- Forside
- Alle folkeskoler
- Darum Børneby
- Bestyrelsen
- Principper
Principper
Bestyrelsen beslutter, hvilke principper, der skal gælde for Darum Børneby. Du kan se principperne her.
Principper fra skoleår 2023/2024
Princip for brug af billeder og mobiltelefoner i Darum Børneby
Formålet er at fremme en god etikette for brug af billeder og mobiler i Børnebyen. Mobiltelefoner og andre elektroniske medier er redskaber, som vi ønsker at udnytte og bruge i børnebyen - med omtanke.
Mål
- Vi ønsker at anvende mobiltelefoners funktioner, når det er smart, effektivt og læringsunderstøttende
- Vi vil sikre at der ikke bruges billeder og film af børn uden samtykke fra forældre
- Vi vil sikre fælles retningslinjer for brug af mobiltelefoner og andre elektroniske devicere, samt billeder mm.
- Vi vil informere om dette princip i invitationer til diverse arrangementer, således alle bliver informeret fra gang til gang
- For at opnå dette er der lavet guidelines for eleverne.
- Guidelines til børnene i Darum Børneby
- Når en time starter skal din telefon sættes på flymode og lægges i tasken
- Din lærer bestemmer, hvornår du må bruge din telefon i undervisningen.
- Hvis du får lov af din lærer til at bruge mobilen til at høre musik, skal det altid være med hovedtelefoner.
- Du må ikke tage fotos af andre - uden at spørge om lov. Tænk dig om, når du bruger fotos, sms’er og laver opdateringer på sociale medier. Undlad at skrive og opdatere, hvis du er vred. Få i stedet hjælp til at løse konflikten.
- Husk at de ting, der sker i skolen, klares i skolen. Undlad at ringe og sms’e hjem til dine forældre, tal med din lærer.
- Hvis du ikke retter dig efter din lærers henvisninger, inddrages din mobiltelefon. Den vil blive lagt på kontoret med dit navn på - og du kan hente den ved skoledagens ophør.
- Hvis mobilen inddrages tre gange er det dine forældre der skal hente telefonen.
- Du må selvfølgelig stadig bruge din telefon i frikvartererne, Klubben og SFO
- I SFO skal du først aftale det med de voksne
Børnebyens ansvar
- At informere om baggrunden for princippet
- At afgøre, hvornår telefoner og andre elektroniske medier bruges i undervisningen
- At anvende mobiltelefoners funktioner, når det er smart, effektivt og læringsunderstøttende
- At indhente samtykke fra forældre iht. om børnene må fotograferes og filmes, samt at Børnebyen må offentliggøre dem.
Forældrenes ansvar
- At tale med barnet om god skik og brug af mobiltelefoner og sociale medier
- At undlade at ringe/sende sms til barnet i skoletiden, ring i stedet til kontoret, hvis noget ikke kan vente.
Bestyrelsens ansvar
- At gøre forældrene m.fl. bevidste om Darum Børnebys princip om mobiltelefoner og brug af billeder
- At føre tilsyn med skolens overholdelse af princippet
- Dette princip tages op til revision årligt i maj måned
Vedtaget i bestyrelsen for Darum Børneby d. 22. marts 2018
Princip for elevråd
Formålet med at have et elevråd er at lære eleverne at medvirke i et de-mokratisk samfund, hvor de oplever at få reel indflydelse. Det er vigtigt at eleverne lærer at repræsentere holdninger og værdier samt formidle beslutninger og drøftelser til deres klassekammerater.
Der skal dannes et elevråd bestående af elever fra 4.-6. klasse, og der tilknyttes en kontaktlærer som står for mødeindkaldelser og mødeafhol-delse.
Der afholdes minimum 6 møder i løbet af skoleåret.
Elevrådet vedtager en forretningsorden gældende for skoleåret. I forret-ningsordenen beskrives hvorledes arbejdet i elevrådet skal fungere i praksis.
Elevrådet deltager i skolebestyrelsesmøder ved relevante emner.
Vedtaget i skolebestyrelsen d. 24/9-2013
Hvad kendetegner et godt forældremøde?
Dette er en idéliste med forslag til inspiration for lærere og forældre
Følgende værdier kendetegner et godt forældremøde:
- Dialog
- Engagement
- Anerkendelse
- Åbenhed
Før mødet:
Dagsorden ud inden mødet – forældrerådet kontaktes inden ift. evt. ønsker om punkter til dagsorden – en dagsorden inden mødet giver forældre mulighed for at forberede sig til mødet.
