Kendte voksne i undervisning, pause- og SFO-tid
På Cosmosskolen prioriterer vi, at børn helst skal møde kendte voksne gennem hele deres skoledag. Både i undervisning, pause- og SFO-tid. Det er trygt og rart for børnene og for de voksne er det lettere at motivere, guide og hjælpe børnene på vej mod god adfærd, trivsel, læring og dannelse. Derved styrkes relationerne også mellem børnene indbyrdes og alle føler generelt mere overskud.
Flere læringsaktiviteter ud af huset
Med mange tovoksen-timer og et stærkt få-lærere/pædagog-princip især i indskolingen er det blevet lettere at variere undervisningen og gøre ”noget anderledes”. Fx mere bevægelse, mere fordybelse, variable lektionslængder og læringsaktiviteter ud af skolen enten i skolens nærområde eller på heldagsture lidt længere væk.
Fleksibel udnyttelse af tovoksen-timer
I en kortere skoledag med mange tovoksen-timer er der mulighed for en stor grad af fleksibilitet i forhold til at flytte voksen-ressourcer derhen, hvor de fagprofessionelle tæt på børnene finder størst behov. Det gavner børnene. Det øger chancen for vellykket inklusion. Og det gør noget godt for arbejdsmiljøet.