- Forside
- Alle folkeskoler
- Tjæreborg Skole
- Skolebestyrelsen
- Principper
Principper
Formål og intentioner
På Tjæreborg skole ønsker vi via skoleplanen at sikre samarbejde og dialog på baggrund af gensidig tillid mellem ledere og medarbejdere.
Medarbejderne løser opgaverne på en hensigtsmæssig måde. Hvis der opleves for stort tidspres eller uhensigtsmæssig løsning af opgaven, har parterne pligt til løbende at have en dialog herom. Lederne planlægger og prioriterer efter hensyn til løsning af kerneopgaven.
Teamet sammensættes og udvikles under hensynstagen til de samlede kompetencer i dialog med ledelsen. Med teamet menes de faste lærere og pædagoger på årgangen. Man tilstræber få-lærer i fase 1 og 2, i fase 3 vægtes fagfagligheden.
Oplevelsen af selvbestemmelse, kompetence og samhørighed øger motivationen for den enkelte, og vi ønsker med denne skoleplan at understøtte dette.
Tjæreborg skoles ledelse har, i samarbejde med TR for lærerne, lavet følgende beskrivelse af god praksis på skolen:
- Den gode medarbejder på Tjæreborg skole er stolt af sin profession
- Vi viser begejstring for vores fag og børnene. Vi møder dem med nærvær og lyst til at være netop der sammen med dem. Det kommer til udtryk ved ægte interesse i elevernes faglige og sociale udvikling og gennem meningsfulde relationer. Vi skaber situationer, som den enkelte elev kan lykkes i
- Vi er nysgerrige på egen praksis og reflekterer over denne
- Vi tør bringe vores personlighed i spil i vores professionelle praksis
- Vi planlægger aktiviteter, så eleverne ser mening med at lære og dermed er interesserede i at lære mere – for deres egen skyld
- Vi er proaktive og tager professionelt ansvar i forældresamarbejdet
- Vi indgår aktivt og engageret i samarbejde med kolleger og forstår, at uenigheder er interessante for udvikling
- Vi møder ændringer i praksis med forståelse og tager ansvar i og for løsningen med udgangspunkt i kerneopgaven
- Vi tror på hele skolen er en fælles opgave og bidrager gerne hertil
Grundlag for ledelsens prioriteringer
Vi arbejder efter folkeskolens formålsparagraf som det overordnede mål;
§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.
Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.
Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
Vi arbejder herunder efter følgende grundsten:
- Alle børn oplever selvbestemmelse, så de frivilligt og engageret tilslutter sig undervisningen med en oplevelse af, at den er meningsfuld, brugbar og værdiskabende
- Alle børn oplever kompetence til at håndtere de udfordringer, de møder, så de får mod på at kaste sig ud i noget nyt, og således får mulighed for at udvikle deres potentialer og blive så dygtige, som de kan
- Alle børn oplever samhørighed med øvrige børn og voksne, så de oplever at have positive relationer og værdi i og for fællesskabet
Arbejdet frem mod disse grundsten, og med de omstillinger der ligger i velfærdsforsøget, er højt prioriteret for os i skoleåret 24/25. Således at vi skaber de bedst mulige forudsætninger for, at velfærdsforsøget bliver vellykket for elever, personale, forældre og ledelse.
Forudsætningerne for at lykkes med at opnå folkeskolens formålsparagraf og stå på Tjæreborg skoles grundsten er, at
- Vi lykkes med at udvikle elevernes faglighed
- Vi har en velfungerende inklusionsindsats både fagligt og socialt
- Vi har et godt teamsamarbejde i alle teams
- Vi inddrager eleverne i hverdagen og i planlægning
Derfor er disse områder en prioritet på Tjæreborg skole.
Arbejdsdagenes placering:
De elleve årlige elevfri dage placeres gennem en dialog i TRIO gruppen og er placeret som følger: Flexdag 5/8-24, fixdage 6-9/8 og 12/8-24. I slutningen af skoleåret er det fixdage 30/6 til 2/7-25, flexdag d. 3/7-25. Derudover vil d. 3/1-25 være den flexdag. Man bestemmer selv i forhold til kalenderen for skoleåret 24-25, hvor man lægger sine flexdage (på en af lærernes mulige arbejdsdage). Disse dage er med tilstedeværelse på skolen, med mindre andet er aftalt med ledelsen.
