Opgave:
- Obligatorisk sprogvurdering
- Senest september 0. kl
- Ministeriets sprogvurdering modul i Hjernen og hjertet
- Handleplan for elever i risiko, Hjernen og hjertet.
- PLM med elevens lærere, hvor sprogvurderingen indgår
Faglige opmærksomhedspunkter (Kilde Socialstyrelsens hjemmeside):
Ordblindhed i familien Vanskeligheder med at:
- rime (at forstå at to ord er i lydfamilie med hinanden selvom de ikke ligner hinanden i betydning (fx måtte, potte)
- huske bogstaver og tal Forsinket ekspressivt sprog. - opdele ord i mindre dele og arbejde med lydene i et ord. Fx hvordan ordet lur vil lyde, hvis man fjerner det første l - huske ord.
- lære alfabetet og oversætte bogstavet til lyd og bogstavfølger til ord.
- genkende (hurtigt) hyppige ord i læsning og med stavning
Svært ved at huske navnene på retninger (højre, venstre) og abstrakte begreber som ugedage og måneders navne.
På Signaturkolen betyder det:
- Der foretages sprogvurdering med udgangspunkt i Dansk Psykologisk Forlags materiale – sprogvurdering.
- 0. klasselærerne tager testen.
- Der overvejes overgang til Ministeriets sprogvurderingsmodul i Hjernen&Hjertet.
- Klassens kommende 1. klasselærere kommer i 0. klasse og arbejder med sproglig opmærksomhed.
- Elever der vurderes at være i risikogruppen får en ekstra indsats på området.
- Der arbejdes med materialet Hop Ombord Pædagogerne i klasserne arbejder med dialogisk læsning.
- Dansklæreren har ansvaret for at drøfte det enkelte barns faglige vanskeligheder – herunder sproglige udfordringer, og varetagelsen heraf med de øvrige faglærere i klassen.
- Læsetest: OS64