Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

"Finde-på-ting-musklen" skal varmes op igen

Hvordan leder man en skole, der er sat fri? På Egebæk-Hviding Skole Vadehav er Ditte Gersdorff Nielsens taktik at lytte, være synlig og tro på energien og potentialet, som friheden får til at spire frem.

Har folkeskolens nye frihed fået det til at vælte frem med vilde ideer? Ikke nødvendigvis. Måske er det heller ikke målet. Til gengæld er der skabt et nyt mod og en lyst til tage ejerskab over det gode skoleliv og elevernes læring og trivsel. Og alt det vokser stille og roligt frem nede fra medarbejderne.

Sådan er i hvert fald oplevelsen på Egebæk-Hviding Skole Vadehav, hvor Ditte Gersdorff Nielsen blev pædagogisk leder, netop som frihedens første skoleår satte ind. Her har hun tidligere været lærer i ni år, inden hun tog videre for at prøve kræfter med ledelse, og nu er hun hjemme på sin gamle skole igen. Her er hun landet i en den form for ledelse, som friheden helt naturligt har åbnet døren til.

”Der er måske en forventning om, at vi laver noget fuldstændig anderledes og nytænkende, men man skal huske, at folkeskolen før har været meget styret, så ”finde-på-ting-musklen” er ude af træning og skal lige varmes op igen. Det leder jeg ind i og prøver at skabe en ramme, hvor jeg lytter, samler gode ideer, trykprøver og faciliterer, så vi får skabt noget sammen,” forklarer Ditte Gersdorff Nielsen.

Ny viden til fællesskabet

Egebæk-Hviding Skole Vadehav er kommet godt fra start i frihedsforsøget og har blandt andet brugt år 1 på at forkorte skoledagen og organisere skolen på en ny måde. Det betyder, at skolens 220 elever ikke længere går i en klasse, men er samlet i årgangene fra 0.-6. klasse. Der er altid flere voksne omkring børnene, og det er de samme få voksne, som børnene møder på den enkelte årgang. Det giver et meget tættere samarbejde og bedre sammenhæng, mens det omvendt også bliver mere sårbart, hvis teamet ikke fungerer så godt.

Undervejs i frihedsforsøget har Ditte Gersdorff Nielsen mødt behovet for at hente ny viden ind på skolen, og hun har oplevet det som en fordel for fællesskabet, at alle har lært noget sammen, som de kan arbejde videre med.

”Det er vigtigt, at vi har tid, hvor vi kan snakke sammen, og som leder lægger jeg også vægt på at være synlig. Jeg går rundt på skolen og er der, både når det går godt, og når det er svært. Vores skole skal være et sted, hvor vi kan øve os og blive bedre, og friheden har givet ny motivation og energi til udvikling,” siger Ditte Gersdorff Nielsen.

Uden for skolens dør

Frem mod år 2 af frihedsforsøget bobler nye ideer frem på Egebæk-Hviding Skole Vadehav, der har rettet blikket ud mod alt det, der ligger lige uden for skolens dør. Der er nemlig masser af læring at hente i partnerskaber med eksterne aktører, og her kommer især den unikke natur ved Vadehavet til at spille en rolle. Også mere projektbaseret undervisning har skolen mod på at prøve kræfter med.

”Der er tusind ting at tage fat på, og vi vil gerne udforske, samarbejde og lære på andre måder. Der er et stort potentiale, men vi skal have tid til at vende skuden og give det hele den rigtige energi til at spire frem,” siger Ditte Gersdorff Nielsen.

'); }