Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

På Vejrup Skole skifter eleverne klasseværelset ud med praktiske aktiviteter

Nogle er dygtige med hænderne, andre med hovedet, og på Vejrup Skole Fortuna er der plads til dem alle, for skolen har sat praktiske aktiviteter på skemaet, så eleverne kan få et afbræk fra de boglige fag. Sådan oplever børnene, at alle er gode til noget, og man kan lære på mange måder.

I sløjdlokalet på Vejrup Skole står Emil fra 5. klasse. Han er i gang med at samle et fuglehus, der skal ud at hænge i et af træerne omkring skolen. Emil arbejder rutineret med at sætte fuglehusets sider, bund og top sammen, og han ved præcist, hvor søm og skruer skal i, for han har selv målt op og savet ud. Emil har hænderne skruet rigtigt på, og han er glad for det praktiske arbejde.

”Jeg er lidt ordblind, så jeg kan godt lide at lave noget her i værkstedet, hvor jeg kan være kreativ og bruge mine hænder. Jeg har også lavet rundboldbat til alle klasserne, og de kan godt skyde langt, for jeg skød selv hen over alle på banen,” forklarer han.

(læs videre under billederne)

En ny skolehave skal blomstre

Emil er en af de elever på Vejrup Skole, der i nogle timer om ugen deltager i en mere praktisk undervisning end den boglige. Frihedsforsøget har nemlig givet skolen mulighed for at sætte skoledagen sammen på en ny måde, og fra i år er der derfor lagt et bånd ind over ugen, hvor eleverne kan skifte klasseværelset ud med praktiske aktiviteter.

Omdrejningspunktet er den skolehave, som skolen vil få til at blomstre på plænen bag skolens udehytte. Der er allerede bygget plantekasser, som skal fyldes med kartofler og jordbær, og på hyttens vægge hænger insekthoteller. Hjemmelavede kæpheste er klar til en ridetur på græsset, og pigerne springer hen over farvestrålende forhindringer, som selvfølgelig også er blevet lavet i værkstedet. På asfalten lige uden for skolehaven suser en flok drenge rundt i et moon car-kapløb på den bane, som de selv har sat sammen af dæk fra en af byens bilforhandlere.

 

Eleverne vokser med succeser

Alt sammen er et led i at styrke elevernes trivsel og lave skole, hvor alle kan være med, og skolen gør en stor indsats for at tage eleverne med på råd i beslutninger om deres skoleliv. Fællesskabet er i fokus, og i de praktiske aktiviteter mødes de elever, der har særlige behov for afbræk fra undervisningen, med dem, der måske synes, det er sjovt at være med i enkelte projekter. Det giver et stærkt sammenhold, og alle får øjnene op for de særlige styrker og talenter, børnene hver især har. Nye relationer opstår på kryds og tværs, og eleverne vokser med de succeser, de får, når kammeraterne oplever det, de er gode til. 

Skolen har søgt erfaring og inspiration til projektet hos andre, men finder sin egen vej, som giver mening og passer til skolen, eleverne og lokalsamfundet.

”Det er ikke perfekt, og vi udvikler undervejs, men vi arbejder med de ressourcer, vi har, og kan mærke, at det virker. Vi tror på den fordybelse, som friheden har givet os plads til at dyrke, og lige som der selvfølgelig skal fyldes noget læring på børnene, handler det også om at styrke deres mod, selvværd og stolthed over at have en god skole sammen,” fortæller lærer Rune Kirkegaard Jensen.