal opleve at have de rette handlemuligheder, kompetencer og strategier til at klare de udfordringer, som livet byder på.
Ledelse
- Anvender og leder ud fra Vadehavsskolens børnesyn:
- Børn gør det bedste, de kan
- Adfærd er invitationer
- Sprog skaber virkelighed
Personale
- Planlægger aktiviteter, der giver børn mulighed for at afprøve forskellige kompetencer
- Inddrager børn i deres lærings- og trivselsudvikling
- Leder efter potentiale ved alle børn
Elever
- Overholder aftalte regler som er vedtaget i fællesskab
- Øver sig i noget, man ikke mestrer endnu
- Træner kompetencer som vedholdenhed, mod og tro på egne evner
Forældre
- Hjælper sit barn til at deltage i sunde interessefællesskaber i og uden for skolen
- Drager omsorg for barnets muligheder for at udvikle mod, vedholdenhed og tro på egne evner
MEDBORGERSKAB
At tage ansvar for det, der rækker ud over sig selv og at kunne omfavne fællesskabet med plads til individet er vigtige forudsætninger for at kunne begå sig som medborger i et demokratisk samfund.
Ledelse
- Sikrer processer der inddrager børn ved betydningsfulde beslutninger om deres skoleliv
- Sikrer at børn bliver hørt og inddraget i forhold til deres skolegang
Personale
- Giver børn mulighed for at agere i situationer, hvor de kan øve sig i at give plads til andre i løbet af skoledagen
- Giver dagligt børn mulighed for at øve sig i demokratiske processer
- Giver plads til at børn har holdninger og meninger
- Rammesætter skoledagen, så ethvert barn trygt kan udtrykke sig
Elever
- Gør sig erfaringer med at bidrage til fællesskabet
- Kan give udtryk for egne meninger og holdninger
- Forstår at alle har forskellige forudsætninger og giver plads til hinanden
Forældre
- Hjælper sit barn med at acceptere og respektere fællesskabets beslutninger
- Er forpligtet på at samarbejde med skolen
Baseret på værdierne; læring, livsduelighed og medborgerskab er følgende trivsels- og ordensregler formuleret af Vadehavsskolens skolebestyrelse.
TRIVSELSREGLER
På Vadehavsskolen
- Udviser vi respekt for såvel medmennesker som omgivelser
- Har vi konstruktiv og løsningsbaseret dialog
- Er der plads til alle, men ikke alt
- Er der fokus på fællesskabet med plads til individet
ORDENSREGLER
- Vi taler ordentligt – til og med og om hinanden
- Vi har respekt for andre og behandler hinanden med værdighed
- Vi passer godt på alt
- Vi ved, at de voksne tager ansvar og viser retning
Overordnede digitale spilleregler
- På digitale platforme kommunikerer vi respektfuldt
- Adfærd på digitale platforme følger gældende lovgivning
- Krænkende digital adfærd tolereres ikke
- Vi passer på hinanden
Det gør vi ved grovere brud på det fælles regelsæt:
- Vi undersøger og kortlægger hændelsen
- Gennem dialog med involverede parter afklares forløb og sammenhænge til brug for beslutninger om næste skridt
- Beslutninger tages på baggrund af pkt. 1+2;
- Forældrene kontaktes altid personligt
- Elever involveres altid
- Der kan herudover blive tale om sanktioner, der enten fungerer midlertidigt for at bringe ro på situationen eller om længerevarende indsatser med henblik på at sikre et bæredygtigt perspektiv i elevernes udvikling og læringsmiljø.
Fremme af god orden i Folkeskolen:
https://www.uvm.dk/folkeskolen/laering-og-laeringsmiljoe/ro-og-klasseledelse/fremme-af-god-orden-i-folkeskolen
Bekendtgørelse om fremme af god orden i Folkeskolen:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/1951
Vejledning til bekendtgørelse om fremme af god orden i Folkeskolen
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2021/9444
Vadehavsskolen arbejder for, at værdiregelsættet er synligt og tilgængeligt. Dette gøres ved følgende:
- Ledelsen træffer beslutninger med udgangspunkt i værdiregelsættet.
