”I Darum Børneby har vores vigtigste erfaring været, at børnene lærer bedre, når fagene snakker sammen, og når de kan se mening med læringen. Børnene har igennem projekter oplevet, hvordan deres interesser er blevet sat i spil i deres hverdag, og de har fundet ud af at lære på nye måder. Dette har haft stor betydning for deres motivation og udvikling.
Darum Børneby fortsætter i år tre af frihedsforsøget med den projektbaserede tilgang, hvor der arbejdes på tværs af klasser og årgange i børnebyen. Dette gøres for at understøtte fællesskabet i børnebyen og sikre, at der er kendte voksne om børnene. Det skaber både større trivsel og tryghed, og det gør også, at barnets udvikling kan følges tæt.
I forhold til de to første år af frihedsforsøget, arbejder vi i år med en lidt anden tilpasset model, hvor alle klasser fx om onsdagen har ren projektarbejdsdag. Formålet er her, at skabe større mulighed for arbejde på tværs af klasser og årgange. Derudover har vi placeret et fast ”bånd” i 3. og 4. lektion alle ugens øvrige skoledage, hvor der ligeledes arbejdes projektbaseret, dog mere med udgangspunkt i fagfaglige fag."