Klubdage, lejrture, rollespil, floorball, overnatninger, gallafest, LAN-parties og wellness-aftener. Det er bare nogle af de aktiviteter, som Danmarksgades Skoles fritidsklub, Klub Nørregade, har på programmet. Det høje aktivitetsniveau koster selvfølgelig kræfter og timer klubbens tre pædagoger, og det er en helt bevidst prioritering fra skolens side.
Da skolen som en del af frihedsforsøget forkortede skoledagen, og børnene derfor fik tidligere fri, blev det nemlig igen attraktivt for børnene at gå i klub. Skolen gik all in på at skabe gode rammer og aktiviteter for børnene, og faktisk blev klubbens tre pædagoger trukket ud af undervisningen. Nu bruger de arbejdstiden i klubben, men kan stadig træde ind i undervisningen, når der i perioder er brug for deres kompetencer. Det er nemlig en stor fordel med samarbejde og stærke bånd mellem skole og klub, fordi det giver flere perspektiver på trivslen.
”Vi oplever, at børn, der måske har det svært i skolen, finder gode fællesskaber i klubben, og her kan der være rum til nogle af de snakke, der kan være svære at tage i klassen. Det, vi har tid til i klubben, er det relationelle, og vi kan skabe et fælles tredje. Vores erfaring er, at det er aktiviteterne, der tiltrækker, og relationerne, der fastholder,” forklarer Sanne Slot, pædagogisk leder på Danmarksgades Skole
Klubben rækker ud til andre
I dag holder klubben åbent på alle hverdage fra kl. 13 til 17, og det giver nogle gode timer til at fordybe sig i aktiviteter eller tage på tur, og så kan børnene faktisk også rigtig godt lide bare at hygge sig i klubben. Før frihedsforsøget havde Klub Nørregade omkring 60 medlemmer, og i dag bruger op mod 100 børn fra både Danmarksgades Skole og Skt. Nikolaj Skole klubben.
Skolens satsning på klubben har frigjort tid for pædagogerne, så de både kan nå at forberede sig og samtidig sparer timer op til alt det, der foregår om aftenen og i weekender og ferier. Det giver tid og overskud til en masse forskellige aktiviteter og oplevelser, ligesom klubben gerne rækker ud til andre. Det gælder fx Klubbernes Dag, hvor byens klubber mødes til fælles aktiviteter, og børnene kan lære hinanden at kende. Urbanskolens fritidsdel, som Klub Nørregade er en del af, har også et tæt samarbejde med floorballklubben Esbjerg Sharks, der giver børnene mulighed for at prøve kræfter med sporten og lave noget aktivt sammen.
Mere glæde og lethed i arbejdet
For en af Klub Nørregades pædagoger, Tina Fentz, har frihedsforsøget ført en større arbejdsglæde med sig, og hun har følelsen af, at hendes arbejde har værdi.
”Vi har fundet tilbage til klubbernes oprindelige DNA, og vi kan udøve vores fritidspædagogik, som vi er uddannede i, og gøre det, vi er bedst til. Der er lige som en anden lethed i arbejdet, og vi har fået plads til at prøve nogle ting af. Min oplevelse er, at vi har fået et større fokus på trivslen og det hele menneske,” forklarer hun.