- Ledelsen gennemgår jævnligt værdiregelsættet med personalet og skolebestyrelsen.
- Skolens værdiregelsæt ligger tilgængeligt digitalt.
Der er fokus på forankring ved:7
- Et årligt dialogmøde med personalegruppen som faciliteres af ledelsen. Fokus er på værdierne. Som afsæt til processen kan der anvendes igangsættende dialogkort.
- Inddragelse af medarbejdere i et pædagogisk udvalg som udpeger aktuelle indsatsområder i forhold til implementeringen af værdierne i praksis.
På Vadehavsskolen er vi sammen om at skabe liv og læring. Vadehavsskolen er en skole, hvor vi dyrker fællesskabet.
Formålet med antimobbestrategien er at forebygge og håndtere mobning samt arbejde trivselsfremmende.
Målsætning 1: Vi ønsker at forebygge mobning og lignende situationer og fremme trivsel.
Målsætning 2: Vi ønsker at tydeliggøre retningslinjer i håndteringen af mobning og lignende.
Mobning er et socialt fænomen og er et tegn på et usundt psykisk miljø, som man ikke kan trække sig fra. Det handler om relationer, normer og gruppedynamik.
Kompleksiteten i forståelsen af mobning som fænomen er høj, og vi tager udgangspunkt DCUM´s vejledning ”Hvad er mobning og mobbelignende situationer” i vores definition.
- Mobning er et socialt fænomen, hvor der sker en fordrejning af de sociale normer og relationer i negativ og ekskluderende retning
- Mobning indebærer en ubalance i magtforholdet mellem den/de, der mobber og den, der bliver mobbet, så den der bliver mobbet mister status
- Mobning kan udføres af én person eller af en gruppe
- Mobning kan have verbal, social, fysisk, materiel, elektronisk og virtuel karakter og kan foregå både direkte og indirekte
Særlige kendetegn ved mobning på nettet
- Tonen kan blive hårdere end i det fysiske rum, fordi deltagere sidder på afstand i skjul bag skærmen
- Digital mobning kan foregå døgnet rundt, og der er ikke mulighed for at få fred for det, da internettet følger dig hele tiden
- Digital mobning kan foregå anonymt
- Digitale beskeder om andre kan hurtigt offentliggøres og kan cirkulere rundt på nettet i længere tid – ”Internettet glemmer ikke”
- Digital mobning kan være usynligt for de voksne, fordi voksne ikke kender eller bruger platformene, hvor mobningen foregår
Vi bruger DCUM´s 8 tegn på mobning som rettesnor i vurderingen af, hvorvidt et børnefællesskab er i risiko for, at decideret mobning opstår.
- Når drillerier ikke længere er for sjov
- Når konflikter ikke længere kan løses
- Når udstødelseshandlinger bliver systematiske
- Når der er utryghed i fællesskabet
- Når der er lav tolerancetærskel i fællesskabet
- Når der er mangel på empati
- Når der er ubalance i fællesskabet
- Når der er ensomme elever i fællesskabet
Nedenfor beskrives hvad vi kan gøre for at forebygge mobning. Der tages udgangspunkt i forskellige aktører i skolen.
