Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

Nyt fag er lige til en Oscar

På Danmarksgades Skole Urban bliver eleverne udfordret på kreativitet, selvstændighed og dannelse i kulturfag. Folkeskolens frihed har gjort det muligt at sætte det nye fag på skemaet.

Det kan godt være, at Hollywood har et Oscar-show, hvor flotte filmpriser bliver uddelt og takketaler holdt. Men det har de faktisk også på Danmarksgades Skole Urban i Esbjerg. I de to 6. klasser har eleverne nemlig lavet deres helt egne kortfilm, og til afslutningen på forløbet blev der i bedste Oscar-stil uddelt priser for alt fra bedste special effects til bedste skuespiller. Og vinderholdet bag den bedste film holdt selvfølgelig også en takketale.

Elevstyret undervisning

I to timer hver uge har 6. klasserne kulturfag, og det er frihedsforsøget, der har gjort det muligt at sætte det nye fag på skemaet. Timerne er hentet fra musik og billedkunst, og der er to lærere med i undervisningen. Et fællestema for fagets indhold er dannelse – altså alt det, der bakker eleverne op i at skabe deres egen identitet.

”I kulturfag er det vigtigste, at vi hjælper de unge mennesker med at tænke selv og finde deres egen vej i de emner, vi arbejder med. Vi har stor tillid til eleverne, og langt de fleste lever op til det og viser os, at de godt kan selv. På den måde er undervisningen meget elevstyret,” fortæller lærer Jeppe Bjerregård Larsen.

Kulturfag er yndlingsfag

For Ella-Marie og Saima fra 6.B er timerne med kulturfag de bedste i ugen. Det er nemlig deres yndlingsfag, og de elsker den kreativitet og selvstændighed, de får lov at arbejde med i faget.

”Vi har f.eks. haft om forskellige ungdomskulturer. I min gruppe havde vi om 80’erne, og så fremlagde vi projektet i 80’er tøj. Vi havde krøllet håret, og så havde vi nogle bukser på, som vist hedder fløjlsbukser”, forklarer Ella-Marie.

Sjovest i grupper

I kulturfag arbejder begge 6. klasser med de samme emner, og det gør noget godt for sammenholdet.

”Vi lærer hinanden bedre at kende på tværs, og selv om det i starten var lidt svært at fremlægge for alle, vænner man sig til det. Det er sjovest, når vi arbejder i grupper, for så får vi flest ideer, og vi skal blive enige om, hvad vi vil lave,” siger Saima.

I kortfilmsprojektet var temaet håb, og i grupper havde eleverne frie hænder til at skabe deres egne kortfilm. Det blev til en hel stribe af små fine og håbefulde film, der i den grad var en Oscar-fejring værdig.