"Grundlæggende har velfærdsforsøget starten en vital samtale om, hvordan vi laver god skole. Vel at mærke en samtale, der har sit udspring og centrum på skolen og blandt skolens centrale interessenter. At fastholde denne samtale, og at lade udviklingen af skolen tage afsæt i dette, er det vigtigste enkeltstående parameter – og det er en helt afgørende ændring.
Muligheden for at arbejde med afsæt i en kortere skoledag og dermed med flere voksne, er en anden grundlæggende og meget betydningsfuld ændring. Det giver en bedre skoledag, med færre konflikter, bedre fællesskaber og mere koncentreret læring.
Færre voksne, med langt større handlefrihed og beslutningskompetence, omkring klasserne giver mere nærhed og mere fleksibilitet og fremmer indirekte anderledes undervisning, udeskole eller samarbejde med eksterne og dermed en mere varieret skoledag. To voksne i undervisningen giver også oveskud til at eksperimentere med både form og indhold, og der er derfor også et meget væsentligt parameter ift muligheden for at lave god skole.
Endelig er friheden fra fx bestemte timetal eller bestemt indhold virkelig bruges til at lave specifikke tilbud til børn og unge med særlige behov, som fx i nye konstellationer af fag eller undervisningsforløb."