Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

Fremtidens skole på Signatur

På Signaturskolen tror vi på, at man skal trives for at kunne lære, men i skolen skal man også lære for at kunne trives. Hver dag gør vi meget for at skabe tryghed og gode relationer både elever imellem, men også elever og lærere imellem, og frihedsforsøget har hjulpet os til at komme tættere på målet.

På Signaturskolen nyder vi at skabe en hverdag, hvor rammer og regler fylder mindre. Vi har gennem frihedsforsøget skabt fundamentet for flere individuelle tiltag, og forsøget hjælper os i højere grad til at træffe beslutninger, som tilgodeser eleverne.

Læs med, og find ud af, hvad frihedsforsøget har betydet for mulighederne for at lave god skole og hvad skolen har af planer for frihedens sidste år.

Skolen svarer på, hvad frihedsforsøget har betydet og hvilke planer de har for det sidste år

Hvad har frihedsforsøget betydet for mulighederne for at lave god skole?

"Til en god skole hører dygtige medarbejdere. Og Steve Jobs har en gang sagt:It doesn’t make sense to hire smart people and then tell them what to do. We hire smart people so they can tell us what to do.

Frihedsforsøget skubber os i den retning, så vores dygtige medarbejdere får friheden til at få de gode professionelle ideer og tage de rigtige beslutninger for netop de børn, som de er sammen med til hverdag. 

Intentionen i velfærdsforsøget er blandt andet, at kvaliteten i opgaveløsningen øges, hvis de fagprofessionelle får mere råderum til beslutninger i hverdagen. Det er vi enige i og derfor har vi også fra starten af velfærdsforsøget planlagt, at arbejde iterativt med indsatserne. Vi bygger oven på det gode vi har og justerer til undervejs."

Hvilke planer har I for frihedsforsøgets sidste år?

"Vi fortsætter med det, der virker og kører fx videre med små teams omkring årgangene, der har langt større indflydelse på elevernes hverdag, end hvis der er mange forskellige voksne i klassen og klassiske skemaer.

Noget af det nye, vi kaster os over næste år er, at se på indholdet i undervisningen. 2 teams fra hver afdeling, har meldt sig til at have fokus på en undersøgende, involverende og motiverende tilgang til undervisningen, bakket op af nogle nyudnævnte resursepersoner, der også kan udbrede ideerne på flere årgange.

Vi har søgt ind på, at deltage i undervisningsministeriets forsøg med nye prøver, som ligger meget godt i tråd med den ovenstående satsning på at udvikle undervisningen. Derudover kommer vores undervisningsmiljørepræsentanter til at lave en undersøgelse blandt eleverne, hvor vi spørger ind til elevernes oplevelse af, hvad god undervisning er. Dette bliver udgangspunkt for en handleplan på afdelingerne. Så på Signaturskolen er der fokus på gode medarbejdere og god undervisning til næste år."

Samarbejdsaftale mellem Byrådet og Signaturskolen

Her finder du samarbejdsaftalen indgået mellem Signaturskolen og byrådet. Formålet med aftalen er at sætte nogle rammer for samarbejdet omkring fremtidens folkeskole og hvordan Signaturskolen skal bidrage til en endnu bedre folkeskole.

Læs samarbejdsaftalen
'); }