Indhold:
Info fra skolen både fagligt og socialt (evt. mail – f.eks. små film fra hverdagene) - Årsplan udsendt på forhånd (info om særlige opmærksomhedspunkter)
Forventninger: både til og fra forældre & forældreråd
Forpligtende fællesskab mellem forældre: lære hinanden at kende,
Årshjul for klassetrinnet (kalender)
Korte praktiske info i de yngste klasser
Klasseforældreråd:
- - hvad skal de?
- - aftaler om aktivitetsniveau for klasseaktiviteter?
Forslag til dialogtemaer:
Hvad kendetegner et godt læringsmiljø/værested ift. klassen?
Hvad kendetegner god kommunikation mellem forældre? - og mellem skole& hjem? Inklusion/fællesskab – hvem? – hvordan? – øvrige elever & forældres rolle?
Dialogbaseret – temaopdelt (efter alderstrin) – workshops:
- dilemmakort – forældrerolle/opdragelse/værdier
- social medier
- alkohol
- mobning
Forældres rolle – forventninger - forældreaftaler
Klassens trivsel – legeaftaler – fødselsdagsaftaler o.lign.
Anbefalinger til mødet:
Bordkort
Byd nye forældre velkommen
Den gode historie
Icebreakers – lege
Mød op til et tomt lokale så ingen sætter sig hvor de plejer
Gør det ”hyggeligt” – forældre medbringer kaffe & kage
Bestyrelsen 29. maj 2018
Principper for færdsel i trafikken i Darum Børneby
Formål:
Darum Børneby ønsker i samarbejde mellem elever, forældre og ansatte
- At gøre elevernes færdsel til og fra Darum Børneby og i lokalområdet så sikker som muligt.
- At alle voksne viser hensyn og hjælper med god trafiksikkerhed.
- At udvikle og danne elevernes færdselskultur i en hensigtsmæssig retning gennem deres tid i Darum Børneby
Mål:
- I Darum Børneby arbejdes løbende med trafiksikkerhed. Dette er tilpasset børnenes alder. Det foregår i et samarbejde mellem elever, forældre, lærere, pædagoger og politi.
- Ved brug af cykel i børnehave, skole, sfo og klub anvendes cykelhjelm og refleksvest. Eleverne skal medbringe deres egen hjelm ved ture, skolen stiller refleksveste til rådighed til de elever der ikke har deres egen.
- Ved færdsel på cykel i grupper uden for Darum Børnebys område i skoletiden bærer alle elever og ansatte cykelhjelm og refleksvest; vestene stilles til rådighed af Darum Børneby.
- Ved færdsel i grupper uden for Darum Børnebys område bærer alle børn i børnehaven refleksveste; vestene stilles til rådighed af Darum Børneby.
- Alle voksne – ansatte og forældre – er også på trafiksikkerhedsområdet rollemodeller, og bør derfor udvise den ansvarlighed dette medfører; derfor opfordrer vi alle til at benytte cykelhjelm.
Vedtaget i bestyrelsen d. 18/12-2017
Darum skoles kommunikationsprincip
Kommunikation er vigtig i samarbejdet mellem børnebyen og hjemmet.
God kommunikation fremmer samarbejdet og understøtter læringen. Derfor er det et af fokusområderne i Darum børneby.
Formål
Formålet med Darum børnebys kommunikationsstrategi er at fremme målrettet, åben og rettidig kommunikation mellem børneby og hjem. Kommunikationen mellem børnebyen og hjemmet skal sikre, at børnebyen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling og det fællesskab det skal ske i.
Mål
- At kommunikationen mellem børneby og hjem opleves af alle parter som anerkendende, åben og respektfuld.
- At alle forældre og ansatte kender børnebyens retningslinjer for, hvem de skal kontakte i forskellige situationer.
- At det er let for alle forældre at holde sig opdateret omkring såvel de praktiske som de indholdsmæssige dele af deres barns hverdag i børnebyen.
- At børnebyen er orienteret om væsentlige forhold i familien, som har betydning for elevens skolegang.
Med baggrund i ovenstående og som en del af børnebyens kommunikationsstrategi har bestyrelsen opstillet en række gensidige forventninger til alle parter:
- En gode tone baseret på tillid og respekt.
