Klasseforældreråd er en del af skolens forældresamarbejde på alle klassetrin.
Klasseforældrerådet har ingen lovmæssigt bestemte beføjelser, kompetencer eller rettigheder, men skolen ser klasseforældrerådene som vigtige ambassadører for klassen og skolen.
Formål med klasseforældreråd på AURAskolen:
- Vi ønsker at styrke sammenhold og trivsel i klassen
- Vi ønsker at skabe et tillidsfuldt forhold forældrene imellem og i forhold til klassens lærere
- Vi ønsker at sikre forældrene indflydelse på klassens kultur
Hver klasse har et klasseforældreråd. Klasseforældrerådet består oftest af ca. tre - fem af klassens forældre og vælges på skoleårets første forældremøde. Et klasseforældreråd sidder oftest for et skoleår ad gangen. Ansvaret for at der vælges et klasseforældreråd påhviler klasselæren.
Gode erfaringer viser at en ca. 50/50 fordeling mellem pige-og drengeforældre er en god sammensætning for et klasseforældreråd, ligesom vi anbefaler at der sker i naturlig rokering/udskiftning i klasseforældrerådene. I nogle klasser skifter hele forældrerådet, mens andre klasser udskifter halvdelen af forældrerådet. En del klasser skifter hvert andet år, mens enkelte har en rokering/udskiftning hvert år.
I folkeskoleloven står der i § 1:
” Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder…”
Præcis i dét samarbejde spiller klasseforældrerådene en væsentlig rolle.
Klasseforældrerådene er især vigtige i forhold til: Forældremøder, forældrearrangementer, klassearrangementer, aftaler mellem forældre, velkomst til nye familier i klassen o.lign.
Klasseforældrerådet kan spille en aktiv rolle i afholdelsen af forældremøderne, både hvad angår de praktiske opgaver (opstilling, oprydning, eventuel forplejning ); men også om de emner der rører sig blandt forældrene.
Dette kan kendetegne et godt forældremøde:
- Mødet er godt planlagt og forældrene ved hvad der er på dagsordenen. Der er klare aftaler om hvad lærerne og klasseforældrerådet tager sig af.
I løbet at et helt skoleforløb, kan der være behov for at høre om, eller sammen med andre forældre drøfte, særlige emner/problemstillinger der er aktuelle i forhold til børns alder. Det kan f.eks. dreje sig om lektier, mobning, børneopdragelse, alkohol og stoffer, forældreback-up, puberteten med mere.
Disse emner kan være en del af de almindelige forældremøder; men kan også være indholdet på sociale forældrearrangementer som klasseforældrerådet står for, - eventuelt i samarbejde med klasselæreren. Se gerne skolens idékatalog for emner til et forældrearrangement i jeres klasse eller på jeres årgang.
For at arbejde målrettet mod skolens formål for klasseforældreråd, og for at styrke klassens sociale trivsel, foreslår vi at klasseforældrerådet blandt andet :
- Planlægger og afholder sociale arrangementer for både børn og voksne. Mange klasser har gode erfaringer med et rent voksen-arrangementer en gang om året eller hvert andet år, ligesom flere klasser inviterer børnenes søskende med til et arrangement én gang om året / eller hvert andet år.
- Sammen med lærerne planlægger og evt. deltager i udflugter/ekskursioner
- Overvejer hvordan klassens andre forældre kan indgå i et samarbejde med klassens trivsel og klassens arrangementer
- Sammen med lærerne planlægger forældremøder for så vidt angår de praktiske opgaver
- Opretter og varetager en klassekasse
- Er bindeled til, og bagland for, skolebestyrelsen