Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

Kulturdage på skoleskemaet

På Specialundervisningscenter Urban er der blevet tænkt stort i forbindelse med frikommuneforsøget. De har bl.a. indført en fast ugentlig kulturdag, hvor eleverne kan fordybe sig i et kulturelt tema.

Specialundervisningscenter Urban er sat fri og det er deres pædagoger, lærer og elever også én gang om ugen, hvor de ihærdigt arbejder på at lægge sidste finish på et teaterstykke, der har premiere den 13. oktober.

Det har ikke været svært at finde ud af, hvad det første initiativ skulle være efter skolen blev sat fri i sommers. Som kulturprofilskole lå det lige til højrebenet at arbejde mere med kulturens verden.

Det er der kommet et spændende initiativ ud af, som skolens elever arbejder med én dag om ugen. I løbet af året får eleverne mulighed for at arbejde med fire forskellige temaer. Det første tema eleverne skal arbejde med er ”Fælles teater”.

Fælles teater – et teaterstykke om tiden under corona

På Specialundervisningscenter Urban har de tidligere arbejdet med teater. Men selvom flere elever har stiftet bekendtskab med de skrå brædder, er rammerne denne gang anderledes. Skolen har nemlig ”fri leg” til at skabe de helt rigtige rammer for arbejdet med kulturdagene.

Fælles teater er et initiativ for alle skolens elever. Hver uge bruger klasserne én dag på at forberede et fælles teaterstykke, som handler om, hvad eleverne har manglet under corona. Undervejs i forløbet arbejder klasserne på deres replikker, bygger kulisser og meget mere.

Det er for skolen vigtigt, at kulturdagene udmunder i et produkt. Denne gang er produktet et teaterstykke, men undervejs får alle klasser også til opgave at lave en skulptur, som skal forestille noget, de har manglet under corona. Denne skulptur bliver efterfølgende brugt som kulisse i stykket.

Fællesskab og kreativitet

Rundt i klasserne summer det af liv, gode idéer og kreativitet. Eleverne samarbejder om at lave kulisser og alle kan være med. Fælles teater bringer ikke bare eleverne i klasserne tættere sammen, det bringer også eleverne på tværs af klasserne og på tværs af Præstegårdsskolens to afdelinger tættere sammen.

Specialundervisningscenter Urban og Præstegårdsskolen Urban er en og samme skole fordelt på to afdelinger, som ligger lige ved siden af hinanden. Alligevel har eleverne fra de to afdelinger ikke meget med hinanden at gøre. Men nu får eleverne fra Præstegårdsskolen Urban mulighed for at se, hvad naboskolen har arbejdet på. Indskolingen bliver nemlig inviteret til forpremiere.

Teater skal være for alle

Forældre og venner er inviteret til den store premiere. Her skal eleverne vise, hvad de har arbejdet på siden sommer. Og for første gang bliver det muligt at få alle elever op på scenen – også dem i kørestol.

Specialundervisningscenteret Urban har længe ønsket sig en kørestolsrampe, så gangbesværede kan komme op på scenen. Og med hjælp fra Tilgængelighedspuljen, kan det nu lade sig gøre.