- Fælles ansvar for den gode kommunikation.
- Åben kommunikation med barnet i centrum.
- Ordentlighed, tydelighed og ærlig kommunikation skaber gode og tillidsfulde relationer.
Som udgangspunkt foregår kommunikationen mellem børnebyen og hjem via AULA.
AULA anvendes til
- Korte beskeder.
- Anmodning om telefonisk kontakt eller et møde.
- Tilmeldinger til f.eks. skole/hjemsamtaler, ture ud af huset
På AULA finder du/I desuden
- Information fra børneby til hjem.
- Ugeplaner/dagbøger.
- Telefonnumre til skolens ansatte.
Samtaler/møder er til
- Information (forældremøder mv).
- Handleplaner.
- Konfliktløsning.
Hjemmesiden: darum.dk/darum-boerneby/ er til
- Generel information om Børnebyen.
- Information til alle fra Børnebyens ledelse og bestyrelsen.
Børnebyens ansvar i at sikre den gode kommunikation
- Børnebyen sikrer, at alle forældre er informeret om, hvem de skal kontakte i forskellige situationer samt hvilke træffetider, de enkelte ansatte har (hverdage mellem 8.00-16.00).
- Børnebyen informerer så hurtigt som muligt en elevs forældre, hvis der opstår faglige eller trivselsmæssige problemer, herunder fravær.
- Børnebyen behandler bekymringer og evt. utilfredshed fra forældre så hurtigt som muligt med henblik på en tilfredsstillende løsning for begge parter.
- Børnebyen tilstræber at kommunikere tydeligt og rettidigt til forældrene.
- Børnebyens personale svarer så hurtigt som muligt på henvendelser fra forældrene - som hovedregel indenfor 2 arbejdsdage.
Forældrenes ansvar i at sikre den gode kommunikation
- Forældrene kontakter Børnebyens personale inden for deres træffetider (mellem kl. 8.00- 16.00).
- Forældrene holder sig orienteret om barnets dagligdag i børnebyen via AULA mindst to gange om ugen.
- Forældrene skal som udgangspunkt orientere børnebyen, hvis der er væsentlige forhold i familien, som har betydning for elevens dagligdag i børnebyen.
- Forældre, der er utilfredse med forhold omkring deres barns dagligdag i børnebyen, tager som udgangspunkt direkte kontakt til de involverede medarbejdere med henblik på løsning af problemet. Findes der ikke en løsning på denne måde, retter forældrene som udgangspunkt henvendelse til skolelederen.
- Forældrene retter som udgangspunkt henvendelse til skolens ledelse, såfremt de oplever, at principper, værdiregelsæt, antimobbestrategi og ordensregler, som er fastsat i samarbejde med bestyrelsen ikke efterleves.
- Forældre, der oplever konflikter mellem deres barn og et andet barn, tager så vidt muligt direkte kontakt med det andet barns forældre med henblik på løsning af konflikten. Relevante personaler i børnebyen bør inddrages, hvis det vurderes at kunne bidrage til løsning af konflikten.
De næste skridt
- Skolelederen formidler strategien til forældre, elever og medarbejdere.
- Skolelederen implementerer strategien efter drøftelse med skolebestyrelsen
- Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever strategien.
Strategien ligger i forlængelse af såvel børnebyens fundament og værdisæt og Børnebyens øvrige politikker og strategier, som af kommunens mål og rammer samt folkeskoleloven. Sidstnævnte angiver i § 2, stk. 3 at: ”Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål”.
Strategien er udarbejdet i 2014, og revideret i marts 2023 af bestyrelsen i Darum børneby i samarbejde med ledelse og personale.
Strategien evalueres løbende af bestyrelsen.
Etiske principper
- Skriv aldrig, når du er vred
- Undgå personlige angreb
- Vær saglig og ordentlig i din kommunikation
Øvrige oplysninger
I skal, som forældre vide, at skolen altid er åben for dialog og samarbejde omkring jeres barn. Skolens principper, strategier og politikker kan findes på skolens hjemmeside. Det, som ikke befinder sig under vores skole, der gælder kommunens strategier.
