Antimobbestrategi for Vejrup Skole
På Vejrup Skole tolerer vi ikke mobning af nogen form. Mobning er et fælles problem, som vi kun kan løse og forebygge i fællesskab - skole, forældre og elever.
Denne antimobbestrategi er vores fælles fundament for indsatsen mod mobning.
Hvad er mobning og mobbelignende situationer
Mobning er handlinger, der holder en eller flere elever uden for fællesskabet, bevidst eller ubevidst. Mobning opstår i fællesskaber som mangler noget positiv at samles om, og foregår ved forskellige typer handlinger, der markerer hvem, der holdes udenfor. Mobning udspringer af utrygge kulturer, der opstår i sociale sammenhænge, man ikke kan trække sig fra. I skolen eller på uddannelsessteder kan mobning være den fællesskabsform, der skaber sammenhængskraft. Vi er sammen om at udstøde andre fra fællesskabet. Årsagen til, at der foregår mobning eller mobbelignende situationer skal typisk findes i den manglende tolerance i fællesskabet og ikke ved at se på, hvad, der bliver mobbet med eller hvem, der bliver mobbet. At forstå mobning handler derfor om mere end at udpege et offer og en mobber. Det handler om at få øje på gruppens mønstre – at se på elevernes indbyrdes samspil og positioner. Mobning er et gruppefænomen, og bekæmpelse af mobning i skolen og på uddannelsessteder handler i høj grad om at ændre kollektive dynamikker mellem eleverne. Mobning handler altså ikke om svage elever, men om elever, som bliver gjort svage i et fællesskab (DCUM.dk)
Der er ifølge Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) særligt 8 tegn, som kan være udtryk for, at der i et fællesskab er mobning eller mobbelignende situationer, herunder:
De 8 tegn
- Drilleri, der ikke længere er for sjov.
Drilleri er en form for adfærdssprog mellem mennesker. Det er typisk enkeltstående, tilfældige og spontane situationer, i modsætning til mobning, som er en systematisk udstødelse. Drilleri kan også være generende, men i modsætning til mobning fører drillerier ikke til at nogen bliver ekskluderet fra fællesskabet. Situationer med drilleri kan se uskyldige ud, så det er vigtigt, at den voksne er nysgerrig på, om der er en særlig forhistorie til det, der foregår.
- Konflikter, der ikke længere kan løses.
Mobning og konflikter har forskellige mønstre og løsningsstrategier. I konflikter er der et positivt udviklingspotentiale, hvor parterne er ligeværdige og kan motiveres til at finde en løsning. Mobning er ofte personfikseret og fører til at en eller flere personer bliver ekskluderet fra fællesskabet.
- Udstødelseshandlinger, der bliver systematiske.
Mobning er gentagne udstødelseshandlinger i en gruppe, hvor udstødelsen af andre bliver en del af et mønster. Udstødelseshandlingerne er ofte i form af eksklusion eller ydmygelse. Eksklusionen kan både gå ud over de samme hele tiden og det kan skifte, hvem det går ud over. Det kan være tegn på mobning eller lignende.
- Utryghed i fællesskabet.
Mobning udspringer ofte af utrygge fællesskaber. Et utrygt fællesskab kan opstå når eleverne ikke har noget positivt at samles om. Derfor holder man i højere grad øje med hinanden, og hvis en person træder ved siden af, er der en risiko for, man bliver nedgjort.
- Lav tolerancetærskel i fællesskabet.
Fællesskabets tolerancetærskel er ofte afgørende for, om der finder mobning sted. Børn og unge træder ind i fællesskaberne med forskellige forudsætninger, og i et mobbefællesskab er der typisk en lav tolerancetærskel i forhold til forskelle. Det er altså ikke en persons handlinger, adfærd eller personlighed som er årsagen til mobning, men i stedet fællesskabets lave tolerance over for forskelligheder.
- Manglende empati
Angsten for at blive ekskluderet fra fællesskabet kan blive styrende for den enkelte, og ligefrem føre til at empati for andre tilsidesættes. Mobbemønstre udspringer således ikke af bevidst ondskabsfuldhed, men skyldes ofte en overlevelsesstrategi, hvor ønsket om at blive accepteret i gruppen fylder mere end medlidenhed med den der bliver mobbet.
- Magtubalance i fællesskabet.
Mobning opstår ofte i en magtubalance, hvor det er socialt accepteret, at en eller flere personer er mindre værd end andre.
- Ensomme elever i fællesskabet.