Fix- og flextid:
På Tjæreborg skole kan al tid, der ikke er undervisning eller møder, bruges i flexsystemet. Medarbejderen placerer selv flextiden. Medarbejderen har ansvaret for at have overblik over sin flextid, som ikke må overstige -10 og +20 timer. Til at bevare overblikket over dette, fører hver medarbejder løbende et flexregnskab i KMD. Medarbejderen har ansvaret for at tage en dialog med nærmeste leder i god tid, inden disse yderpunkter indtræffer.
6. ferieuge:
Afvikles som hele dage i perioden 1/5-30/4. Medarbejderne melder ind i i slutningen af skoleåret 23/24, om de ønsker at afholde 6. ferieuge i 24/25. De der ikke melder ind forventes at afholde 6. ferieuge. Er den ikke afholdt inden 30/4-25, så udbetales den, med mindre medarbejderen melder andet.
Samarbejde med forældre:
Vi prioriterer samarbejdet med forældrene højt. Målet er, at forældrene føler sig informeret og inddraget i deres barns skolegang på en måde, der gør dem trygge og tilfredse med den daglige skolegang. Forældre inddrages som en aktiv ressource i barnets skoleliv.
Teamet laver en plan for, hvordan de vil bruge tiden til samarbejdet med årgangens forældre. Denne plan udarbejdes i samarbejde med forældrene på førstkommende forældremøde og noteres som en udviklingsplan i Hjernen og Hjertet.
Brug af to-voksentimer:
Vi har behov for at bruge de ressourcer, der er til rådighed på den bedst mulige måde. Brugen af to-voksentimer er et fokusområde i 24/25.
Teamet forholder sig løbende til, hvordan timerne på årgangen og i fasen bruges kvalitativt bedst i forhold til elevernes læring og trivsel. Ledelsen følger op i løbet af året.
Møder som er fix-tid og lægges i skolens kalender:
- Lærermøder
- Personalemøder
- PLM møder
- Fase møder
Herudover fastlægger personale selv relevante møder. Møder skal som udgangspunkt ligge inden for almindelig arbejdstid 7.30-16.30 (17.00 om tirsdagen). Men de kan også placeres på andre tidspunkter jævnfør arbejdstidsaftalen.
Inden for arbejdstiden:
Medarbejdere forventes at deltage i møder, der er indkaldt til med tre dages varsel og forventes at være så fleksible som muligt i forhold til mere akutte møder.
Opgaveoversigten
I henhold til arbejdstidsaftalen (A20) anføres den planlagte tid til følgende opgaver på opgaveoversigten:
- Undervisning
- Forberedelse
- Afvikling af prøver
- Klasseledelsen/klasselærer
- Forældresamarbejde
- AMR
- Kontaktlærer Esbjerg Kulturskole
Foruden ovennævnte fastsættes tid på opgaver, som skønnes til min. 60 timer.
Individuelle opgaver:
Der afsættes en pulje timer til løsning af individuelle opgaver.
Det tilstræbes, at opgaverne er nogenlunde jævnt fordelt blandt lærerne på afdelingen. Ikke disponeret tid skal så vidt muligt ligge mellem 40 og 60 timer.
Gennemsnitligt timetal og antal ansatte
27 fastansatte lærere og børnehaveklasseledere
16 fastansatte pædagoger, PAU og medhjælpere
Det er intentionen, at en fuldtidsansat lærer rammer ca. 760-786 undervisningstimer.
Vikarer
Som udgangspunkt bliver lærere vikardækket fra kontoret ved sygdom og kendt fravær.
Vikarer, der skal dække længerevarende fravær, skal præsenteres for forældrene.
Tilsyn:
Hver fuldtidslærer går omkring 150 minutters tilsyn om ugen. Tilsynet skal justeres efter ansættelsesgrad. Tilsyn kan derudover være en individuel opgave.
1. Oprettelse, formål m.v.
1.1. Folkeskoleloven fastsætter, at der ved hver skole skal oprettes en skolebestyrelse.
1.2. Skolebestyrelsens formål, arbejdsopgaver, beføjelser m.v. fremgår af Folkeskoleloven og Tjæreborg Skoles styrelsesvedtægter.
1.3. Skolebestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
2. Valg af medlemmer og suppleanter
2.1. Forældrerepræsentanterne og (i det omfang, det er muligt) -suppleanter vælges blandt skolens forældrekreds.
2.2. Skolebestyrelsen vælger formand og næstformand blandt forældrerepræsentanterne. Bestyrelsen konstituerer sig hvert år på første bestyrelsesmøde i skoleåret.