PRINCIP
Morgensang
Formålet med morgensang er at styrke oplevelsen af fællesskab og samhørighed fra 0.-6. kl. Det er tillige en mulighed for at give og modtage information. Morgensangen er en del af undervisningstiden, og derfor bidrager klasserne til morgensangen gennem valg af sange, forestilling, oplæsning eller lignende.
Det tilstræbes at der afholdes morgensang dagligt.
Vedtaget på skolebestyrelsesmødet d. 7. januar 2013
Princip for overnatninger
Det er værdifuldt, at eleverne i Darum Børneby deltager i ture sammen, og oplever at undervisning kan foregå andre steder end på skolen.
Derfor skal eleverne på Darum skole på lejrskole/ekskursion med overnatning 3 gange i løbet af 0.-6. kl. og på følgende klassetrin:
2. kl. 1 overnatning i et af skoletjenestens tilbud
4. kl. 1 overnatning i et af skoletjenestens tilbud
6. kl. 4 overnatninger i forbindelse med den obligatoriske lejrskole.
Specielt for 2. og 4. klasse:
Vi opfordrer til at turene bliver planlagt enten fredag-lørdag eller i forbindelse med en helligdag og at planlægningen sker i god tid inden gennemførelsen. Lærerne kan deltage i tidsrummet 8.00 – 15.00 og har ansvaret for planlægningen og gennemførslen af aktiviteterne i dette tidsrum. Ved overnatningsturene i 2. kl. og 4. kl. er det klassens forældreråd, der er ansvarlige for at finde forældre, der kan overnatte med børnene samt sørge for aftens- og morgenmad. Lærerne overnatter ikke og kan kun deltage på hverdage.
Det påhviler forældrene, der overnatter med eleverne at sørge for at alle er undervisningsparate efter overnatningen. Det betyder, at der skal være klare aftaler om sengetider.
Der kan opkræves kostpenge i henhold til gældende regler i Esbjerg Kommune.
Lejrskolen og ekskursionerne er en obligatorisk del af undervisningen. Der er forberedelse og efterbehandling i forhold til lejrskolen, og er derfor at betragte som undervisning, der blot er henlagt til andre omgivelser. Dette medfører, at der er almindelig mødepligt.
Såfremt det ikke er muligt for en elev at deltage, bliver der tilbudt undervisning på et andet klassetrin i det pågældende tidsrum.
I forbindelse med ansvar og forsikring indhentes samtykke hos samtlige forældre til at andre forældre passer børnene udenfor skoletid og overnatter med børnene. Såfremt forældre ikke giver samtykke følges det pågældende barn tilbage til skolen efter endt undervisning og tages med fra skolen næste morgen.
Revideret i skolebestyrelsen d. 1.10. 2019
Princip for traditioner
Formål:
- Sikre at børn, forældre og ansatte har en tilknytning til Darum Børneby, der er forbundet med andet end Darum Børnebys hverdag.
- Fastholde og udvikle Darum Børnebys identitet og fokus på fællesskab som bærende og udviklende element.
- Invitere til arrangementer der styrker det lokale fællesskab
Mål:
- Tilstræbe at alle afdelinger (børnehave, skole, sfo og klub) mindst 1 gang om året inviterer alle forældre til et aftenarrangement, hvor en afdeling, klasse eller en gruppe af børn er værter (fx Lysfest, Skolefest, Diskofest mm.).
- Skabe mindst et arrangement om året, hvor alle børn fra dagpleje til 6. Kl. er sammen om aktiviteter og konkurrence (fx Børnefællesdag, idrætsdag).
- Børnene oplever og deltager i traditionelle fejringer og mærkedage (fx fastelavn, Lucia-dag mm.).
- Det tilstræbes at Fritids- og Ungdomsklubben hvert år er værter for et fælles arrangement for alle klubber i EK (fx Darum Action Day)
- Tilstræbe at SFO’en årligt er vært for et eftermiddags-/aftenarrangement, der henvender sig til alle børn på klassetrinene 0.-3. kl.
Vedtaget på bestyrelsesmøde d. 18/12-2017
Princip for samarbejde mellem faggrupper og afdelinger
Formål:
- Sikre højst mulig læring og trivsel blandt børnene i alle afdelinger.
- Sikre et fagligt og socialt udviklende miljø for Darum Børnebys personale.
Mål:
- Al fagopdelt undervisning varetages så vidt muligt af lærere med undervisningskompetence i de fag, de underviser i.
