Opgave:
Opfølgning på Nationale test Afdækning af om der er tale om ordblindhed for de elever der ved de nationale obligatoriske test i læsning (i delprøven afkodning), i 4. og 6. årgang i kategorierne ”mangelfuld præstation” eller i ”ikke tilstrækkelig præstation.
Der kan anbefales en individuel afdækning passende for alderstrinnet. Ved begrundet mistanke om ordblindhed anvendes den nationale ordblindetest. Handleplan i Hjernen og Hjertet
Faglige opmærksomhedspunkter (Kilde Socialstyrelsens hjemmeside):
Fra mellemtrinnet og frem forventes det at eleverne i folkeskolen kan tilegne sig viden via læsning. Børn med ordblindhed bliver udfordret i særlig grad af dette spring i omgivelsernes forventning til læsefærdighed, ligesom de igen bliver udfordret ved skift i uddannelsesniveau. Derfor kan ordblindheden vise sig relativt sent eller man kan få vanskelighederne ”igen”. Kendetegnende er typisk stavevanskeligheder, højt tidsforbrug i læsning, som medfører manglende læseforståelse samt vanskeligheder med at lære fremmedsprog.
På Cosmosskolen betyder det:
Eleverne kommer i Ressourcecenteret til en individuel afdækning, hvor følgende materialer bliver brugt:
- LUS-punkt undersøges
- IL-prøverne for mellemtrinnet
- Hogrefe-prøverne
- Ordblindeprøven fra UVM
- ST-prøver
- Elevens forældre, lærere og læsevejleder udarbejder en handleplan fokuspunkterne:
- Hvad kan jeg?
- Hvad skal jeg lære?
- Hvad skal jeg gøre?
- Hvordan kan jeg se, at jeg er på rette vej?
- Hvordan klarer jeg mig?
- Hvor skal jeg hen herfra?
- Særligt tilrettelagt holddelt undervisning iværksættes
- Eleven lærer at anvende CD-ORD, Intowords og andre kompenserende ithjælpemidler