Referat til møde i Skolebestyrelsen for Ådalskolen
Den 19. august 2024 – Ådalskolen – kl. 16.30
Mødedeltagere
Forældrerepræsentanter: Philip Christensen (formand), Anna Muff (næstformand),
Ana-Maria Dietrich Søndergaard, Maiken Møller Ovesen, Jan Iversen (suppleant).
Medarbejderrepræsentanter: Jane Hellstern
Elevrepræsentanter: endnu ikke valgt
Ledelsesrepræsentanter: Anja Hansen (skoleleder), Isabell Pedersen (konsulent)
Fraværende
Ingen
Referent
Isabell Pedersen
Referat
Punkt 1: Godkendelse af dagsorden
Godkendt
Punkt 2: Information fra
Formanden
Ingen informationer
Eleverne
Ingen informationer
Pedellen
Ingen informationer
Ledelsen
Vi ønsker at give skolebestyrelsen en rundvisning på skolen, så de er ”klædt godt på” til skolebestyrelsesarbejdet og kender skolen.
Der har været en rundvisning på hele skolen, med undtagelse af A afdelingen, idet bestyrelsens medlemmer alle er bekendt med afdelingen.
Punkt 3: Medarbejderrepræsentanter i skolebestyrelsen v/ formanden – til drøftelse
Skal både skole og fritid være repræsenteres i Skolebestyrelsen?
”Kommunale mål og rammer for folkeskoleområdet i Esbjerg Kommune”
Det er den nye bestyrelse på den enkelte skole, der efter valget bestemmer skolebestyrelsens endelige sammensætning og form. Herunder hvis den nye bestyrelse f.eks. tænker, at der behov for en anderledes forældre-, elev- eller personalerepræsentation fra alle dele af skolen, hvis der er eventuelle ønsk er til eksterne deltagere i bestyrelserne og/eller hvis den finder det relevant at etablere
en overordnet bestyrelse understøttet af afdelingsråd eller afdelingsbestyrelser.
Der er flere argumenter for og imod, men der er fælles enighed om, at der findes en god signalværdi i, at fritid ligeledes er repræsenteret i skolebestyrelsen.
Ledelsen er undersøgende på, hvilke pædagoger der kunne være interesseret – ligeledes er der fælles enighed om, at der ikke udpeges en pædagog, hvis der ikke er frivillighed i deltagelsen.
Punkt 4: Henvendelser fra forældre, journalister mm. v/ Ledelsen – til drøftelse
Hvordan tager vi os af forældrehenvendelser eller henvendelser fra evt. journalister.
Gode erfaringer/råd deles med hinanden.
Ledelsen ønsker en gensidig tillid og oplysning mellem ledelsen og bestyrelsen, for at vi lykkes med de, eksempelvis elevsager der kan være svære eller andet.
Anja orienterer om regler og retningslinjer, herunder italesættes det, at forældre i skolebestyrelsen hverken skal indgå eller håndtere elevsager – i tilfælde af kontakt herom, skal der henvises til klasseteam eller ledelsen.
Anja bestiller håndbogen ”Skole og forældre” som er en håndbog, som deles ud til alle i skolebestyrelsen.
På et senere møde drøftes det, hvorvidt vi som skal skole, skal fortsætte med at have et abonnement på ”Skole og Forældre” som blandt andet tilbyder diverse kurser og andet inspirations materiale/events til skolebestyrelser.
Punkt 5: Skolebestyrelsesmøder for skoleåret 24-25–Til drøftelse og beslutning
Der aftales til start et møde interval hver anden måned – næste møde afvikles den 7. oktober kl. 16:30 – 18:30.
Anja fremser indkaldelse – samt datoer for resten af skoleåret. Det er aftalt, at der sker løbende evaluering af behovet for eventuelt flere eller længere møder – og aktuelt inddrages ”Frisættelses møder” på skoleskolebestyrelses møderne.
Punkt 6: Eventuelt
- Princip afgørelse fra Bohr skolebestyrelsen.
Der anmodes om, at skolebestyrelsen kan godkende, at principperne kan fortsætte, indtil alle principper er gennemgået og genvedtaget i Ådalskolens bestyrelsen.
Ingen i bestyrelsen har gjort indsigelse i det fremlagte, og tilsiger fuld opbakning til fortsættelse af tidligere principper, dog er der gjort opmærksom på, at afgørelser ikke kan ske under eventuelt – alle principper fremsendes til alle medlemmer af skolebestyrelsen, hertil skrives der i kommende dagsordener hvilke principper der skal være læst forud for mødet og herefter behandles.