- Det tilstræbes, at der er en højt kvalificeret varetagelse af de opgaver, der ligger ud over den fagopdelte undervisning, fx AKT, læsevejledning, understøttende undervisning, samarbejde med eksterne parter, mv.
- Det tilstræbes at specialfunktioner (fx AKT, læseresurseperson, matematikresurseperson, sundhedsresurseperson mm) varetager opgaver i alle afdelinger af Darum Børneby.
- Det tilstræbes, at der arbejdes i tværfaglige teams med repræsentation af alle pædagogiske medarbejdergrupper (fx FORM, klasseteam mm.).
- Det tilstræbes at alle møder med forældre har deltagelse af flere faggrupper for at sikre et helhedssyn på barnet og situationen.
I fordeling af arbejdsopgaver skal der så vidt muligt lægges vægt på vurderinger af opgavens indhold og omfang, medarbejderens erfaring og kompetence samt klassens/børnegruppens sammensætning.
Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer samt Folkeskoleloven. Sidstnævnte angiver i § 45, stk. 2, at ”Skolelederen leder og fordeler arbejdet mellem skolens ansatte og træffer alle konkrete beslutninger vedrørende skolens elever. Lederens konkrete beslutninger vedrørende skolens elever inden for de mål og rammer og
- Det tilstræbes, at medarbejderteams sammensættes mangfoldigt med hensyn til at sikre optimale vilkår for elevernes trivsel og læring. Derfor tilstræbes høj faglighed samt evnen til at indgå i tværfagligt samarbejde.
De formelle rammer:
principper, som kommunalbestyrelsen henholdsvis skolebestyrelsen har fastsat, kan ikke behandles af kommunalbestyrelsen”.
Vedtaget i bestyrelsen d. 18/12-2017
Samarbejdet mellem Darum IF og Darum Børneby
Darum Børneby spiller en aktiv rolle i lokalsamfundet. Den åbne skole styrkes ved såvel at drage nytte af lokalsamfundet som i aktiv samarbejde med lokale både idræts- og kulturforeninger. Dette gælder særligt Darum Idrætsforening.
Formål:
At skabe et konstruktivt og værdiskabende samarbejde mellem Darum IF og Darum Børneby til glæde for lokalområdets børn og med henblik på at gavne læring og trivsel.
Mål:
DB og DIF samarbejder om at skabe en rød tråd i de arrangementer fra enten DB eller DIF, hvor det er naturligt at inddrage den anden part. Inddragelsen skal give børnene en oplevelse af, at læring og trivsel foregår i mange sammenhænge og at det i disse tilfælde blandt andet omhandler sundhed.
Aftaler:
DB har ansvaret for årligt i første kvartal at invitere til samarbejdsmøde med DIF, hvor Darum Børnebys årshjul gennemgås og det aftales, hvem der er tovholder på de vedtagne aftaler.
Bestyrelsen for DB følger op hvert år i april på, hvilke aftaler der er indgået med DIF og evaluerer efter arrangementer/anderledes dage på både proces, indhold og afvikling.
Som del af denne aftale indgår samarbejde omkring arrangementerne ”Idræt til du segner” og ”Darum Børneby Dag” på tværs af afdelinger.
Princip for traditioner
Formål:
- Sikre at børn, forældre og ansatte har en tilknytning til Darum Børneby, der er forbundet med andet end Darum Børnebys hverdag.
- Fastholde og udvikle Darum Børnebys identitet og fokus på fællesskab som bærende og udviklende element.
- Invitere til arrangementer der styrker det lokale fællesskab
Mål:
- Tilstræbe at alle afdelinger (børnehave, skole, sfo og klub) mindst 1 gang om året inviterer alle forældre til et aftenarrangement, hvor en afdeling, klasse eller en gruppe af børn er værter (fx Lysfest, Skolefest, Diskofest mm.).
- Skabe mindst et arrangement om året, hvor alle børn fra dagpleje til 6. Kl. er sammen om aktiviteter og konkurrence (fx Børnefællesdag, idrætsdag).
- Børnene oplever og deltager i traditionelle fejringer og mærkedage (fx fastelavn, Lucia-dag mm.).
- Det tilstræbes at Fritids- og Ungdomsklubben hvert år er værter for et fælles arrangement for alle klubber i EK (fx Darum Action Day)
- Tilstræbe at SFO’en årligt er vært for et eftermiddags-/aftenarrangement, der henvender sig til alle børn på klassetrinene 0.-3. kl.