Den lokale ledelse:
- Sikrer at forståelse for mobning bygger på aktuel data og viden
- Sikrer at der laves national trivselsundersøgelse og undervisningsmiljøundersøgelse, og at der arbejdes systematisk hermed efterfølgende
- Sikrer at der laves udviklingsplaner i Hjernen&Hjertet på alle klassetrin
- Har fokus på at styrke børnefællesskaber i mange forskellige arenaer
- Skaber dialog om, hvad mobning er, og hvordan skolen kan arbejde med de 8 tegn på mobning
- Tager afsæt i skolens værdier og børnesyn i hverdagens beslutninger og i skolens udviklingsarbejde
- Har et stærkt fokus på, at alle børn har deltagelsesmuligheder
Personale:
- Arbejder med trivsel og udarbejder udviklingsplan i Hjernen&Hjertet på alle klassetrin
- Anvender TOPI, den nationale trivselsundersøgelse og klassetrivsel.dk i teamsamarbejdet om klassens trivsel
- Har kendskab til de 8 tegn på mobning
- Skaber dialog om forståelsen af mobning på forældremøder
- Er rollemodeller og taler pænt til og om elever
- Forholder sig nysgerrigt til børns oplevelsesverden og har kendskab til, at grænsen for oplevelsen af mobning er forskellig fra barn til barn
- Arbejder fast med trivselsprogrammer: indskoling – Fri for mobberi og udskoling – MOT, tilgængelige materialer fra Børns Vilkår og DCUM
Elever
- Fortæller til voksne, hvis de oplever, at andre ikke har det godt
- Giver udtryk for det, hvis noget er svært i skolen
Forældre:
- Taler positiv og pænt om skolen, herunder personale, andre forældre og børn
- Går i dialog med skolen ved bekymring, både for enkelte børn og børnegruppe
Den lokale ledelse:
- Har fokus på generel trivsel og gode digitale vaner
- Forholder sig nysgerrigt til børns digitale færden
- Arbejder bevidst med god digital kommunikation på skolens platforme og sikrer personale, elever og forældre adgang til viden og dialog
- Sørger for at vejledninger og overordnede regler til dialog og udarbejdelse af aftaler er tilgængelige og aktuelle
- Sikrer, at klasser/årgange, SFO og Klub inddrager børn i aftaler og regler om brug af digitale platforme
- Udarbejder taksonomi for arbejdet med digital dannelse i de forskellige faser
- Sikrer sig løbende, at der bliver arbejdet med digital dannelse på personalemøder og i teams (minimum 1 gang årligt)
- Tilegner sig og anvender viden om digitale platforme og sociale medier, som børn anvender…
Personale:
- Har fokus på generel trivsel og gode digitale vaner
- Forholder sig nysgerrigt til børns digitale færden
- Inddrager børn i dannelse af aftaler om brug af digitale platforme jf. overordnede regler
- Tilegner sig og anvender viden om digitale platforme og sociale medier, som børn anvender…
- Underviser i og giver børn redskaber til at håndtere og navigere i den digitale verden
- Gør sig didaktiske overvejelser i forhold til anvendelse af devices i undervisningen
- Sørger for at sætte digital dannelse og adfærd på dagsordenen til forældremøder
Elever:
- Medvirker til dannelse af aftaler om klassens brug af digitale platforme
- Kender og overholder digitale spilleregler
- Fortæller til voksne, hvis de opdager uhensigtsmæssig adfærd på de digitale platforme
- Elevrådet inddrages i arbejdet omkring de digitale spilleregler
Forældre:
- Forholder sig nysgerrigt til børns digitale færden
- Går i dialog med skolen ved bekymring, både ved enkelte børn og unge og børne- ungegruppen
- Er gode rollemodeller
Håndtering af mobning
Hvis vi får kendskab til mobning eller mobbelignende situationer, gælder nedenstående retningslinjer.
Den lokale ledelse:
- Sikrer at DCUMs retningslinjer for håndtering af mobning overholdes
- Arbejder ud fra at:
- Sikre at sagen undersøges
- Sikre at sagen afdækkes
- Udarbejde handleplan inden for 10 dage
- Bruger støtte værktøjer fra DCUM:
Personale:
- Har kendskab til DCUMs vejledninger til håndtering af mobbesager og lignende
- Anvender redskaber derfra ved behov
Elever:
- Fortæller de voksne på skolen eller en anden tryghedsperson, hvis de selv oplever mobning eller oplever, at andre bliver mobbet