Ensomhed kan skabe grobund for mobning. I klasser eller på årgange, hvor flere oplever ensomhed, forekommer der oftere mobning end i sunde og inkluderende fællesskaber (DCUM.dk).
Hvornår skal vi gribe ind?
Alle elever har ret til en god og tryg skolegang i et fællesskab med andre børn. Det er noget vi på Vejrup Skole tager meget seriøst. Det betyder, at vi hele tiden har fokus på at opbygge stærke børnefællesskaber med tryghed og tolerance.
Mobning og utrygge fællesskaber er et komplekst fænomen, og det kan være vanskeligt at vurdere, hvornår en situation skal håndteres efter undervisningsmiljølovens regler. Et vigtigt pejlemærke er, at skolen skal handle allerede når det sociale samspil i en gruppe er presset og utrygt.
Børn har forskellige grænser for, hvornår de kan føle sig krænket og forfulgt. Det er vigtigt, at være opmærksom på denne spændvidde uden hverken at overdramatisere eller bagatellisere. Selv om der eksisterer definitioner på mobning, skal de aldrig bremse for, at man som voksen anerkender et barns oplevelse og følelser (DCUM.dk).
Sådan håndterer vi henvendelser eller mistanke om mobning eller mobbelignende situationer
Hvis en elev, en forælder eller en fagprofessionel ytrer bekymring for mobning eller lignende igangsættes følgende procedure.
- Den skolelederen vurderer om der skal sættes akut ind.
- Skolen har 10 skoledage til at undersøge sagen, afdække miljøet i klassen/konteksten og vurdere om der er tale om mobning eller lignende.
- Hvis skolen vurderer, at der ikke er tale om mobning eller lignende, skal vi løse problemerne, men kan gøre det på den måde vi finder hensigtsmæssig.
- Hvis skolen vurderer, at der er tale om mobning eller lignende igangsættes nedenstående procedure.
- Skolen skal orientere forældrene om afgørelsen og samtidig orientere og vejlede forældrene i forhold til deres muligheder for at klage over afgørelsen til Den nationale klageinstans mod mobning.
Procedure i forbindelse med mobning eller lignende:
- Teamet og skolens ledelse igangsætter med udgangspunkt i afdækningen relevante tiltag, disse beskrives i udviklingsplaner og fokuspunkter i H&H.
- Forældrene orienteres om tiltagene.
- Tiltagene evalueres og justeres løbende, indtil at skolen vurderer, at der ikke længere er mobning eller lignende.
- Forældrene orienteres løbende og afslutningsvis.
Den nationale klageinstans mod mobning
Ifølge undervisningsmiljøloven kan en elev eller dennes forældre klage til Klageinstans mod mobning, hvis skolen eller uddannelsesstedet ikke gør tilstrækkeligt for at forhindre mobning generelt, eller for at standse konkrete mobbesituationer på skolen. Ex. Hvis:
- Skolen ikke reagerer på en henvendelse vedr. mobning inden for 10 skoledage.
- Skolen ikke har en forebyggende antimobbestrategi.
- Skolen ikke udarbejder eller gennemfører en handleplan på baggrund af en henvendelse, eller hvis handleplanen ikke er tilstrækkelig til at standse mobningen.
- Skolen ikke foretager midlertidige foranstaltninger for at standse mobningen.
- Skolen ikke har informeret forældrene om handleplanen (udviklingsplaner og fokuspunkter i H&H) for at stoppe mobningen.
- Hvis skolen vurderer, at der ikke er tale om mobning og man er uenig heri.
Man skal være forældremyndighedsindehaver eller værge for at kunne klage, og barnet skal stadig være elev på skolen. Man kan klage både mundtligt og skriftligt til enten en lærer, pædagog eller skoleledelsen. Hvis enighed ikke kan opnås, skal skolen sende klagen videre til forvaltningschefen, der behandler klagen. Hvis forvaltningschefen ikke kan opnå enighed sendes klagen videre til Den Nationale Klageinstans mod Mobning.
Forebyggelse:
På Vejrup Skole arbejder vi med fem greb:
- Udviklingsplaner i Hjernen og Hjertet for alle klasser
På Vejrup Skole udarbejder alle klasseteams en udviklingsplan i Hjernen & Hjertet med henblik på at skabe stærke børnefællesskaber og deltagelsesmuligheder for alle børn. I udviklingsplanen beskrives det bl.a., hvordan man vil ”holde øje” med de 8 tegn på mobning. Udviklingsplanen udarbejdes forud for skoleåret og deles med forældrene. Udviklingsplanen evalueres minimum 2 gange årligt.