Vedtaget på bestyrelsesmøde d. 18/12-2017
Retningslinjer for elevers brug af fjernsynsprogrammer i skoletiden
Darum Børnebys bestyrelse finder det vigtigt, at børn og elever i børnebyen får frisk luft og holder aktive pauser i løbet af dagen.
Derfor er det bestyrelsens holdning, at der ikke må ses fjernsynsprogrammer på iPads og computere, medmindre det har læringsmæssig værdi og et klart fagligt sigte i forhold til de mål som børn og elever arbejder efter.
Darum Børnebys bestyrelse, september 2015 Revideret 2016
Princip for undervisningens organisering
Elevernes placering i klasser
Skolens ledelse tilstræber at orientere skolebestyrelsen og forældrene så tidligt som muligt, hvis elevtal, pædagogiske eller faglige forhold nødvendiggør nye klassedannelser.
Elevernes undervisningstimetal
Skolen tilstræber, at undervisningstiden ikke væsentligt overskrider minimumstimetallet. [Folkeskoleloven, § 14b]
Skoledagens længde
Skolen tilrettelægger så vidt muligt elevernes skoledage, så undervisningen i indskolingen ligger i tidsrummet 8.00-14.00, på mellemtrinnet i tidsrummet 8.00-14.45.
Skemalægning
- Skemalægningen har som mål at sikre eleverne en både sammenhængende og varieret skoledag.
- Skoledagen planlægges under hensyntagen til elevernes behov for pauser og tid til at spise.
- Skolen tilstræber, at skemaet og evt. skemaændringer er kendt af elever, forældre, skolens medarbejdere, ledelse og relevante samarbejdspartnere i god tid, således at det næste års skoleskema ligger klar før sommerferie
- Skolen tilstræber, at skoledagen planlægges, så der er mulighed for aktivitetsbaseret undervisning, ekskursioner og samarbejde med eksterne parter.
Undervisningsdifferentiering
- Skolen tilstræber, at undervisningen tilrettelægges med hensyntagen til de enkelte elevers faglige og personlige forudsætninger.
Tema- og projektforløb
- Skolen tilstræber, at tema- og projektforløb muliggør samarbejde på tværs af årgange og klassetrin.
- Skolen tilstræber, at tema- og projektforløb fastlægges i skolens årsplan inden skoleårets begyndelse.
- Skolen tilstræber at inddrage forældre, ressourcebank og andre med særlig viden om emnet i både planlægning og gennemførelse af tema- og projektforløb.
- Skolen tilstræber at informere hjemmene i god tid om tema- og projektforløbenes formål, indhold og organisering og om eventuelle ændringer i elevernes mødetid.
- Skolen tilstræber, at der i organiseringen af tema- og projektforløb tages specielt hensyn til elever, der har det svært med opbruddet i skolens faste struktur.
Understøttende undervisning (UUV)
Formål
Formålet med UUV i Darum Børneby er, at understøtte læringsmålene i den fagdelte undervisning samt trivsel og social udvikling hos det enkelte barn. Derudover skal UUV være med til at understøtte den målstyrede undervisning.
Indhold i UUV
Understøttende undervisning består af tre elementer, der hver især kan bidrage til at sikre den optimale progression og udvikling hos hvert enkelt barn. De tre elementer der indgår i UUV er:
- Faglig fordybelse: her arbejdes der med et fag eller tværfagligt i en periode, hvor hovedfokus er på en dybere forståelse af et givent emne eller udfordring.
- Trivsel: her arbejdes der med forebyggende eller akut med trivsel. Der er fokus på at skabe positive og rummelige læringsmiljøer.
- Lektiehjælp: her arbejdes der med hjælp til børnenes lektier, så de er i stand til at løse dem hjemme.(Lektiehjælpen er i Darum Børneby en integreret del af den daglige undervisning og har til formål at hjælpe børnene til at kunne klare lektierne hjemme. Læsning betragtes ikke som lektier, men som en nødvendig og selvfølgelig del af barnets læsetræning og læseudvikling.)
Det er den enkelte lærer/pædagog eller klasseteam, der i den konkrete situation afgør hvilket element der anvendes for at sikre klassens og det enkelte barns læring og trivsel.
