Opgave:
Opfølgning på Nationale test
Placerer en elev sig, ved de nationale obligatoriske test i læsning (i delprøven afkodning), i 8. årgang i kategorierne ”mangelfuld præstation” eller i ”ikke tilstrækkelig præstation”, og der ikke tidligere er taget en ordblindetest, skal der sættes fokus på om der kan være tale om ordblindhed.
Der kan anbefales en individuel afdækning passende for alderstrinnet. Ved begrundet mistanke om ordblindhed anvendes den nationale ordblindetest.
Handleplan i Hjernen og Hjertet
Faglige opmærksomhedspunkter (Kilde Socialstyrelsens hjemmeside):
Skriftsproglige udfordringer
Manglende læsehastighed
Usikker stavning og skriftlighed (ikke alderssvarende).
Undgår og udsætter opgaver med læsning og skrivning.
Arbejder langsomt når de skal læse og skrive.
Problemer med planlægning af tid og opgaver.
Er bedre til at formulere sig mundtligt end skriftligt
Faglige anbefalinger:
Elever med resultatet ordblindhed skal tilbydes fokuseret kvalificerende it-støtte målrettet at kunne deltage i klassens undervisning og at kunne aflægge folkeskolens Afgangsprøve på særlige vilkår. Der gives undervisning i anvendelsen af kvalificerende it-værktøjer til eleven og elevens forældre samt elevens lærere i alle fag. Eleven og elevens lærere tilmeldes NOTA, hvis ikke dette allerede er sket tidligere i skoleforløbet. Teknologien kan tilbydes til brug på elevens egne devices: tablet, pc, smartphone etc. Skolen er forpligtet til at stille en egnet pc/tablet til rådighed for eleven for at kvalificere den manglende afkodning.
Elever i store læse- skrivevanskeligheder og/eller med resultatet usikker fonologisk kodning skal tilbydes passende træning af de manglende færdigheder og kan tilbydes læse-skriveteknologi og efter faglig vurdering indmeldes i NOTA.
På Fortunaskolen betyder det, at:
Der tilbydes CD-ord kursus til elever i ordblindevanskeligheder.
Nytilkomne elever tilmeldes NOTA, hvis dette ikke allerede er sket.
Forældre og elever tilbydes sammen kursus i CD-ord.
I 8.klasse afholdes klasselæsekonference efter nationale test. Her bruges Beregneren. Læsevejleder indkalder.
”Læseskub” for elever i ordblinde-risikogruppen.
Der oprettes fokuspunkter i Hjernen og Hjertet omkring den fremadrettede arbejdsindsats.
Senest 1. december i 9. klasse søges om afvikling af eksamen på særlige vilkår for elever med ordblindeværktøjer, som i forvejen bruger disse værktøjer i hverdagen.
Dansklæreren har hovedansvaret for indsats og opfølgning i klasseteamet. Alle lærere er forpligtet på at undervise i faglig læsning i deres fag.