På Vejrup Skole laver vi hvert år i perioden 1. januar til 1. marts TOPI-vurderinger. Formålet hermed er, at sikre en systematisk opfølgning og tidlig indsats for alle elever på skolen.
- De nationale trivselsmålinger
På Vejrup Skole følger vi systematisk op på de nationale trivselsmålinger. Vi gennemgår data og sætter på baggrund heraf tiltag i gang på skolen.
- Digital antimobbestrategi
På Vejrup Skole har vi en digital antimobbestrategi. For de fleste børn og voksne er den digitale verden en helt integreret del af hverdagen, men når det kommer til mobning adskiller digital mobning sig særligt på 4 parametre:
Anonymitet: Meget af den digitale mobning foregår anonymt, man ved ofte ikke hvem og hvor mange der er indblandet, hvilket giver ekstra meget usikkerhed.
Stopper ikke: Digital mobning foregår et sted, hvor børnene opholder sig meget og hvor de ikke kan undslippe. Hvis man slukker telefonen eller computeren dukker beskederne op når man tænder igen og det giver en følelse af, ikke at kunne undslippe.
Eksponering: Den digitale mobning foregår et offentligt sted, hvor ”alle” kan læse med og det kan forstærke usikkerheden og følelsen af ydmygelse og at miste kontrol.
Flydende roller: I digitale konflikter er rollerne ofte flydende. Mobning avler mobning og dermed er det ofte de samme børn som mobber og bliver mobbet (DCUM.dk)
På Vejrup Skole arbejder vi sammen med forældrene og eleverne om at opbygge en god digital kultur. Vi arbejder i den forbindelse med:
- Et tæt samarbejde mellem skole, hjem og andre relevante aktører
- At styrke elevernes digitale dannelse
- Rådgive forældre med udgangspunkt i DCUM’s råd til forældre omhandlende digital mobning herunder: Give retningslinjer, vise interesse, være i stand til at hjælpe og være en god rollemodel (DCUM.dk)
- Arbejdet med stærke fællesskaber
På Vejrup Skole er der udarbejdet en strategi for, hvordan man foruden ovenstående vil arbejde med stærke fællesskaber, herunder klassefællesskaber, forældrefællesskaber, fælles arrangementer på skolen, fritid osv. I de lokale strategier er der ligeledes en beskrivelse af, hvordan skolen arbejder med den digitale antimobbestrategi. Strategien evalueres årligt.
Vi tror på inkluderende fællesskaber, hvor forældre, elever og ansatte sammen skaber en positiv og tryg kultur. Som grobund for denne ambition har vi tilbagevendende begivenheder som:
- Studieuger
- Morgensang – Åben morgensang
- Skolefest
- Juleafslutning
- Spilledag
- Fastelavn
- DBU-dag
- Håndboldkaravanen
- Badminton-dag
- Bedsteforældre-dag
- KREA-samarbejde
- Sommerafslutning
Vi ønsker at vedligeholde og udbygge en positiv tilgang til hinanden, derfor er sparing om pædagogiske og didaktiske ideer en fast del af vores hverdag. Eksempler på dette kunne være:
- Holddeling
- Legeaftaler
- Yoga
- Massage
- Selvværd
- Morgenrunde
- Regler og kultur
- Konfliktløsning
- Fælleslege
- Børnemøder
- Klassefester
Vi ønsker at inspirere hinanden og udvikle vores skole, derfor er der i fremtiden ønsker om følgende pædagogiske indsatser:
- Store/Lille Ven
- Computerhjælper
- Grill for skolen
- Læsevenner
- SSP med forældre
- Grill for hele skolen
- Vidensdeling
- Fælles klassearrangementer
Vi har fokus på digital dannelse og trivsel
- I et tæt samarbejde mellem skole, hjem og andre relevante aktører
- Vi styrker elevernes digitale dannelse. Alle klasseteams fra 3.-6. klasse beskriver i deres udviklingsplan, hvordan de arbejder med digital dannelse.
- Vi rådgiver forældre med udgangspunkt i DCUM’s råd til forældre omhandlende digital mobning. Vi inviterer alle forældre ind til oplæg med SSP i starten af 4. klasse, hvor forældrene rådgives i og får mulighed for at drøfte, hvordan man som forældre kan: give retningslinjer, vise interesse, være i stand til at hjælpe og være en god rollemodel.
At rådgive forældre ved at sikre, at alle forældre modtager skolen forældre folder – Vejledning, hvordan kan du hjælpe dit barn digitalt