Personale
Det er ledelsens ansvar, at der påsættes kompetent personale til at løse opgaverne i UUV. Det betyder, at der både kan bruges lærere og pædagoger i UUV alt efter opgavens karakter.
Praktisk-musiske fag (madkundskab, billedkunst, musik og håndværk og design)
Formål:
At sikre at de praktisk/musiske fag (Madkundskab, billedkunst, håndværk og design og musik) har mulighed for at give grobund for, at eleverne udvikler praktisk/håndværksmæssige, kunstnerisk/æstetiske, kropslige/følelsesmæssige kompetencer i eksperimenterende, skabende og reproducerende forløb, hvor deres sanser og håndelag sættes i praksisnært samspil med deres kognitive og sociale kompetencer.
Mål:
- Eleverne skal have mulighed for at opleve glæde og lyst ved en praktisk tilgang til fagene i arbejdet med at tilegne sig kundskaber og færdigheder i de praktisk musiske fag.
- Der skemalægges så faglokaler og tid giver mulighed for det praktiske arbejde i fagene.
- Så vidt muligt afsættes beløb i budgettet der muliggør indkøb af materialer i et rimeligt niveau, således at den praktiske dimension kan bruges i videst muligt omfang, f.eks. i faget madkundskab lægges fokus på tilberedning, spisning, hygiejne og rengøring.
Elevernes hjemmeaktiviteter
- Skolen tilstræber at involvere forældrene i elevernes læring med ideer til hjemmeaktiviteter, der understøtter den faglige læring.
Motion og bevægelse [Folkeskoleloven, § 15, stk. 1]
- Skolen tilstræber, at motion og bevægelse inddrages hver dag i både den understøttende og fagopdelte undervisning.
- Skolen tilstræber, at motion og bevægelse i undervisningen er varieret og fremmer elevernes bevæglesesglæde.
Supplerende undervisning
- Skolen tilstræber at samarbejde med forældrene og eleven om tilrettelæggelsen af den supplerende undervisning.
- Skolen tilstræber, at personalet, der varetager den supplerende undervisning, lever op til de samme kvalifikationskrav, som gælder for specialundervisningen. [Specialundervisningsbekendtgørelsen, § 17] og [Folkeskoleloven, § 3a]
- Skolen tilstræber, at den samlede undervisningstid for elever, der får supplerende undervisning, ikke overstiger det fastsatte loft for den højeste samlede undervisningstid. [Specialundervisningsbekendtgørelsen, § 12] og [Folkeskoleloven, § 5, stk. 5]
Dansk som andetsprog [Folkeskoleloven, § 5, stk. 6] og [Bekendtgørelse om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog]
- Skolen er forpligtet til at gøre forældre til tosprogede elever opmærksomme på muligheden for undervisning af eleverne i dansk som andetsprog.
- Organiseringen af undervisningen i dansk som andetsprog skal så vidt muligt tage hensyn til elevernes behov for at være en del af klassefællesskabet.
- Skolen tilstræber, at den samlede undervisningstid for elever, der modtager undervisning i dansk som andetsprog, ikke overstiger det fastsatte loft for den højeste samlede undervisningstid.
- Skolen er forpligtet til at gøre forældre til tosprogede elever opmærksomme på muligheden for modersmålsundervisning i Esbjerg Kommune.
Fagenes fordeling på klassetrin
Hvis kommunalbestyrelsen beslutter, at der også skal gives undervisning i et fag på et andet klassetrin end det, folkeskoleloven foreskriver, må skolebestyrelsen fastsætte principper for, hvordan det håndteres på skolen. Læs om fagene i folkeskolen her. [Folkeskoleloven, § 5, stk. 4]
Samlæsning af klasser
Darum Børneby tilstræber at have mindst en klasse per årgang. I de situationer hvor elevtallet i en klasse er så lavt, at det kan være nødvendigt af såvel pædagogiske som sociale grunde kan to årgange samlæses.
Princip for holddeling
I Darum Børneby vægtes den differentierede undervisning. Skolen er indrettet med en traditionel klasseinddeling, hvor holddeling kan indgå som en del af metoden. Eleverne kan således efter omstændighederne opdeles efter fagligt niveau, interesse, køn eller på tværs af alder.
Formål: Undervisningens organisering skal skabe rammer, der sikrer hver enkelt elev bedst mulig læring, dannelse og trivsel.
