Folkeskolereformens klart definerede udviklingsområder – undervisningskompetence, målstyrede lærings- og trivselsmål, ledelse i en målstyret folkeskole samt indsatsområder fra Esbjerg Kommunes Børn & Unge Politik tilgodeses i planen.
Planen er dynamisk og tilpasses jævnligt ift. skolernes kompetenceudviklingsplan, der er udarbejdet if. med medarbejdernes PLUS – samtaler.
Der skal være balance mellem den igangværende kompetenceudvikling og kompetenceudvikling, der skal bidrage til at realisere folkeskolereformen og de politiske målsætninger i Esbjerg Kommune.
Der skal være balance og sammenhæng mellem skolernes ønsker og behov og de politiske beslutninger.
Der påbegyndes en indsats ift. skolens undervisningsfag med afsæt i skolernes afdækning af lærernes undervisningskompetencer og fagprioriteringen.
I de kommende år vil det nøje blive fulgt, hvordan skolerne lykkes med at ansætte lærere med de nødvendige undervisningsfagskompetencer, med henblik på at målrette kommunens indsats vedrørende kompetenceudvikling.
Der skal være sammenhæng og balance mellem mere teoretiske forløb og praksisnær kompetenceudvikling – så som læring i egen praksis1, sidemandsoplæring, innovative forløb, udviklingsprojekter.
Kompetenceudviklingen skal ses som længerevarende forløb, der indeholder forberedelse, uddannelsesdag/tid og efterbehandling. Det er ledelsens ansvar at følge op på forløbene og sikrer transfer af den viden den enkelte medarbejder eller et team har fået.
Kompetenceudvikling kan være individuel, på vejleder og undervisningsfagsniveau.
Praksisnærhed ift. kompetenceudvikling på en skole, kan skabes ved at indgå aftale om et udviklingsforløb med konsulentstøtte fra fx Pædagogik & Undervisning. Forløbene kan have fokus på reformens og/eller Børn & Unge Politikens indsatsområder.
Forudsætningen for denne model er, at der udarbejdes en kontrakt mellem konsulent og skole, indeholdende mål, effektbeskrivelser og procesplan.(Se bilag eksempel på en kontrakt) (1 Aktionslæring lignende forløb)
Ved andre kompetenceudviklingsforløb forventes det, at der som udgangspunkt deltager mindst to medarbejdere fra en skole.
Indenfor de større indsatser koordineres og samarbejdes der med andre kommuner og et University College