Antimobbestrategi på Auraskolen
Formål:
Vi vil opnå gode fællesskaber og høj tolerance i forhold til forskelligheder. Dette for at skabe et trygt miljø med gensidig respekt, fælles forståelse og handlekompetence.
At forældre, elever og personale er bekendt med, hvordan vi forebygger og handler i forbindelse med mobning.
Definition af mobning:
Mobning er systematiske udstødelseshandlinger, der typisk opstår i fællesskaber, der mangler sammenhold eller har en lav tolerance. Konsekvensen bliver, at et barn bliver udstødt fra fællesskabet. Mobning er resultatet af en uhensigtsmæssig gruppedynamik. (kilde: Red Barnet)
Handleplan ved mobning af børn og unge på Auraskolen
Følgende handleplan har fokus på mobning mellem elever. Handleplanen beskriver procedurer vedr. håndtering af mobning.
Formål:
- Gennem kendte procedurer at skabe tryghed for såvel elever og forældre som personale.
- At sikre at de nationale procedurer for håndtering af mobning overholdes.
- Vise at forebyggelse og håndtering af mobning er et fællesanliggende og et fælles ansvar.
Når skolen får kendskab til mobning
Hvis skolen bliver gjort bekendt med mobning, er det skolelederens ansvar at foretage nødvendige foranstaltninger for at afhjælpe problemet. På Auraskolen er det ansvar delegeret til de pædagogiske ledere, der skal underrette skolelederen i enhver mobbesag.
Hvis der afdækkes en mobbesag træder følgende procedure i kraft:
Ledelsens ansvar
- Undersøge sagen sammen med relevante parter.
- Udarbejder sammen med klasseteamet midlertidige tiltag som fokuspunkt i Hjernen og Hjertet. Fokus er at bringe mobning til ophør.
- Sikrer at midlertidige tiltag informeres til relevante medarbejdere og forældre.
- Den lokale ledelse på skolen udarbejder - inden 10 dage - i samarbejde med klasseteamet en handlingsplan, der kan bringe problemet til ophør.
- Sikre at handleplanen udføres i dagligdagen.
- Sikrer at der følges op på planen og evalueres.
- Ledelsen har ansvaret for, at sagen journaliseres korrekt i Acadre (se vejledning) og at forvaltningens almindelige regler for sagsbehandling overholdes.
- Ledelsen orienterer forældrene om klagevejledning i forbindelse med mobning
Skolen anvender Esbjerg Kommunes handleplan i Hjernen & Hjertet.
Klasseteamets ansvar
- Klasseteamet mødes med den lokale ledelse og udarbejder en midlertidig plan i Hjernen og Hjertet, der hurtigst muligt stopper mobningen.
- Klasseteamet mødes med ledelsen og udarbejder en langsigtet handleplan der bringer problemet til ophør.
- Klasseteamet indkalder de implicerede forældre til et møde (evt. sammen med ledelsen) og gennemgår handleplanen.
- Klassens øvrige forældre bliver informeret omkring mobning i klassen, da mobning berører hele klassen.
- Klasseteamet udarbejder fokuspunkter i Hjernen og Hjertet på individ og klasseniveau.
- Sikrer at handleplanen udføres i det daglige arbejde.
- Følger op på handleplanen og evaluerer.
Forældrenes ansvar
- Mobning er de voksnes ansvar og det er de voksne, der skal løse det.
- Mobning er et mønster, der præger hele klassen, mobning skal derfor løses i samarbejde mellem skole og forældre. (Børns Vilkår)
Forebyggelse af mobning
Formål:
Vi vil opnå gode fællesskaber og høj tolerance ift. forskelligheder. For derigennem at skabe et trygt miljø, hvor der er gensidig respekt og forståelse.
- Alle lærere og pædagoger skal indgå i et forpligtende samarbejde omkring trivsel og konflikthåndtering både for klassefællesskabet og for det enkelte barn.
- Personalet er forpligtet til at arbejde med social træning og trivsel i klassen ugentlig.
- Personalet arbejder med konflikthåndtering og fællesskabs følelse både i klasserne men også i frikvartererne.
- Der tilstræbes en høj grad af kommunikation personalet i mellem bla. teammøder og overgang mellem skole og fritid.
- Skolen og fritid har fokus på adfærden omkring digitale medier og digital mobning.
- Skolen orienterer om antimobbe-politik på forældremøder.
- På forældremøder tales om trivsel, iværksættelse af gode fællesskaber, samt god kommunikation i forældregruppen. Børns Vilkår og TrygFonden har udarbejdet ”10 gode råd til forældre” til at forebygge mobning. Du kan læse mere om, hvordan forældrene kan bidrage til at komme mobning til livs på Børns Vilkårs hjemmeside her.
Konkrete tiltag:
- På teammøde er klassens trivsel/gode fællesskaber faste punkter.
- Ledelsen prioriterer og organiserer rammerne for teammøder.
- Skolen udarbejder TOPI mindst en gang om året. Klasseteamet udarbejder handleplaner i Hjernen og Hjertet efter behov.
Digital mobning
Skole og fritid har stor fokus på hvordan vi anvender digitale medier i vores hverdag.
Digital mobning er, når en eller flere personer gentagne gange forfølger eller udelukker en udvalgt person gennem digital teknologi (mobil eller websites). Disse personer og den udvalgte person oplever en social tilknytning til de digitale fællesskaber. Den digitale mobning foregår som oftest på sociale medier.
• Det kan foregå døgnet rundt, ikke kun på skolen
• Det spredes hurtigt til et stort publikum
• Det skrevne sprog kan virke hårdere og grovere
• Man kan ikke altid se, hvem afsenderen er
• Afsenderen mente det måske ikke som mobning
Til forældre om digital mobning
Mobning på Internettet og mobilen handler ikke udelukkende om digital teknologi, men også om tilgangen til andre mennesker. Kommunikation med børnene om, hvordan de har det, når de er online, er afgørende i bekæmpelse og minimering af digital mobning.
Hvis dit barn mobber eller bliver mobbet:
Tag mobningen alvorligt og gem eksempler på mobil chikane og trusler.
Hvis det sker på internettet så gem logget eller lav en printudgave af hjemmesiden.
I tilfælde af konflikt tag da udgangspunkt i konkrete hændelser.
Involver andre forældre og/eller skolen i konkrete mobningssager.
Hvis digital mobning finder sted, så træder handleplanen mod mobning i kraft.
Se mere om mobning og digital mobning her:
Red Barnets hjemmeside
Red Barnets fagbog om mobning
Dansk Center for Undervisningsmiljøs hjemmeside
Vedtaget i skolebestyrelsen 14. september 2021 og revideret i december 2022.