Undervisningsministeriet har udsendt en bekendtgørelse nr. 665 af 20 juni 2009 om krav til indholdet om krav til indholdet af mål- og indholdsbeskrivelser for folkeskolens
skolefritidsordninger.
Med Mål- og indholdsbeskrivelse for Fritidstilbuddet på Signaturskolen, ønsker vi at fremme udviklingen af sammenhæng og samarbejde mellem SFO, Skole, Fritids- og Ungdomsklub og forældre om barnets trivsel og læring.
Hensigten er, at Signaturskolens Mål- og indholdsbeskrivelse understøtter Esbjerg Kommunes Børn- og Ungepolitik om at skabe sammenhæng og helhed for børn og unge, hvor barnet og den unge skal være i fokus i alle indsatser.
Signaturskolen medvirker til at give samtlige børn muligheder for at aktivt læringsliv.
I kraft af den nye organisering af Skoler og Klubber i Esbjerg Kommune, som trådte i kraft pr. 1. august 2015, forstærkes mulighederne for et helhedssyn på barnet.
SFO og Fritids-Ungdomsklub skal sammen med Skolen medvirke til en rummelig folkeskole, der aktivt fremmer det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og dannelse ud fra perspektivet om barnets hele skoleliv.
Fritidstilbuddene på Signaturskolen er en integreret del af skolen, hvor lærere og pædagoger samarbejder om børnenes trivsel og læring med udgangspunkt i at udnytte de forskellige faglige indgangsvinkler og kompetenceområder.
Esbjerg Kommunes Børn- og Ungepolitik har fastlagt fem tværpolitiske temaer:
- Inklusion af børn i almensystemet
- Udsatte børn og unge i sociale fællesskaber
- Forældresamarbejde
- Samspillet mellem Esbjerg Kommune og de frivillige organisationer
- Læring og Science
De ovenstående temaer vil være retningsgivere for arbejdet i fritidsdelen på hele
Signaturskolen.
Der tilbydes SFO for børn i børnehaveklasse 1., 2., og 3. klasse. Derudover har vi førskolebørn som begynder i SFO den 1. april før skolestart medio august.
Fritids-, og Juniorklub tilbydes til 4., 5., og 6. klasse
Ungdomsklubben tilbydes til 7., 8., og 9 klasse