2.3. Medarbejderrepræsentanter og -suppleanter vælges blandt skolens medarbejdere én gang årligt og tiltræder på årets første bestyrelsesmøde.
2.4. Elevrådets formand og næstformand tiltræder bestyrelsen årligt på første bestyrelsesmøde efter etablering af elevrådet.
3. Kompetence
3.1. Skolebestyrelsens kompetence er fastsat i Folkeskoleloven samt i kommunalt fastsatte mål og rammer på folkeskoleområdet.
3.2. Skolebestyrelsens opgave er at fastsætte principper, værdisæt og ordensregler for skolen, samt at føre tilsyn med at disse efterleves af såvel skole som fritidsdel
3.3. Skolebestyrelsen virker på møder – men møder kan afholdes elektronisk.
3.4. Intet skolebestyrelsesmedlem kan alene udøve bestyrelsens kompetence. I særlige hastesager, indkalder Formanden til ekstraordinært bestyrelsesmøde, eller alternativt rundsender materiale til kommentar i bestyrelsen, og har på baggrund af indkomne kommentarer, beslutningskompetencen i den pågældende sag. Formanden redegør for forløb og konklusion på næst følgende bestyrelsesmøde.
3.5. Formanden følger op på, at bestyrelsens beslutninger udføres.
3.6. Det tilstræbes at 2 forældrerepræsentanter deltager i ansættelsessamtaler.
4. Sekretariatsfunktion
4.1. Skolens leder og dennes stedfortræder varetager sekretærfunktionen, herunder i forhold til udsendelse af dagsorden og udarbejdelse af referat samt deltager i møderne.
5. Møder og mødeledelse
5.1. Som udgangspunkt afholder Skolebestyrelsen 9 ordinære møder i løbet af skoleåret. Dato og tidspunkt for skoleårets første møde (i august) fastsættes ved sidste møde det foregående år (i juni). De resterende møder for året fastlægges på bestyrelsesmødet i august.
5.2. Formanden udsender i samarbejde med skolens leder udkast til dagsorden for møderne 10 arbejdsdage inden tidspunktet for mødet. Endelig dagsorden, inklusiv eventuelt indkomne punkter, samt eventuelle bilag udsendes til medlemmerne 3 dage før mødet.
Skolebestyrelsen består af 5-6 forældrerepræsentanter, 2 medarbejderrepræsentanter, 1-2 elevrepræsentanter, skoleleder og afdelingsledere. (Ledere har ikke stemmeret)
Der skal være et flertal af repræsentanter for forældrene valgt af og blandt personer, der har forældremyndigheden over børn, der er indskrevet i skolen.
Der skal være et ulige antal medlemmer i skolebestyrelsen.
1-2 pladser i skolebestyrelsen tildeles repræsentanter fra det lokale erhvervsliv, lokale ungdomsuddannelsesinstitutioner eller lokale foreninger. 1. gang disse repræsentanter skal indgå i skolebestyrelsen er fra 1. august 2024.
Formanden for skolebestyrelsen udpeges blandt forældrerepræsentanterne i skolebestyrelsen.
Forældrerepræsentanterne vælges for 4 år gældende fra den 1. august i det år, der følger efter nyvalg til byråd. De øvrige medlemmers valgperiode er 1 år – svarende til et skoleår.
Elevrepræsentanterne vælges blandt elever på skolen, efter skolestart i august.
Særligt, vedrørende valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelserne for perioden 1. august 2024 til 31. juli 2026.
I forbindelse med ny skolestruktur i Esbjerg Kommune blev der afholdt nyvalg til skolebestyrelserne med tiltrædelse pr. 1. august 2024.
Ifølge gældende regler skal der afholdes valg i det år der følger efter nyvalg til kommunalbestyrelse.
Næste valg til kommunalbestyrelse er i nov. 2025 med tiltrædelse 1 januar 2026 og jfr. ovenfor skal der således ske nyvalg til skolebestyrelserne med tiltrædelse 1. august 2026.
Det betyder, at de pr. 1. august 2024 forældrevalgte skolebestyrelsesmedlemmer, har en valgperiode på 2 år (i stedet for 4 år).
Forskudte valg Der kan afholdes forskudte valg. Ca. halvdelen af forældrerepræsentanterne er på valg hvert andet år.
