Opgave:
Opfølgning på Nationale test
Afdækning af om der er tale om ordblindhed for de elever der ved de nationale obligatoriske test i læsning (i delprøven afkodning), i 4. og 6. årgang i kategorierne ”mangelfuld præstation” eller i ”ikke tilstrækkelig præstation.
Der kan anbefales en individuel afdækning passende for alderstrinnet. Ved begrundet mistanke om ordblindhed anvendes den nationale ordblindetest.
Handleplan i Hjernen og Hjertet
Faglige opmærksomhedspunkter (Kilde Socialstyrelsens hjemmeside):
Fra mellemtrinnet og frem forventes det at eleverne i folkeskolen kan tilegne sig viden via læsning.
Børn med ordblindhed bliver udfordret i særlig grad af dette spring i omgivelsernes forventning til læsefærdighed, ligesom de igen bliver udfordret ved skift i uddannelsesniveau. Derfor kan ordblindheden vise sig relativt sent eller man kan få vanskelighederne ”igen”.
Kendetegnende er typisk stavevanskeligheder, højt tidsforbrug i læsning, som medfører manglende læseforståelse samt vanskeligheder med at lære fremmedsprog.
Faglige anbefalinger:
Elever med resultatet ordblindhed skal tilbydes fokuseret læse-staveundervisning med tydelige læringsmål i forhold til elevens aktuelle potentiale.
Se ministeriets kommende undervisningsvejledning i forbindelse med ordblindetest). Undervisningen kan foregå i perioder på hold med 1-5 elever.
Der tilbydes relevant kvalificerende it-teknologi og der gives undervisning i anvendelsen til eleven og elevens forældre samt elevens lærere i alle fag. Eleven og elevens lærere tilmeldes NOTA. Skolen er forpligtet til at stille en egnet pc/tablet til rådighed for eleven for at kvalificere den manglende afkodning.
Elever i store læse- skrivevanskeligheder og/eller med resultatet usikker fonologisk kodning skal tilbydes passende træning af de manglende færdigheder og kan tilbydes læse-skriveteknologi og kan efter faglig vurdering indmeldes i NOTA.
På Vadehavsskolen betyder det, at:
De frivillige og obligatoriske, nationale test benyttes.
Der laves ordblinde test på udvalgte elever.
Der benyttes ST-prøver i 4. årgang.
Der benyttes ST-prøver og Læs5 i 5. årgang.
Der benyttes ST-prøver og TL-1 i 6. årgang.
Der arbejdes med VAKS, holddeling og kurser i brug af læseunderstøttende IT værktøjer.
Her anvendes ordblindetesten.dk efterfulgt af indmeldelse i NOTA.
Ordblinde elever tilbydes IT-rygsæk i form af IPads, og der installeres CD-ord. Der kan anvendes Intowords og en computer. Vi finder ud af det, der fungerer bedst for den enkelte elev. De professionelle vejledere vil tage individuel stillingtagen til hvornår.