Mål:
- At sikre lærere, pædagoger og elever de rammer der skal til, for at eleverne kan blive så dygtige som muligt.
- Skolen tilstræber at bruge holddannelse på tværs af klasser og klassetrin, når det kan fremme undervisningsdifferentiering, elevernes motivation og fællesskabet på skolen.
- Skolen tilstræber, at grundlaget for holdplaceringen er tydelig for den enkelte elev.
- Skolen tilstræber at evaluere holddannelsen løbende.
- Hvis holddelingen har en varighed på mere end to uger, skal forældrene orienteres og eventuelt inddrages.
Den åbne skole
Formål:
- Den åbne skole skal, gennem samarbejde med det omgivende samfund, højne trivslen, motivationen, den faglige kvalitet og livsdueligheden for eleverne.
- Den åbne skole skal, gennem samarbejdet med det omgivende samfund, styrke den lokale sammenhængskraft og introducere eleverne til fritids- og fremtidsmuligheder.
Mål:
- Aktiviteter i samarbejdet mellem skole og det omgivende samfund, bidrager til at opfylde Fælles Mål og har en klar kobling mellem teori og praksis.
- Det tilstræbes, at samarbejdet mellem skolen og det omgivende samfund tager udgangspunkt i elevens interesser og motivation.
- Det tilstræbes, at samarbejdet mellem skolen og det omgivende samfund både består af aktiviteter i den fagopdelte undervisning og aktiviteter i den understøttende undervisning.
- Det tilstræbes, at samarbejdet med musik-, kunst- og kulturskoler bidrager til at udvikle skolens musik og billedkunstundervisning samt inspirerer eleverne til at udfolde deres musikalske og kunstneriske evner og interesser evt. på eliteniveau.
- Det tilstræbes, at samarbejdet med idrætsforeningerne giver eleverne en større indsigt i variationen af idrætsgrene og lyst til deltagelse i det lokale idrætsliv.
- Det tilstræbes, at samarbejdet med erhvervslivet styrker elevernes evne til innovation og iværksætteri samt deres uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering.
- Inddragelse af udefrakommende personer, f.eks. ressourcebanken, i undervisningen kan ske ud fra vurderingen af at de bidrager med kompetencer, som ikke er på skolen.
- Det tilstræbes at inddrage forældre i planlægning og gennemførelse af aktiviteter knyttet til den åbne skole.
- Aktiviteterne i samarbejdet mellem skole og det omgivende samfund er organiseret efter klare aftaler, ansvarsfordeling og med en høj sikkerhed for alle elever.
- At sikre samarbejdet mellem Darum Børneby og Darum IF
Vedtaget i Darum Børnebys bestyrelse d. 18/12-2017
Princip for Understøttende Undervisning (UUV)
Formål
Formålet med UUV i Darum Børneby er, at understøtte læringsmålene i den fagdelte undervisning samt trivsel og social udvikling hos det enkelte barn. Derudover skal UUV være med til at understøtte den målstyrede undervisning.
Indhold i UUV
Understøttende undervisning består af tre elementer, der hver især kan bidrage til at sikre den optimale progression og udvikling hos hvert enkelt barn. De tre elemeter der indgår i UUV er:
- Faglig fordybelse: her arbejdes der med et fag eller tværfagligt i en periode, hvor hovedfokus er på en dybere forståelse af et givent emne eller udfordring.
- Trivsel: her arbejdes der med forebyggende eller akut med trivsel. Der er fokus på at skabe positive og rummelige læringsmiljøer.
- Lektiehjælp: her arbejdes der med hjælp til børnenes lektier, så de er i stand til at løse dem hjemme. (Lektiehjælpen er i Darum Børneby en integreret del af den daglige undervisning og har til formål at hjælpe børnene til at kunne klare lektierne hjemme. Læsning betragtes ikke som lektier, men som en nødvendig og selvfølgelig del af barnets læsetræning og læseudvikling.)
Det er den enkelte lærer/pædagog eller klasseteam, der i den konkrete situation afgør hvilket element der anvendes for at sikre klassens og det enkelte barns læring og trivsel.
Personale
Det er ledelsens ansvar, at der påsættes kompetent personale til at løse opgaverne i UUV. Det betyder, at der både kan bruges lærere og pædagoger i UUV alt efter opgavens karakter.
Vedtaget i Bestyrelsen for Darum Børneby maj 2016.