Suppleringsvalg Der kan afholdes suppleringsvalg. Hvis et medlem udtræder af skolebestyrelsen eller dør indtræder en stedfortræder for resten af valgperioden.
Er der ved ledighed ingen stedfortrædere for skolebestyrelsens forældrerepræsentanter, holdes der snarest muligt suppleringsvalg med henblik på besættelse af den ledige plads i skolebestyrelsen for resten af valgperioden.
Valgprocedure.
Skolens leder har ansvaret for gennemførelse af valget
Underretning af hjemmene om valget.
Skoleadministration udarbejder en pjece, til inspiration, der kan offentliggøres på Aula. De forældre som ikke er på Aula skal have tilsendt pjecen via doc2mail eller i papirform.
Udarbejdelse af valglister/gennemsynslister.
Afholdelse af valgmøde.
Sidste frist for kandidatopstilling. Kandidatopstilling sker ved henvendelse til skolens leder.
Frist for aftale om fredsvalg. Ved fredsvalg skal de opstillede kandidater blive enige om opstillingsrækkefølgen til den nye skolebestyrelse. Opstillingen underskrives og afleveres til skolens leder. I tilfælde af enighed om opstilling aflyses afstemningen.
Skolerne udsender stemmemateriale.
Afstemning – elektronisk valg. Der opstilles en administrativ pc på skolen, hvor de forældre som ikke har adgang til pc kan komme og afgive deres stemme.
Afstemning afsluttes og valget opgøres. Valgresultaterne bekendtgøres på skolens hjemmeside.
Klagefrist – klager over opgørelsen af valget behandles af skolelederen
Valg af 2 medarbejderrepræsentanter, valgt af og blandt medarbejdere på skolen, alle medarbejdere har ret til at melde sig som kandidat.
Der vælges suppleanter til medarbejderrepræsentanterne, som har ret til foretræde i, den valgtes fravær.
Den nyvalgte skolebestyrelse konstituerer sig.
Den nyvalgte skolebestyrelse tiltræder – 1. august.
Skolebestyrelsesvalg følger ovenstående valgprocedure. Den enkelte skolebestyrelse udarbejder selv en tidsplan for valget.
Valgproceduren starter op tidligst 1. april og skal være afsluttet inden sommerferiens begyndelse. Den nyvalgte bestyrelse tiltræder pr. 1. august.
Skolelederen har ansvaret for gennemførelse af valget.
Vedtaget på bestyrelsesmødet på Tjæreborg Skole 17. september 2024
Formål
Formålet med MED-udvalget er at sikre et godt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere vedrørende skolens arbejdsmiljø, arbejdsforhold og personalepolitik, samt at fremme dialogen om skolens udvikling
MED udvalget
- MED består af 6 medarbejderrepræsentanter, samt 3 lederrepræsentanter
- Alle medarbejdergrupper er repræsenteret
- Arbejdspladsens øverste leder er formand for MED og næstformanden vælges blandt medarbejdsrepræsentanter af medarbejderne
Møderne
- Ved skoleårets start fastlægger formand og næstformand en møderække gældende for hele skoleåret. Datoerne for møderne gøres tilgængelige for alle medarbejdere.
- MED afholder 6 ordinære møder om året
- Der kan indkaldes til ekstraordinære møder såfremt formand og næstformand vurderer, at det er nødvendigt, eller at et flertal af medarbejderrepræsentanter over for formanden fremsætter et ønske herom med en angivelse af de spørgsmål, der ønskes behandlet.
- Er et medlem forhindret i at deltage meldes dette hurtigst muligt til formanden og suppleanten indkaldes
Dagsorden og referat
- Dagsorden udarbejdes af formand og næstformand og sendes til udvalget senest en uge før mødet
- Punkter til dagsorden skal sendes til formanden senest 2 uger før mødet
- MED har mulighed for at udpege en sekretær, der skriver referaterne
- Referaterne sendes til medlemmerne senest 3 dage efter mødet og offentliggøres desuden på skolens hjemmeside
- Godkendelse af referatet er et fast punkt på dagsordenen
- Desuden er følgende faste punkter på dagsordenen; sygefravær, økonomi, nyt fra AMG.
Tavshedspligt
MED udvalgets medlemmer er underlagt tavshedspligt ift. fortrolige oplysninger, der drøftes på mødet.
Ændringer i forretningsordenen
Ændringer af denne forretningsorden kan kun ske ved enighed i udvalget og skal godkendes på et møde, hvor ændringsforslaget er på dagsordenen.