Det er onsdag, og 3.A på Bakkeskolen Cosmos har lige haft svømning i dagens sidste time. Alligevel er flere af eleverne gået tilbage i klassen, for de skal i onsdagscafé. Det betyder, at de frivilligt bliver på skolen efter skoletid for at lave ekstra skolearbejde. Faktisk er seks ud af klassens 19 elever med på et hold for fagligt stærke elever, der har mod på flere udfordringer. Det er en ny dør, som velfærdsaftalen med regeringen har givet skolen frihed til at åbne.
"Vi har forkortet skoledagen, og det giver en større fleksibilitet og mere smidighed i rammerne, så lærerne på 3. og 4. årgang kan prøve forsøget med lektiecafé af for de elever, der gerne vil udfordres lidt mere. Samtidig giver den korte og effektive skoledag eleverne et større overskud til aktiviteter efter skoletid. For skolen er det vigtigt at sikre udvikling og fremgang for alle elever, og derfor vil vi gerne give eleverne mulighed for at stå på tæer fagligt,” forklarer pædagogisk leder Christian Varming.
Eleverne gør hinanden bedre
Faktisk er ønsket i første omgang kommet fra forældrene, og skolen er glad for nu at have frie rammer til hurtigt at handle på de gode ideer. Skolen oplever nemlig, at en del børn finder ro og motivation i at arbejde med ekstra opgaver, og de fagligt stærke elever har samtidig gavn af at blive samlet, fordi de gør hinanden bedre. For skolen vokser stoltheden, når eleverne udvikler sig og bruger deres potentiale, og både børn og forældre melder positivt tilbage på det nye initiativ.
”Hvis vi går hjem og laver lektierne, kan vi måske bare lave dem hurtigt, og det er lidt for nemt, men her får vi flere udfordringer. Vi får nogle flere lektier, som vi må lave, men vi skal ikke. De andre i klassen kommer også til at lave det senere, og så har vi allerede lært det og kan måske hjælpe de andre,” forklarer Abdimalik.
Glade for at lære
I dag er der grammatik på programmet i onsdagscaféen, og lærer Ditte har sendt en tekst rundt, som eleverne skal læse og sætte punktummer i. Hele 22 styks faktisk. Og så skal de rette til stort bogstav efter punktummerne. Det er ikke noget problem for de kvikke elever, der helt naturligt stopper op i læsningen og kan høre, hvornår et punktum er på sin plads.
”Eleverne viser stor begejstring her i onsdagscaféen, og sådan skal det også være. Det må ikke være surt, og vi kører på nysgerrigheden som brændstof, så vi faktisk har en del elever, der spørger, om de ikke godt må komme i onsdagscafé. Det vigtigste er, at vores elever ser frem til at komme i skole og er glade for at lære,” siger 3.A’s lærer Ditte Vejrup.
Sådan er det lige præcis i onsdagscaféen. Efter en lille time pakker eleverne penalhusene ned i taskerne og afleverer teksterne med 22 punktummer. Om en uge sidder de på deres pladser igen. Efter skoletid. Klar til flere udfordringer.